رییس اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت که این شهرستان ۴۰۷ هزار و ۶۸۲ تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش‌های زراعی، دام و طیور، شیلات و باغی دارد که شامل ۲۲ واحد تولیدی، ۲ واحد سردخانه و سه واحد سیلو و انبار ذخیره گندم است.

ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی گنبدکاووس ۴۰۸ هزار تن است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیز راه‌اندازی واحدهای مرتبط به آن در گنبدکاووس سبب ایجاد ۵۴۵ فرصت شغلی شده است.

وی افزود: دولت برای راه اندازی بخشی از واحدهای تولیدی مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی گنبدکاووس از سال ۹۲ تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت کرده که ۷۰ میلیارد ریال آن در سال جاری بوده است.

نوری اضافه کرد: تسهیلات پرداختی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با بخش کشاورزی با کارمزد ۱۶ درصد در مناطق برخوردار و ۱۴ درصد در مناطق کمتر برخودار با باز پرداخت پنج ساله است که علاوه بر آن یک سال به عنوان مشارکت در ساخت و یک سال نیز جهت تنفس به مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات اضافه می‌شود. 

رییس اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین با مهم دانستن راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دراین شهرستان بویژه مناطق روستایی آن، گفت: راه‌اندازی این صنایع علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، کاهش فقر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، موجب حذف واسطه‌ها، کاهش نگرانی و استرس کشاورز برای فروش محصول، صرفه جویی در هزینه حمل و نقل محصولات از محل کشت تا واحد تولیدی و کاهش ضایعات آن را به همراه دارد.

وی با اشاره به تولید سالانه حدود یک میلیون تن انواع محصول کشاورزی در گنبدکاووس، افزود: این میزان تولید ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

نوری اضافه کرد: اکنون گنبدکاووس به صنایع تبدیلی مرتبط بویژه بسته‌بندی انواع محصولات "باغی، عسل، آب میوه، سبزی خشک، کمپوست، گیاهان دارویی و عصاره آن، پخت انواع نان سنتی، ابریشم ‌کشی، دباغی، فراورده‌های لبنی و دامی، کشتارگاه دام و طیور و بسته بندی گوشت قرمز و سفید " نیاز دارد.

وی اظهارداشت: متقاضیان برای مشاوره و دریافت مجوز راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی بخش کشاورزی می‌توانند به جهادکشاورزی گنبدکاووس مراجعه نمایند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳۵۰ هزار راس دام سبک، حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین، ۱۷۸ واحد مرغداری گوشتی، ۱۰ واحد تولید مرغ مادر، مزارع پرورش ماهی با ظرفیت ۱۰ هزار تن و ۲ واحد مرغ تخمگذار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار