نتیجه عادی انگاری کرونا در استان گلستان بار دیگر خود را نشان داد به نحوی که تعداد شهرهای آبی کمتر و وضعیت در دو شهرستان نیز نارنجی شد.

وضعیت کرونا در غرب استان گلستان دوباره نارنجی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، در دو سه هفته اخیر به رغم اینکه روند شیوع کرونا در استان گلستانی منحنی سینوسی را تجربه می‌کرد اما به طور متوسط تعداد موارد ابتلا و بستری به صورت نسبی کاهش پیدا کرده بود.

هرچند میزان بیماران بستری در مراکز درمانی استان در اغلب روزها بیش از 400 نفر بود اما مسئولان استان عنوان می‌کردند گلستان در شرایط زرد کرونایی قرار دارد.

تا پیش از روز گذشته 8 شهر زرد و 6 شهرستان وضعیت آبی داشتند اما به یکباره شرایط تغییر کرد و نگرانی که برای اوج گیری دوباره کرونا وجود داشت، اتفاق افتاد.

پس از فروکش کردن نسبی بیماری کووید 19 مانند بسیاری از مناطق دیگر کشور محدودیت‌‌های کرونایی یکی پس از دیگری لغو شد تا جاییکه خیلی از مردم و کسب و کارها به زندگی عادی خود برگشتند.

متاسفانه عادی انگاری شرایط و بی خیالی برخی از مردم بازهم کار دست گلستانی‌ها داد و موج سوم کرونا تمام نشده بار دیگر وضعیت در برخی مناطق این استان به مرز هشدار رسید.

به رغم اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا از ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به استان‌های شمالی از جمله گلستان - که در زمان اعلام این تصمیم در شرایط زرد قرار داشت- خبر داده اما کافی است حضوری کوتاه مدت در مبادی ورودی استان داشته باشید تا ببینید خودروهای پلاک غیربومی خیلی راحت و بدون سخت‌گیری وارد این استان می‌شوند.

محدودیت تردد شبانه در شهرهای زرد استان تقریبا به حالت تعلیق درآمده بود تا اینکه در جلسه گذشته ستاد کرونا اعلام شد که در شهرهای گرگان و گنبدکاووس محدودیت تردد شبانه برقرار است اما زمان آن به جای ساعت 21 از ساعت 22 تا 4 صبح خواهد بود.

در کنار کاهش ساعات محدودیت تردد اما کسب و کارها و فعالیت اصناف نیز به ویژه در روزهای پایانی سال تشدید شده است. عدم ساماندهی دستفروشان و تجمع مردم، برگزاری مراسمات مختلف از جمله عروسی‌ها در تالارهای پذیرایی و خانه باغ‌ها که کمتر نظارتی روی آن انجام می‌شود، خریدهای دسته جمعی و حضور غیرضروری برخی شهروندان در سطح بازار، ایستادن طولانی مدت در صف‌های روغن و تخم مرغ، برپایی بازارهای هفتگی بدون رعایت هیچگونه پروتکل بهداشتی و غیره همه و همه دست به دست هم داده تا بار دیگر کرونا در این استان جان بگیرد.

بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان نشان می‌دهد غرب گلستان بار دیگر در شرایط هشدار قرار گرفته است.

شهرستان‌های بندرگز و کردکوی در ورودی غربی گلستان دوباره به وضعیت نارنجی و هشدار رسیدند و تعداد شهرهای آبی استان نیز از 6 شهر به 3 شهر کاهش یافته است.

براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان شرایط شیوع کرونا در  شهرستان‌های گنبدکاووس، رامیان و کلاله از وضعیت آبی خارج و به وضعیت زرد درآمده است.

عبدالرضا فاضل گفته در حال حاضر سه شهرستان مراوه تپه، گالیکش و گمیشان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وی بیان داشت: شهرستان‌های کلاله، گنبدکاووس، مینودشت، آزادشهر، رامیان، علی آباد، گرگان، آق قلا و بندرترکمن نیز در شرایط زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به افزایش ترخیص بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گفت: تعداد بیماران بستری خوشبختانه کاهش داشته و به 368 نفر رسیده که از این تعداد 75 نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و 25 نفر هم متأسفانه با دستگاه ونتیلاتور به حیات خود ادامه می‌دهند.

به گفته وی از ابتدای شیوع کرونا تا کنون متأسفانه بیش از 2 هزار  و یکصد و 50 نفر از هم استانی‌ها جان خود را از دست دادند.

فاضل با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: عدم همراهی مردم و کم توجهی آنان به رعایت این دستورالعمل‌ها روزهای سختی را پیش روی ما به ویژه در اسفندماه قرار می‌دهد.

وی گفت: پیک چهارم کرونا در برخی از استان‌ها آغاز شده اما ما همچنان در انتهای پیک سوم هستیم و هنوز وضعیت باثباتی را تجربه نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از مردم خواست دورهمی برگزار نکنند، مراسم نگیرند، ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند تا موج چهارم شیوع کرونا به تأخیر بیفتد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار