امسال حدود ۳۷ هزار و ۶۰۰ هکتار برنج در گلستان کشت شده که حدود یک چهارم برابر با ۹ هزار هکتار ارقام محلی آن تاکنون برداشت شده است .

برداشت ۹ هزار هکتار محصول از اراضی برنج در گلستان

به گزارش گلستان24، براساس سیاست  الگوی کشت جهاد کشاورزی استان گلستان کشت شالی تنها در  12 هزار هکتار اراضی نسقی مجاز است، یعنی در استان گلستان امسال 25 هزار و 700 هکتار بیشتر از  ظرفیت شالی کشت شده است.

 برنج در گلستان

با توجه به متوسط تولید یک هکتار شالی به میزان 4 هزار کیلوگرم شلتوک، مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم شلتوک 3 هزار و 750 تا 5 هزار لیتر است.

مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار داشت: سطح زیرکشت  برنج  امسال گلستان حدود 10 هزار هکتار یعنی 21 درصد کمتر از سال گذشته است و پیش‌بینی می‌شود امسال  حدود 21 هزار تن  شلتوک از این اراضی تولید شود.

محمد رضاپور افزود: کشاورزان استان گلستان پارسال   55 هزار و 600 هکتار  شالی کشت کرده بودند اما به علت خشکسالی  8 هزار هکتار آن خشکید و 47 هزار  و 500 هکتار آن باقی ماند.

وی اظهار کرد:  سطح خشک شده امسال هنوز اعلام نشده و حدود 37 هزار و600 هکتار  سطح سبز داریم.

مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی استان گلستان  نیاز آبی کشت یک هکتار شالی بهاره را 18 هزار مترمکعب و نیاز آبی شالی تابستانه را 20 تا 22 هزارمترمکعب معادل  18 تا20 میلیون لیتر اعلام کرد.

مدیر امور  آب منطقه گنبدکاووس گفت: باتوجه به استاندارد مصرف آب شرب و بهداشت، یک نفر در شبانه‌روز به میزان150لیتر، نیاز آبی یک هکتار شالی معادل آب مصرف شرب و بهداشتی حدود100  تا 133 هزار نفر در یک شبانه‌روز است.

جواد تیموری افزود: در بیشتر نقاط جهان کشت شالی مخصوص مناطق پرباران بوده و با استفاده از آب‌های سطحی انجام می شود در حالی که بیش از 80 درصد کشت شالی در سطح استان گلستان از طریق آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد.

از منظر اقتصادی با فرض قیمت هر بطری آب بسته بندی شده 1.5 لیتری به میزان 800 تومان ارزش اقتصادی آب مصرفی برای یک هکتار شالی حدود 8 تا 11 میلیون تومان خواهد بود و اگر با آب شرب به ازای هر مترمکعب 300 تومان معادل 5 میلیون و 400 هزار تومان است.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی گفت: عملکرد ماده خشک از یک لیتر آب در ایران 0.5 تا 0.7 کیلوگرم است که براساس سند چشم انداز باید به 1.5 کیلوگرم برسد.

عبدالرضا فلاح رستگار افزود: در حالی که در کشورهای توسعه یافته با توجه به محدودیت منابع آبی شاخص عملکرد و تولید، مقدار ماده خشک از یک لیتر آب محاسبه می‌شود، در کشور ما چنین شاخصی برای بهره‌وری، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حالی که میزان ماده خشک به دست آمده از هر لیتر آب در ایران 0.5 تا 0.7 کیلوگرم است، در کشورهای توسعه یافته این میزان به 2  تا 2.5 کیلوگرم رسیده است.

حدود 700 هزار هکتار از اراضی استان گلستان سالانه، زیرکشت محصولات مختلف مانند گندم، جو، شالی، سویا، کلزا، آفتابگردان و دانه روغنی می‌رود.

مسئولان کشاورزی استان گلستان به علت محدودیت‌های منابع آبی و کاهش آب‌های زیرزمینی، به کشاورزان گلستانی توصیه می کنند که از کشت سالی خودداری کنند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار