مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان معتقد است نهادهای انقلابی و حاکمیتی باید اعتماد سازی و اعتبار سنجی را در واگذاری امور به اصحاب فرهنگ و هنر به کار بندند تا نسل جوان با زبان سلیس هنر با مفهوم مقاومت آشنا شود.

انتقال مفهوم مقاومت به نسل جوان نیازمند واگذاری امور به اهالی فرهنگ و هنر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، یادآوری رشادت های مردم در استان های درگیر با جنگ تحمیلی شاید کمترین کاری است که می توان امروز در پاسداشت مقاومت آن روزها انجام داد. استان کردستان به عنوان یکی از اصلی ترین مناطق درگیر با جنگ از همان روزهای ابتدای انقلاب محمل رخدادهایی مهم و حساس بود. رخدادهایی که می توانست سرنوشتی متفاوت برای این استان و حتی کشور رقم زند اما مقاومت بی بدیل مردم این مناطق نقشه های شوم دشمنان را نقش بر آب کرد. آن چه در پی می آید گفتگو با «عبیدالله رستمی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به بهانه چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی است:

 

 

در چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی به سر می بریم. وقتی به روزهای جنگ بازمی گردید و رخدادهای دفاع مقدس را می نگرید چه می بینید؟
روحیه جهادی، مقاومت، صیانت از شرافت و ناموس این سرزمین و صداقت در سیمای مدافعان راستین جهاد فی سبیل الله، خلوص نیت و سبک زندگی ساده.

 

 

رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نسبت به انتقال فرهنگ دفاع مقدس چه بوده و به مناسبت چهلمین سال آغاز جنگ چه رویکردهای ویژه ای در نظر گرفته شد؟
کردستان سرزمین مجاهدتهای خاموش است و٥٤٠٠شهید این دیار نشان از غیرت و تعصب مردمان کورد در مقابله با دژخیم دارد؛برنامه ریزی و تکریم اقشار مختلف در قالب برنامه های کاربردی علیرغم وجود کرونا در فضای مجازی و توجه به معرفی رشادت رزمندگان انصار و مهاجر کمترین تکلیف و ادای دین ما به کیانداران این استان است که می طلبد وزارت ارشاد به این واسطه حمایت ویژه ای در حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر این استان نماید.
کمترین اقدامان ما تاسیس منطقه سینمایی دفاع مقدس در این دیار است.

 

 

ارزیابی شما از میزان موفقیت نهادهای فرهنگی کشور در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل های پس از جنگ چیست؟ چالش های پیش روی نهادهای فرهنگی در این زمینه مربوط به چه موضوعاتی است؟
یکپارچگی در ترویج و پاسداشت فرهنگ دفاع مقدس ضروری است و باید به توان مراکز و مجامع هنرمندان در تولید آثار و نشر ماندگار آن توجه کرد. نهادهای انقلابی و حاکمیتی هم باید اعتماد سازی و اعتبار سنجی را در واگذاری امور به اصحاب فرهنگ و هنر بکار بندند تا نسل جوان با زبان سلیس هنر با مقاومت آشنا شود.

 


ارزیابی شما از نگرش امروز جامعه ایران نسبت به ارزش های دفاع مقدس چیست؟
دارای فراز و نشیب است و دلیل عمده آن در توزیع ناعادلانه اعتبارات توسعه به استان های جنگ زده است و عدم توجه به معرفی فراگیر مفاخر دفاع مقدس و مقاومت.

 

 

نقش اهالی فرهنگ و هنر در انتقال مفاهیم دفاع مقدس را چگونه می بینید؟ ارزیابی شما از کمیت و کیفیت آثار ادبی و هنری تولید شده درباره جنگ چیست؟
اهالی فرهنگ و هنر در خط مقدم ترویج و نشر مفاهیم دفاع مقدس هستند و آثار تولیدی موید کیفیت بالا است و باید سلایق مختلف سیاسی و فرهنگی به عقلانیت در همگرایی و همبستگی در حمایت از تولیدات ترویجی و تبلیغی دفاع و مقاومت بیانجامد و مولود این مهم داشتن روحیه جهادی است.

 

علاوه بر این توجه به رنگین کمان اقوام ایرانی و تغییر سیما و منظر شهرها و روستاها به گلستان هویت اسلامی-ایرانی حافظ ارزشهای انسانی برگرفته از مکتب امثال حاج قاسم ها در بطن جامعه، نقد منصفانه از اوضاع و تلاش برای زندگی بهتر آحاد اجتماع اهمیت دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار