رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: امسال ۸۴ پرونده حقوقی در محاکم قضایی برای رفع تصرف ۹۶۵ هکتار از عرصه‌های منابع ملی (مرتع) در این شهرستان تشکیل شد که تاکنون سه فقره آن به مساحت ۶۰۸ هکتار با حکم دیوان عالی کشور رفع تصرف و به منابع ملی بازگردانده شد.

۶۰۸ هکتار از اراضی ملی گنبدکاووس رفع تصرف شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا؛ فرشید رحمانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفند) اظهار داشت: هم اکنون ۸۱ فقره پرونده تصرف عُدوانی (زوروارانه) با مساحت کل ۳۵۶.۵ هکتار در محاکم قضایی گنبدکاووس درحال رسیدگی است.

وی حفاظت از عرصه‌های منابع ملی را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: تبدیل مراتع به زمین زراعی نه تنها درآمدی برای متخلفان و جوامع محلی ندارد بلکه آسیب به این عرصه‌ها زمینه‌ بروز عوارض زیست محیطی ناخوشایندی از جمله وقوع پدیده ریزگردها و گرد و غبار را فراهم خواهد کرد.

رحمانی وسعت منابع ملی و طبیعی (مراتع) گنبدکاووس را ۳۴۱ هزار و ۹۴۹ هکتار معادل ۶۴ درصد کل مساحت شهرستان اعلام کرد و گفت: نگهداری و صیانت از این مراتع باتوجه به نیروی انسانی اندک تحت مدیریت این اداره سخت و نیازمند همراهی و مشارکت بیشتر جوامع محلی و بهره‌برداران مراتع است.

وی شخم و شیار اراضی مرتعی، چرای غیرمجاز و دام مازاد، قطع درختچه‌های گز و خشکسالی مکرر را از معضلات اساسی منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس برشمرد و تصریح کرد: هم اکنون هزار و ۶۵۰ خانوار دارای پروانه چرای دام مجاز با ۱۸۰ هزار راس از طریق این مراتع این شهرستان امرار معاش می‌کنند. 

رییس اداره منابع طبیعی گنبدکاووس همچنین تولید و پرورش یک میلیون اصله بوته مرتعی و غرس آن در مراتع با مشارکت جوامع محلی، اجرای عملیات ذخیره نزولات به مساحت ۱۰۰ هکتار، اجرای کپه کاری به مساحت ۱۵۰ هکتار و احداث هلالی آبگیر در هزار و ۵۰۰ هکتار را از جمله اقدمات امسال این اداره برای حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع ملی ذکر کرد و ادامه داد: همچنین در این مدت با انجام حدنگاری برای ۱۶۵ هزار و ۴۰۰ هکتار سند مالکیت قطعی صادر شده و اخذ سند اراضی باقی‌مانده نیز در آینده ای نزدیک انجام می‌شود.

رحمانی گفت: انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، جذب ۴۶۵ همیار طبیعت از دانش آموزان، کشف ۳۴ مورد چوب و هیزم قاچاق به میزان ۳۷ استر، وصول افزون بر ۲۳۶ میلیون ریال جریمه، احداث سه مورد بند خاکی مشارکتی در حوزه آبخیز ماسان، انعقاد هشت مورد تفاهم نامه با دهیاری‌ها برای احداث بوستان روستایی و فضای سبز معابر و پیگیری و توسعه زراعت چوب در ۸۶۰ هکتار، از دیگر فعالیت‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس درسال جاری است.

وی افزود: امسال در هفته منابع طبیعی ۷۵ هزار اصله نهال غیرمثمر برای غرس در عرصه‌ها و محیط‌های مختلف مناطق شهری و روستایی بویژه برای زراعت چوب، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و نهادها و مردم توزیع شد.

به گفته رحمانی ۷۰ درصد نهال های توزیع شده سال قبل گنبدکاووس با مراقبت‌های انجام شده سبزینگی دارد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت، دارای اقلیم خشک و بیابانی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار