جاده بندرترکمن- آق قلا از جمله محور‌هایی است که به دلیل عرض کم و تردد بسیار زیاد، هر لحظه آبستن حوادث ناگواری است و از آن به جاده مرگ تعبیر می‌شود و مسئولان هم می‌گویند چهاربانده کردن این محور ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

چهاربانده کردن محور بندرترکمن - آق قلا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از بندرترکمن ، جاده بندرترکمن-آق قلا یکی از پرتصادف‌ترین محورهای ارتباطی در استان است که به علت عرض کم و تردد بسیار زیاد، هر لحظه آبستن حوادث ناگواری است و از آن به جاده مرگ تعبیر می‌شود.

وضعیت ناایمن این محور در سال‌های گذشته صدمات مالی و جانی فراوانی بر جای گذاشته است در عین حال سال‌های زیادی است که مردم غرب استان از داشتن جاده مناسب بین شهرستانی محروم هستند.

جاده‌ای که هر لحظه احتمال بروز حادثه‌ای تلخ در آن وجود دارد و در این سال‌ها جان عزیزان بسیاری در اثر تصادفات این محور از دست رفته است.

مهدی میقانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در این باره اظهار داشت: محور بندرترکمن - آق قلا یکی از محورهای بسیار مهم استان بوده که گواه آن آمار ترددی است که در این محور شاهد هستیم و 9 هزار و 500 خودرو در آن تردد می ‌کنند.

وی افزود: وظیفه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نگهداری راه‌هاست و وظیفه‌ای برای ساخت راه‌ها به ما محول نشده مگر راه‌های روستایی که اخیراً به موجب قانون به ما محول شده است.

17.5 کیلومتر از این جاده تعریض می‌شود

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا وضعیت عبور و مرور و ایمنی این راه 35 کیلومتری را ارتقا دهیم، این محور سکونتگاه‌های مختلفی در شمال و جنوب خود دارد و متأسفانه هر کدام از این سکونتگاه‌ها چند راه دسترسی دارند که کار را سخت می‌کند.

میقانی اضافه کرد: پروژه ایمنی محور کردکوی – بندرترکمن – آق قلا ردیف بودجه‌ای دارد که توسط راه و شهرسازی پیمانکار مشخص شده و در هفته دولت امسال عملیات اجرایی آن از بندرترکمن آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه را به صورت امانی با همت و تلاش همکاران در دست گرفتیم و تقسیم کار کردیم، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان 17.5 کیلومتر از آق قلا به سمت بندرترکمن را تعریض و 17.5 کیلومتر دیگر جزو تعهدات راه و شهرسازی است.

وی یادآور شد: نیت و همت ما بر این است که وقفه‌ای در پروژه ایجاد نشود و امیدواریم این تعهد را تا سال دیگر به سرانجام برسانیم.

200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

حسین محبوبی، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در این باره اظهار داشت: در سال 89 پروژه تعریض محور کردکوی به بندرترکمن به طول 10 کیلومتر تعریف شد و در ادامه تحت عنوان محور کردکوی – بندرترکمن - آق قلا به طول 54 کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برآورد هزینه تکمیل این پروژه 200 میلیارد تومان است که در این چند سال 20 میلیارد تومان به آن تخصیص داده شد، در بودجه سال 99 اعتبار این پروژه 10 میلیارد و 200 میلیون تومان بود اما تا امروز 30 میلیارد تومان برای این پروژه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: تکمیل آسفالت محور کردکوی به بندرترکمن به طول 10 کیلومتر با حضور پیمانکار در حال انجام است و عرض آن 16.5 تا 18 متر خواهد شد.

محبوبی خاطرنشان کرد: دو کیلومتر از پروژه محور بندرترکمن – آق قلا را با حضور پیمانکار آغاز کردیم و تا یک ماه دیگر تمام مسیر باقی مانده این محور هم برای مناقصه و آغاز عملیات در دستور کار قرار می‌گیرد و حداقل یک سال برای اتمام آن زمان نیاز داریم.

47 کشته و مصدوم سوانح رانندگی در جاده مرگ

رئیس پلیس راه گلستان نیز با اشاره به کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات در استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون 60 نفر معادل 23 درصد کاهش تلفات در حوادث جاده‌ای استان گلستان داشتیم.

سرهنگ علی عبدی افزود: در 9 ماه امسال هفت نفر در محور آق قلا – بندرترکمن جان خود را بر اساس حوادث جاده‌ای از دست دادند که تعداد تلفات این محور در مدت مشابه سال گذشته 16 نفر بود. همچنین در این مدت 40 نفر در حوادث جاده‌ای این محور مجروح شدند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 72 نفر بود.

عبدی خاطرنشان کرد: دو بانده بودن، نداشتن روشنایی، تقاطع‌های آنتنی شکل و حضور ادوات کشاورزی از جمله مواردی است که موجب حوادث جبران ناپذیر در محور بندرترکمن – آق قلا می‌شود و باید به فکر چهار باند شدن این محور باشیم.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های به عمل آمده سه دستگاه دوربین ثبت تخلفات در این محور نصب شده و به دنبال افزایش آن هستیم، این جاده باید تعریض شود و شانه خاکی داشته باشد، حل مشکل روشنایی و حذف تقاطع‌های آنتی شکل این محور هم ضروری است.

رئیس پلیس راه گلستان با اشاره به اقدامات برای ساماندهی محور بندرترکمن – آق قلا گفت: همکاران ما در حوزه آموزش در روستاهای این محور حضور پیدا کردند، نصب شبرنگ روی ادوات کشاورزی و اهدای کلاه ایمنی به موتورسیکلت سواران از جمله اقداماتی بود که در این محور انجام دادیم.

وی افزود: در این محور تیم‌های محسوس و نامحسوس پلیس راه حضور دارند تا با رانندگان خطرآفرین برخورد کنند، امسال هفت هزار و 900 راننده که ضوابط را رعایت نکردند اعمال قانون و 203 خودرو توقیف شدند.

رئیس پلیس راه گلستان ادامه داد: رانندگان باید ضوابط را رعایت کنند و نمی‌توانیم همه محورها را با حضور پلیس پوشش دهیم زیرا باید تمام جاده‌های استان توسط پلیس پوشش داده شود و ما هم تیم‌های حاضر در محور بندرترکمن -  آق قلا را افزایش دادیم.

عبدی بیان داشت: آمار تصادفات روز به روز بیشتر می‌شود و رانندگان هم باید صبور باشند و با سرعت مجاز حرکت کنند تا شاهد حوادث کمتری در این محور باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار