مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: تلفات سال گذشته پرندگان در خلیج گرگان و میانکاله ممکن است، تکرار شود.

تلفات سال گذشته پرندگان خلیج گرگان ممکن است تکرار شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، غلامرضا محرابی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: حوزه دامپزشکی جزو دستگاه‌هایی است که روز به روز بر وظیفه مندی آن اضافه می‌شود و با سلامت انسان سروکار دارد.

وی با بیان اینکه از حدود هزار و ۷۰۰ بیماری عفونی انسان، ۸۵۰ بیماری بین انسان و دام مشترک است، افزود: بنابراین طرح‌هایی در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری‌ها داریم.

محرابی بیان کرد: با واکسیناسیون و پایش و قرنطینه تاکنون مشکلی در استان نداشتیم.

وی گفت: از سال ۱۳۸۵ اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران دیده شد اما با کنترل و پیشگیری این بیماری مشکلی برای انسان ایجاد نشد.

محرابی اضافه کرد: از وظایف دیگر دامپزشکی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام، طیور، کرم ابریشم و غیره است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۹۵۰ میلیون دز واکسن در مرغداری‌ها و ۱۴ میلیون دز واکسن در دامداری‌ها توزیع و تزریق شد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان اظهارکرد: در سیل سال گذشته علیرغم پتانسیل بیماری‌های مختلف مانند شاربن و سیاه زخم با پایش منطقه و واکسیناسیون ۱۰۰ درصد گاو، گوسفند و بز هیچ مشکلی در استان ایجاد نشد.

محرابی همچنین از ممنوعیت خرید و فروش زنده پرندگان خبر داد و گفت: مردم باید در خرید گوشت به مهر دامپزشکی توجه کنند.

وی گفت: سال گذشته تلفات پرندگان در خلیج گرگان و میانکاله را شاهد بودیم که طبق پایش و بررسی‌های صورت گرفته بیماری‌های آنفلوانزا و نیوکاسل رد شد و بوتولیسم به عنوان علت این تلفات شناخته شد.

محرابی اضافه کرد: سیل سال گذشته سموم را به خلیج وارد کرد و با توجه به اینکه مواد آلی آب هم افزایش یافت، رشد جلبک را شاهد بودیم و این امر اکوسیستم را به هم زد و سبب تلفات پرندگان شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار