معاون سواد آموزی استان گلستان گفت: نهضت سواد آموزی عامل اصلی رشد نرخ سواد در کشور است.

نهضت سواد آموزی عامل اصلی رشد نرخ سواد در کشور است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان، حسین علی همراه معاون سواد آموزی استان در گفتگو با استودیو همکلاسی اظهار داشت: از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی برای ایجاد فرصت یادگیری بزرگسالان تاکنون پیشرفت چشمگیری در راستای تحقق اهداف در نظر گرفته شده، صورت گرفته است.

همراه با بیان اینکه نرخ سواد قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کمتر از 50درصد بود و اکنون بالغ بر 96 درصد است این رشد را حاصل تلاش های مستمر و خستگی ناپذیر تلاشگران عرصه سواد آموزی دانست و اعلام کرد نهضت سواد آموزی عامل اصلی رشد نرخ سواد در کشور است که این به برکت فرمان تاریخی امام راحل در 7دی 58 می باشد.

همراه در ادامه افزود: پس ازگذشت چهار دهه فعالیت های این حوزه ( معاونت سواد آموزی )  با توجه به تجارب ملی و تعامل آن با تجربه های  مختلف داخلی و بین المللی  و همچنین ضرورت بازنگری و برنامه ریزی مجدد در بسیاری از رویه ها و روش های  آموزشی و حرفه آموزی کارهای بسیار جالب و مثال زدنی وجود دارد.

معاون سواد آموزی استان گفت: به روز بودن برنامه های سواد آموزی را، از ویژگی های این حوزه دانست و اعلام نمود امروزه با توجه به تجارب به دست آمده توانستیم با تعامل و تفاهم نامه های مختلف با ارگانها و نهادها مختلف علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن در حوزه های  شغلی و زندگی با روش های توصیفی و تحلیلی نقش مهمی در پیشبرد اهداف نهضت سوادآموزی و ارتقاع سطح سواد گروه هدف با توجه به تعاریف اعلام شده از سواد، توسط سازمان ملل(یونسکو) در توسعه فرهنگی، ایفا نماییم.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت سوادآموزی، آموزش افراد بیسواد ۱۰ تا ۴۹ سال می باشد که در سال ۱۳۹۹ بر اساس میزان حجم ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی به استان، حجم دوره سواد ۴۲۰۰ نفر ، حجم دوره انتقال ۲۳۰۰ نفر و حجم دوره تحکیم ۲۷۰۰ نفر میباشد که تا تاریخ  10بهمن99 حجم دوره انتقال 100 درصد ثبت نام انجام شده و حجم دوره سواد نیز حدود ۶۰ درصد و حجم دوره تحکیم حدود ۷۰ درصد ثبت ‌نام انجام گردیده است .

لازم به ذکر است زمان ثبت نام دوره سواد تا پایان بهمن ماه و دوره تحکیم تا ۱۵ بهمن ماه می باشد که آموزش دهندگان با استعلام افراد بی سواد از سامانه سواد آموزی، افراد واجد شرایط را ثبت نام می نمایند.

از دیگر برنامه های سوادآموزی جهت تعمیق سواد و دانش در سواد آموزان، اجرای طرح‌های مکمل از جمله خواندن با خانواده و حلقه های کتابخوانی است که بر اساس حجم ابلاغی و بر اساس دستورالعمل ها انجام می گردد؛ همچنین جهت تلفیق سواد و مهارت به ویژه مهارت‌های اجتماعی، مهارت های زندگی و حقوق شهروندی مراکز یادگیری محلی در استان تاسیس گردیده که 9 مرکز در سه شکل غیردولتی ، دولتی و مشارکتی فعالیت می نمایند .در این مراکز علاوه بر آموزش های دوره های سواد،  انتقال و تحکیم مهارت حرفه‌ای به میزان ۱۰ درصد نیز انجام می پذیرد .

 در سال ۱۳۹۹ از 9 مرکز مذکور سه مرکز مجری بسته تحولی طرح پیوند سواد و زندگی می باشند که در این طرح علاوه بر آموزش‌های مرسوم، مهارت‌های حرفه‌ای برابر با زیست‌بوم محل انجام می‌شود و هدف آن تبلور واقعی تحقق شعار سال جهش تولید و کمک به اقتصاد خانواده سوادآموزان به عنوان یک اهرم تشویقی برای سواد آموزان شرکت کننده می باشد و در این فرایند آموزش حرفه، تولید و فروش محصولات و همچنین زمینه سازی تشکیل تعاونی سواد آموزان و آموزش دهندگان محقق می گردد.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین یاد آور شد: در صورت حمایت جدی دستگاه های مرتبط، مراکز یادگیری محلی به عنوان کانون پیوند سواد و زندگی برای عملی نمودن و مردمی ساختن شعار اقتصاد مقاومتی میتواند بسیار موثر باشد، که خوشبختانه با جدیت همکاران سواد آموزی شهرستان های مجری و همکاری دستگاه های مرتبط شروع خوبی جهت اجرای بسته تحولی طرح پیوندسواد و زندگی در این مراکز داشتیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه چالش ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا نه تنها حوزه آموزش و فعالیت های سواد آموزی را متوقف نکرد بلکه با بکار گیری روش های نوین و استفاده از ظرفیت های مختلف همچون استمرار آموزش به شیوه غیر حضوری و نیمه حضوری با به کار گیری فضای مجازی باب جدیدی در حوزه آموزش های سواد آموزی باز نموده است، اگرچه آموزش بصورت موبایلی از گذ شته نیز در دستور کار سواد آموزی بوده است، که این امر با ورود چالش کرونا به صورت جدی و روشهای ابتکاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به شرایط جامعه هدف اشاره ای هم به مشکلات و موانع جدی استفاده از آموزش های مجازی در حوزه سواد آموزی داشت و اعلام نمود با وجود تمام محدودیت ها ویژه گروه هدف و تنگناهای موجود، این معاونت استفاده از ظرفیت فضای مجازی را بجد در دستور کار دارد و استفاده از بستر شاد و همچنین بر گزاری جشنواره مجازی الگوه های تدریس برتر بصورت مجازی که از ابتکارات استان است را گواه این اعتقاد دانست.

در ادامه همراه با اشاره به روش ابتکاری استان جهت نظارت تصویری بر کلاس ها و حوزه های امتحانی که موجب تقدیر وزارت نیز قرار گرفت، گفت چتر نظارتی در هر شرایطی بر فعالیتها و عملکرد سواد آموزی گسترده خواهد بود.

ایشان در پایان خاطر نشان کرد: کسب رتبه عالی معاونت سواد آموزی استان در ارزیابی عملکرد فعالیت معاونین سواد آموزی کشور در سال 99-98 را که حاصل حمایت های اعضای شورای پشتیبانی، استاندار محترم و مدیرکل معزز و نتیجه هماهنگی و تلاش کلیه همکاران حوزه سواد آموزی استان است را به کلیه همکاران تبریک عرض نمود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار