تعریض محور کردکوی - بندرترکمن - آق قلا که وعده اجرای آن از سال ۸۹ به مردم غرب گلستان داده شده بود هنوز تکمیل نشده و به گفته مسئولان اتمام آن یک سال دیگر زمان می‌برد.

وعده تعریض محور کردکوی - بندرترکمن - آق قلا ۱۰ ساله شد
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، جاده کردکوی-بندرترکمن-آق قلا از جمله محور‌هایی است که به دلیل عرض کم و تردد بسیار زیاد، هر لحظه آبستن حوادث ناگواری است و در طی سال‌های گذشته صدمات مالی و جانی فراوانی بر جای گذاشته است، از همین رو نام این محور از سوی جوامع محلی جاده مرگ نامگذاری شده است.
 
سال‌های زیادی است که مردمان دیار غرب گلستان از داشتن جاده مناسب بین شهرستانی محرومند و وضعیت نامناسب این محور افراد زیادی را دچار حادثه و خسارت کرده است.

به گفته محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی گلستان محور کردکوی- بندرترکمن-آق قلا تحت عنوان طرح تعریض و به سازی محور کردکوی به بندرترکمن ازسال ۸۹ به طول ۱۰ کیلومترتعریف شده و کاراجرایی آن از سوی اداره راه وشهرسازی درهمان زمان شروع شده است.

اما این طرح در ادامه مسیر تحت عنوان محور کردکوی- بندرترکمن- آق قلا به طول ۵۴ کیلومتر تعریف شد که ۱۰ کیلومتر از کردکوی تا بندرترکمن، ۳۵ کیلومتر از بندرترکمن تا آق قلا و ۹ کیلومتر هم کمربند شرقی شهر بندرترکمن بود.

نیازمند اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی هستیم

محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در رابطه با اعتبارات تخصیص داده شده به این طرح گفت: برآورد تکمیل این طرح حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و طی این چند سال حدود ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن تخصیص داده شده و با اینکه در بودجه سال ۹۹ اعتبار آن ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود، اما تا به امروز ۳۰ میلیارد تومان بابت آن ابلاغ شده است.

او با اشاره به برنامه‌های راه و شهرسازی در این محور گفت: در حال حاضر تکمیل آسفالت محور کردکوی به بندرترکمن به طول ۱۰ کیلومتر برنامه‌ای است که پیمانکار در حال کار روی آن بوده و رو به اتمام است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در رابطه با توقف کار از سمت محور بندرترکمن گفت: ۱۷ و نیم کیلومتر از این محور در تعهد ماست و در هفته دولت با توجه به قولی که به مردم داده بودیم قرار شد طرح بندرترکمن به آق قلا را شروع کنیم و پیمانکاردو کیلومتر از مسیر را با توجه به قراردادی که داشتیم شروع کرده است، اما اختلاف ارتفاع در آن منطقه زیاد است و کار، خودش را نشان نمی‌دهد.

محبوبی گفت: یک ماه دیگر کل مسیر ۱۷ و نیم کیلومتری که در تعهد ماست برای مناقصه گذاشته می‌شود و امیدواریم تا پایان سال بحث کلنگ زنی و اجرای عملیات آن آغاز شود، این طرح سنگینی است و اتمام آن یک سال دیگر زمان می‌برد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در تاریخ ۶ آذرماه سال ۹۸ در جلسه شورای اداری شهرستان کردکوی گفته بود بهره برداری از محور کردکوی- بندرترکمن- آق قلا در سال ۹۹ محقق می‌شود، اما در پایان دو ماه مانده به اتمام سال ۹۹ هنوز پیمانکار این طرح مشخص نشده است.

یکی دیگر از دستگاه‌هایی که در تعریض این محور دخالت مستقیم دارد و پای کار است اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

اتمام طرح تعریض محور بندرترکمن به آق قلا نیازمند همکاری است

مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی راهداری در این محور گفت: محور بندر ترکمن به آق قلا یکی از محور‌های بسیار مهم استان بوده و روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ تردد رفت و برگشت در این محور ثبت می‌شود.

او افزود: وظیفه راهداری نگه داری از راه وجاده‌های استان است، اما در چنین طرح‌هایی ضروری است دست دردست هم دهیم تا هر چه سریعتر این محور اصلاح شود.

میقانی گفت: محور بندرترکمن به آق قلا یک محور ۳۵ کیلومتری است که روستا‌ها و سکونتگاه‌های زیادی در شمال و جنوب آن واقع شده و  هر کدام از روستا‌ها چندین راه دسترسی به محور اصلی دارند.

او افزود: یکی از دغدغه‌های ما، نمایندگان مجلس و مدیران راه و شهرسازی استان اتمام این محور بوده و برای اتمام آن اعتباری در قالب محور کردکوی، بندر ترکمن- آق قلا به راه و شهرسازی سپرده شده و  اجرای آن در هفته دولت شروع شده است.

میقانی ادامه داد: تعریض ۱۷ و نیم کیلومتر از این محور به اداره راهداری سپرده شده است و کار آن در حال انجام است، تا سال دیگر تعهد ما به سرانجام می‌رسد و اگر شرایط جوی مساعد باشد کار بدون وقفه در حال انجام است.

او گفت: سرعتگیر‌های نصب شده در این محور‌ها بر اساس مصوبات ایمنی نصب شده و در کاهش سرعت خودرو‌ها هم تاثیر داشته است.

هر ساله تعداد زیادی از گلستانی‌ها در محور بندرترکمن به آق قلا دچار حادثه می‌شوند که برخی مجروح و برخی  فوت می‌شوند و برای افراد دچار حادثه شده معلولیت‌هایی را به همراه آورده است.

مجروح شدن ۴۰ گلستانی در محور بندرترکمن به آق قلا

سرهنگ علی عبدی رئیس پلیس راه گلستان در رابطه با آمار حوادث رخ داده در این محور گفت: در ۹ ماه سال جاری ۷ نفر جان خود را در این محور از دست داده اند که نسبت به سال گذشته که آمار فوت ۱۶ نفر بود کاهش داشته است.

او افزود: آمار مجروحین بر اثر تصادفات در این محور در سال جاری هم نسبت به سال گذشته کاهش داشته و حدود ۴۰ نفر بوده در حالی که سال گذشته این آمار ۷۲ نفر بوده است.

عبدی ادامه داد: دو بانده بودن محور، نبود روشنایی کافی، نبود عرض شانه، تردد ادوات کشاورزی از این محور، سرعت زیاد رانندگان و صبور نبودن آن‌ها و ... از جمله مواردی است که وقوع حادثه در این محور را افزایش می‌دهد.

رئیس پلیس راه گلستان گفت: در سال جاری ۷ هزار و ۹۰۰ راننده متخلف در این محور اعمل قانون شده اند و ۲۰۳ خودرو هم توقیف شده است.

عبدی در رابطه با الزام حضور نیرو‌های پلیس راه در این محور گفت: برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حضور پلیس الزامی نیست و نیرو‌های پلیس راه در تمام نقاط حساس و پر خطر استان در حال انجام وظیفه هستند، اما در این محور علاوه بر نیرو‌های پلیس تیم‌های نامحسوس هم تردد افراد را رصد می‌کنند.

او ادامه داد: نصب ۳ دوربین ثبت تخلف در این محور، نصب شبرنگ برروی ادوات کشاورزی و موتورسیکلت ها، آموزش به نیرو‌های محلی و ... از جمله اقداماتی است که برای کاهش تصادف در این محور‌ها انجام شده است.

واضح و مبرهن است که اگر فرهنگ رانندگی و رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگانی که در این مسیر تردد می‌کنند رعایت نشود با تعریض شدن محور کردکوی-بندرترکمن-آق قلا هم از آمار حوادث این محور کاسته نخواهد شد.

اهمیت این محور در بین مردم منطقه غرب گلستان به قدری زیاد است که طی سالیان گذشته این موضوع دست آویز افراد مختلف در انتخابات شده است، افرادی که حل کردن موضوع را طعمه‌ای برای جلب آرای مردمی کرده اند و حال مردم منتظرند تا با تحقق بودجه وعده‌ها و شعارهایشان رنگ واقعیت بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار