«کشاورز کارت» طرحی که قرار بود از چند ماه گذشته با هدف کمک به نقدینگی و سرمایه در گردش کشاورزان گلستانی برای تأمین نهاده‎ها به خصوص کود شیمیایی در فصل زراعی جدید اجرا شود اما اکنون خبرها حاکی از عدم اجرای این طرح به اصطلاح حمایتی از کشاورزان است.

پیچ و خم‎های طرح «کشاورز_کارت» راه را برای مشکل نقدینگی کشاورزان هموار نکرد/ وعده‎های نافرجام مسوولان علاج درد کشاورزان نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، افزایش قیمت نهاده‎های کشاورزی طی چند ماه اخیر به یکی از بحث‎های داغ و البته غم‌انگیز بخش کشاورزی تبدیل شده است. افزایش افسارگسیخته قیمت‎ها و از سویی نامناسب بودن قیمت خرید محصولات کشاورزی موجب شده تا ادامه فعالیت در این بخش مهم که عهده‎دار امنیت غذایی می‎باشد را برای بهره‎برداران کشاورزی دشوار کند. در این‌ میان افزایش قیمت پنج  برابری کودهای‌شیمیایی از جمله پتاس و فسفات موجب دغدغه‎مندی کشاورزان در فصل زراعی جدید شده است.

در حالی‎که ماه‌ها از افزایش قیمت کود شیمیایی می‎گذرد گویی هنوز مسوولان مرتبط برنامه و راهکار جدی در خصوص دسترسی کشاورزان به کودهای شیمیایی با قیمت و مقدار مناسب ندارند.

در شرایط گرانی و کمبود کود برخی مسوولان، کشاورزان را تشویق به جایگزینی و استفاده از کودهای زیستی می‎کنند و عده‎ای از مسوولان نیز در چند ماه گذشته خبر از ارائه و توزیع «کشاورز کارت» بین کشاورزان داده‌اند، اقدامی که گویی قرار است در راستای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش کشاورز برای تهیه نهاده‎ها در فصل زراعی انجام شود اما با گذشت سه ماه از برگزاری جلسات مختلف هنوز این وعده مسوولان رنگ و بوی تحقق به خود نگرفته و هم چنان این طرح به اصطلاح حمایتی از کشاورزان در مرحله اماها و بایدها متوقف شده است.

* کشاورزان برای تهیه کود نیازی به مراجعه شرکت خدمات حمایتی ندارند/ تولید کود «سولو فسفات» ساده در شهرک صنعتی علی‌آبادکتول

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی به عنوان متولی تأمین کود شیمیایی محسوب می‎شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: این کودها از مبنای بندرعباس، بندر امام، پردیس عسلویه در قالب کود اوره حمل می‎شود با این وجود دغدغه کشاورزان در حوزه کود پایه که فسفاته است، وجود دارد.

حمید هزارجریبی در خصوص افزایش قیمت کود تصریح کرد: برابر تصمیماتی که با حضور نمایندگان ویژه ریاست جمهوری و به تأیید سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌ش4کننده رسید شاهد افزایش قیمت کود بودیم به دلیل وارداتی بودن کودهای فسفاته و پتاس این کودها از افزایش قیمت برخوردار بودند مواد اولیه این کودها وارداتی است و قیمت تمام شده این کودها بالاست،از این رو با قیمتی بالا به دست کشاورز می‎رسد از طرفی تهیه کودها با ارز نیمایی ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‎شود.

وی در خصوص چگونگی تهیه کود کشاورزان از شرکت خدمات حمایتی کشاورزان گفت: قبلأ کشاورزان برای تهیه کود به مراکز خدمات حمایتی مراجعه می‎کردند و مراکز خدمات با توجه به سطح کشت در قالب حواله کود را تخصیص می‎داد و کشاورزان در ۱۲۳ کارگزاری فعال در سطح استان می‎توانستند کود خود را تهیه کنند منتها با شیوع کرونا و درخواست ستاد مقابله با کرونا برای حداقل کردن مراجعات حضوری مردم به مراکز دولتی، شرکت خدمات حمایت کشاورزان با همکاری بخش زراعت جهاد کشاورزی نرم افزاری تهیه شد که بر اساس اطلاعات در سامانه جامع پهنه بندی و نیاز کشاورز به کود، این نهاده به دست وی می‎رسد کشاورزان در ابتدا باید در سامانه جامع پهنه بندی ثبت نام کنند و بعد با مراجعه به کارگزاری می‎توانند کود خود را تهیه یا از طریق تماس با کارگزاری هماهنگی لازم را انجام دهند تا کود از کارگزاری برای کشاورز حمل شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان گلستان اضافه کرد: کشاورزانی که به نرم افزار جدید دسترسی ندارند می‎توانند به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و بعد از گرفتن کد رهگیری کود مورد نیاز خود را از کارگزاری‎ها تهیه کنند.

هزارجریبی در رابطه با نگرانی کشاورزان از کمبود کود شیمیایی در فصل زراعی جدید گفت:ابلاغ جدید وزیر این است که حتمأ کشاورزان نباید از کودهای شیمیایی استفاده کنند بلکه می توانند از کودهای جایگزین و زیستی در عملیات زراعت استفاده کنند در واقع میزان مصرف کود مبنی بر این است که سازمان آب و خاک کشور کل اراضی گلستان را به فراخور نوع کشت آنالیز خاک انجام‌می‎دهد و میزان مصرف را به سازمان‎های جهاد کشاورزی ابلاغ می‎کند.

وی ادامه داد: میزان مصرف کود اوره ۱۱۷ هزار تن است این مقدار ۸۰ درصد از سهمیه ابلاغی را تشکیل می‎دهد و ۲۰ درصد دیگر را سازمان تعاونی روستایی باید تأمین کند، هم‌چنین ۲۲ هزار تن کود فسفاته و ۲۵ هزار تن کود پتاسه برای باغ‎ها و زراعت استان باید وارد کنیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان بیان کرد: در حال حاضر کارخانه‎های تولید داخلی کود با ما همکاری می‎کنند  و برای اولین بار خاک فسفات از بندرعباس وارد یکی از کارخانه‎های شهرک صنعتی علی‎آبادکتول برای تبدیل به کود «سولو فسفات» ساده برای کشت گندم خواهد شد.

* کاهش مصرف کود با استفاده از دستگاه‌های خطی کار / طرح «کشاورز کارت» بعد از گذشت سه ماه هنوز به مقصد نرسیده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز در رابطه وضعیت تهیه و تأمین کود کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با توجه به سیاست‎های آزادسازی، تأمین  بخشی از کودهای شیمیایی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی لغو شد از این رو قیمت کودهای فسفاته و پتاسه به سه تا چهار برابر افزایش یافت.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: با افزایش قیمت کود قطعأ مشکلاتی برای بهره‌برداران به‎وجود خواهد آمد از طرفی با توجه به بالا بودن قیمت کود، کشاورزان تمایلی برای تهیه این‌نهاده ندارند.

وی افزود:کودهای مورد نیاز کشاورزان در حال تأمین است در حال حاضر موجودی پتاس بالای یک‌‌هزار تن بود که بعد از تقسیم وارد انبارهای شهرستان برای کشت پاییزه می‎شود البته قیمت این کود  هر کیسه ۵۳۰ هزار تومان است هم چنین در انبارها کودهای زیستی، سولو فسفات ساده و کودهای بیولوژیک برای کشت پاییزه تدارک دیده شده است اما قیمت‎ها دولتی نیست و با ارز آزاد محاسبه می‎شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: با توجه با اینکه بیش از ۹۰ درصد از خاک‎های استان آهکی و بیش از ۶۰ درصد شور و لب شور است بهترین کود فسفاته برای مزارع استان سولو فسفات ساده است که ۲۱ درصد فسفر و بالغ بر ۱۸ درصد تا ۲۴ درصد سولفات دارد.

عباسی با اشاره به برنامه‎هایی برای تأمین نهاده‎های کشاورزی در فصل زراعی جدید گفت: حدود سه ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی با مدیر عامل بانک مرکزی نشستی در خصوص تأمین و توزیع کشاورز کارت داشتند تا به عنوان نقدینگی کشاورز بتواند نهاده‎های خود را به اضافه سرمایه در گردش تأمین کند در همین راستا به شعب استان اعلام شد کشاورزانی که برای دریافت نهاده‎ها با مشکل مواجه هستند می‎تواند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و با معرفی‌نامه به شعب بانک کشاورزی برای دریافت سرمایه در گردش نهاده‎های کشاورزی مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه وقتی کشاورز وارد بانک می‎شود مشکلات خاص خودش را دارد اکثر کشاورزان دارای بدهی معوقه یا ضامن دیگران هستند که این افراد بدهی خود را پرداخت نکرده‎اند از این رو وقتی وارد سیستم می‎شوند امکان پرداخت وام به این افراد نیست البته قرار بر این شد تا حداکثر همکاری با بهره‌برداران انجام شود تا کشاورز قادر به تأمین نهاده‎های خود در زمان افزایش قیمت باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در ادامه به دو توصیه فنی برای کشاورزان اشاره کرد و افزود: اگر قرار است ۵۰ درصد کود مصرفی کاهش پیدا کند کشاورزان با استفاده از دستگاه‌های خطی کار برای گندم و کلزا که ۹۵ درصد آن حاوی مخزن کود هستند مصرف کود خود را کاهش دهند، اگر کشاورزان در مصرف کود به هر دلیلی دچار مشکل شدند با استفاده از کودهای زیستی، بیولوژیک یا محلول‌پاشی و کود آبیاری بعد از کشت و مشاوره با مراکز خدمات و کلینیک‎های گیاه‌پزشکی و کارشناسان پهنه و همچنین استفاده از کودهای ریز مغذی باعث شوند با حجم کمتر و مقدار ریالی کمتر نیاز گیاه تأمین شود.

براساس این گزارش در حالی‎که فصل زراعی جدید در گلستان آغاز شده و کشاورزان این استان خود را مشغول آماده کردن اراضی برای کشت پاییزه می‎کنند متأسفانه هنوز اقدام عملی در خصوص کمک به تأمین نهاده‎های کشاورزی از جمله کودهای شیمیایی انجام نشده است مدت‌هاست طرح‎های به اصطلاح حمایتی رنگ ‌و بوی تحقق به خود نمی‎گیرند و وعده‎ها در حد یک حرف باقی می‎ماند. مسوولان باید به این امر واقف باشند که با وعده‎های نافرجام تنها موجبات دلسردی مردم فراهم می‎شود امری که به دنبال آن تبعات منفی در بخش‎های مختلف به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار