ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی با حضور جمعی از حقوقدانان بسیجی استان گلستان امروز در دادسرای مرکز استان بررسی شد.

بررسی ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی در دادسرای گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، هادی هاشمیان_ مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان گلستان در این جلسه گفت: در هشت سال دفاع مقدس نه تنها در برابر رژیم بعث عراق که در برابر کشورهای دیگری که به عراق کمک کردند هم ایستادیم و با رعایت اصول انسانی و بین‌المللی از کشور دفاع کردیم.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: حضور همه اقشار مردم به ویژه جوانان نشان دهنده مشروعیت دفاع ما بود و بعدها سازمان های بین‌المللی هم بر این موضوع صحه گذاشتند.

هاشمیان بیان کرد: در بسیج حقوقدانان به دنبال بررسی آثار حقوقی این جنگ هشت ساله و پیگیری حقوقی آن در مجامع بین‌المللی هستیم.

حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی_ دادستان مرکز استان هم در جلسه امروز گفت: جنگ یک تهدید است اما در کشور ما به برکت رهبری امام راحل و حضور مردم این تهدید به فرصت تبدیل و سبب پیشرفت نظام و ثبات آن شد.

وی افزود: جنگ هشت ساله در ابعاد حقوق اسلامی و بین‌المللی قابلیت بررسی دارد و باید مواردی مانند حمله به مناطق غیرنظامی، حمله شیمیایی و نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی از سوی عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی را مجامع بین‌المللی پیگیری حقوقی انجام دهیم

دادستان سیدحسینی افزود: پیگیری حقوقی مواردی مانند محکومیت عاملان ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه ایران آثار خوبی دارد و باید در جنگ تحمیلی هم کشورهایی که مقصر بودند به اتهام ایجاد جنگ و خسارت به مردم باید تحت پیگرد قرار بگیرند.

حسین میری_ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گلستان هم در ادامه این جلسه ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی را بررسی کرد و گفت: هزاران شهید و جانباز و هزار میلیارد دلار خسارت مالی و حمله به کشتی‌های غیرنظامی تنها بخشی از خسارت‌هایی بود که در هشت سال جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق به ما آسیب وارد کرد.

وی با اشاره به برخورد دوگانه شورای امنیت در حمله عراق به ایران و حمله به کویت گفت: شورای امنیت در هشت سال جنگ تحمیلی فقط 8 بیانیه غیر الزام‌آور و ملایم صادر کرد در حالی که در حمله عراق به کویت در چهار ماه 37 قطعنامه الزام‌آور صادر کرد و بلافاصله کمیته غرامت تشکیل داد.

وی خاطرنشان کرد: غرامت ایران، تعیین تکلیف قرارداد صلح و خسارت‌های انسانی و زیست محیطی از موضوع‌هایی است که باید در مجامع بین‌المللی باید پیگیری شود.

بر اساس اعلام دادگستری گلستان، مباحث حقوقی طرح شده در جلسه امروز جمع‌آوری و برای پیگیری‌های حقوقی بررسی می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار