آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۷۳۶ پروژه عمرانی دهیاری‌های استان، اعطای نشان ملی صنایع دستی به پنج شهر و روستا و مشاهده نشدن کرونا در جمعیت عشایر استان از جمله رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

رویدادهای خبری گلستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، نخستین سالگرد دکتر سیاوش مقصودلو و خانواده فقیدش که در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند، باحضور  وابستگان دکتر فقید مقصودلو، تنی چند از مسوولان استان گلستان، فرمانده سپاه نینوای استان و فرماندار گرگان در امامزاده عبدالله گرگان برگزار شد.

بر اساس اعلان رسمی دستگاههای مسوول؛ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی چهارشنبه ۱۸ دی‌ ماه ۹۸ در حوالی شهر جدید پرند تهران با اصابت اشتباه سیستم پدافندی هوا فضای سپاه ناشی از خطای انسانی سقوط کرد.

**

رییس دانشگاه علوم پزشکی گرگان گفت که باوجود کاهش تعداد مبتلایان کرونایی بستری شده در مراکز درمانی گلستان؛ به سبب افزایش مناطق نارنجی از ۴ به ۶ شهرستان خطر شیوع ویروس برای روزهای آینده در سطح استان بیشتر شد.

**

هفته هفتم مسابقات اسبدوانی پاییزه گنبدکاووس با رقابت اسب هایی از نژادهای "ترکمن، تروبرد و دوخون" در مسافت‌های هزار و هزار و ۲۰۰ متربدون حضور تماشاگران در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار شد.

**

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان گفت که تخصیص اعتبار ارزی برای تعریض خط ریلی گمرک اینچه برون استان گلستان صورت گرفت و منتظر اقدامات اجرایی مرتبط از سوی کشور ترکمنستان هستیم.

اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون استان گلستان علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی (شاسی قطار) برای دو کشور می شود.

خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.

**

عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۷۳۶ پروژه عمرانی دهیاری‌های گلستان با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال با حضور علی قربانی معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آغاز شد.

علی نصیبی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: علاوه بر این۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار، از ابتدای آذرماه تاکنون نیز ۳۵۰ میلیارد ریال به حساب دهیاری های استان واریز شد تا از آن برای اجرای طرح های گوناگون استفاده شود.

**

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور استاندار و برخی مسوولان استانی ، نشان ملی صنایع دستی را به پنج شهر و روستای گلستان اعطا کرد.

روستای سیاه‌رودبار علی‌آبادکتول به‌عنوان دهکده صنایع‌دستی، روستای زیارت گرگان به‌عنوان روستای ملی جاجیم‌بافی، روستای شاهکوه گرگان به‌عنوان روستای ملی سوزن‌دوزی، روستای تنگلی گنبدکاووس به‌عنوان روستای ملی سوزن‌دوزی ترکمن و علی‌آبادکتول به‌عنوان شهر ملی نواربافی‌کتول در فهرست روستاها و شهرهای ملی صنایع‌دستی قرار گرفتند.

تاکنون چهار اثر شامل میراث جهانی گنبدقابوس، جنگل‌های هیرکانی، کمانچه و دو تار گلستان به ثبت جهانی رسیده است.

**

مدیر کل امور عشایر گلستان گفت: در راستای طرح پلاک‌کوبی دام‌ها که با هدف جلوگیری از قاچاق احشام و مدیریت تامین گوشت قرمز از پارسال در سراسر کشور و نیز در حوزه عشایر شروع شد، تاکنون ۹۵ هزار راس دام سبک و سنگین عشایر بومی و کوچنده این استان پلاک کوبی شدند.

**

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان با اشاره به وابستگی ۸۰ درصدی نیروگاه‌های استان به گاز گفت که این نیروگاه‌ها با کاهش دما و افزایش مصرف شهری، برای تولید برق با مشکل تامین سوخت مواجه هستند.

علی اکبر نصیری اظهار داشت: پس از قطع گاز، نیروگاه‌ها برای تداوم تولید باید از سوخت جایگزین از جمله مازوت و گازوئیل استفاده کنند که به علت مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها ممنوع شده است.

وی بیان کرد: سوخت ذخیره گازوئیل نیروگاه‌های گلستان هم به اتمام رسیده و از سوی دیگر، شرکت توزیع فرآورده های نفتی برای حفظ ایمنی و دشواری تردد تانکرهای زیاد، از انتقال این سوخت به نیروگاه ها خودداری می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزود: به علت سردی هوا و افزایش مصرف، شرکت گاز برای تامین سوخت منازل مجبور به قطع گاز نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی شده است.

**

بوته‌کاری اراضی مرتعی مناطق شمالی گنبدکاووس برای احیای این منابع خدادادی و جلوگیری از بیابانی شدن آن با غرس افزون بر یک میلیون بوته در محدوده ۲ هزار هکتار آغاز شد.

**

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت که با وجود تلاش برای بازسازی آثار سیل پارسال هنوز ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های خسارت‌دیده استان بویژه در مناطق روستایی مرمت و نوسازی نشده است.

غلامرضا بیکی اظهار داشت: تاکنون برای جبران خسارت سیل پارسال به جاده های گلستان هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت که محل تامین ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت اوراق بهادار و بقیه نقدی بود.

وی بیان کرد: سیل پارسال به هزار کیلومتر از راه‌های ارتباطی و ۵۶۵ دستگاه ابنیه فنی استان گلستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد که بیشترین آسیب مربوط به مناطق کوهستانی بود.

**

نشست تحلیلی و تبیینی بررسی مکتب سردار شهید قاسم سلیمانی هفته گذشته و همزمان با فرارسیدن نخستین سالروز شهادت فرمانده سپاه قدس در گرگان برگزار شد.

**

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان گفت: ارزش سرمایه سهام عدالت مردم استان که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص گلستان است.

داوود طبرسا اظهار داشت: این میزان سرمایه در اختیار ۹۲۴ هزار و ۹۰۰ نفر قرار دارد که باید برای استفاده بهینه از آن در راستای توسعه اقتصادی استان گلستان برنامه‌ریزی کرد.

وی راه اندازی شرکت سرمایه گذاری گلستان را راهکار بهره گیری از این سرمایه برای شتاب بخشیدن به توسعه پایدار استان برشمرد و گفت: پیگیری برگزاری الکترونیکی انتخابات مجمع هیات مدیره این شرکت سرمایه گذاری برای روز سی‌ام دی ماه جاری در دستور کار قرار دارد.

**

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت که مشکلات حقوقی راه‌اندازی پتروشیمی گلستان برطرف شده و خریداران سهام این شرکت متعلق به بخش خصوصی نگران سرمایه‌های ودیعه داده خود نباشند.

غلامرضا منتظری با اعلام اینکه به دلیل برخی ملاحظات امکان پاسخگویی بیشتر به جزئیات این موضوع را ندارد؛ اظهار داشت: گام‌های موثری برای تعیین تکلیف پروژه پتروشیمی گلستان برداشته شده است.

وی اطمینان داد: سرانجام پتروشیمی گلستان روشن است و با راه‌اندازی آن سه هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

عملیات ساخت پتروشیمی گلستان سال ۸۵ با پذیره نویسی و خرید سهام بیش از ۹۸ هزار گلستانی آغاز شد اما از آن زمان تاکنون فقط ۲ سالن (سوله) احداث و فنس کشی، درخت‌کاری و بلوارسازی و محوطه سازی کارخانه انجام شده است.

**

استاندار گلستان با اشاره به تاثیر ظرفیت‌های زیست محیطی در بهبود زندگی ساکنان استان بر احیای خلیج گرگان با هدف ممانعت از بروز مخاطرات زیست محیطی ناشی از خشکی این پهنه آبی تاکید کرد.

هادی حق شناس در دیدار با بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کشور اظهار داشت: باید از طریق لایروبی کانال‌های خزینی و چپاقلی و یا دریای خزر آب را به خلیج گرگان رساند و از ادامه خشکی این پهنه آبی جلوگیری کرد.

وی افزود: خشک شدن خلیج گرگان تاثیر منفی محیط زیستی در شهرهای اطراف و تقریبا همه بخش‌های گلستان دارد و باید از هر طریق ممکن مانع از ادامه روند خشکی آن شد.

**

مدیرکل امور عشایری گلستان گفت که به دلیل سبک زندگی، پراکندگی جمعیت، اطلاع رسانی مستمر و مراقبت و سرکشی تیم‌های بهدشتی، تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در میان عشایر کوچنده و بومی مشاهده نشده است.

رضا علیپوری اظهار داشت: فاصله زیاد چادرها و مناطق سکونتی عشایر از یکدیگر و رفت و آمد بسیار کم آنها به شهرها از دیگر عوامل موثر پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه عشایری گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار