مدیر جهادکشاورزی آزادشهر از آغاز به کار نخستین گلخانه هیدروپونیک در این شهرستان خبر داد.

آغاز به کار اولین گلخانه هیدروپونیک آزادشهر با کشت خیار

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حسین ممشلی مدیر جهادکشاورزی آزادشهر گفت: اولین گلخانه کشت هیدروپونیک شهرستان در ابتدای جاده آزادشهر به نوده خاندوز، افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

ممشلی افزود: این گلخانه ۳ هزار متر مربعی، اولین کشت خود را در تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۹ و با کشت خیار آغاز کرده است.

او ادامه داد: برای راه‌اندازی این واحد تولیدی، حدود ۱۵ هزار میلیون ریال تسهیلات از طریق مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر پرداخت شده و نزدیک به ۳ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال  سرمایه‌گذاری شخصی صورت گرفته است.

ممشلی گفت: با بهره‌برداری از این واحد، برای ۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

مدیر جهادکشاورزی آزادشهر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۶۰ تن محصول از این گلخانه برداشت شود، ادامه داد: محصول در اواسط ماه فروردین سال ۱۴۰۰ به بازار مصرف عرضه می‌شود.

ممشلی با تاکید بر نقش کشت‌های گلخانه‌ای در بهینه‌سازی مصرف آب، گفت: در مساحت ۳ هزار مترمربعی این گلخانه، میزان مصرف آب در هر ۲۴ ساعت کمتر ۲ هزار لیتر است.

رضایی مسئول فنی گلخانه نیز ایجاد سیستم جمع‌آوری آب باران و تصفیه آن را از ویژگی‌های این گلخانه برشمرد و مطالعه و استفاده از تجارب متخصصین منطقه و کشور را در تکمیل پروژه بسیار حائز اهمیت دانست.


هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم‌ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. در ایران، ده‌ها گلخانه به این روش راه اندازی شده و هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

با این روش، در هر نقطه‌ای از ایران می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار