به گفته معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مونوکسیدکربن جای اکسیژن را در خون می گیرد و توان خون برای رساندن اکسیژن به اعضای مهم بدن مانند قلب و مغز کم و کمتر می شود و در نهایت این اعضای حیاتی، از کار می افتند.

نشانه های مسمومیت با مونواکسیدکربن را با سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه نگیریم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر «محمدرضا کریمی» گفت: در بسیاری مواقع افراد نشانه هایی مانند سردرد، ضعف، تهوع و گیجی را تجربه می کنند و با تصور اینکه دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند، آن را جدی نمی گیرند، در حالی که دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن شده اند و این امر، بسیار خطرناک است.

 
دکتر کریمی با بیان اینکه با آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرما زا به ویژه بخاری های نفتی و گازی و نیز پکیج های دیواری تعداد افرادی که با این گاز مسموم می شوند افزایش می یابد، افزود: برخی از این افراد از مسمومیت با این گاز بهبود می یابند، اما برخی جان خود را از دست می دهند، چرا که گاز مونوکسیدکربن بدون هیچ علامت هشداردهنده ای افراد را مسموم می کند و ممکن است به مرگ منجر شود.
 
او اضافه کرد: بیشتر کسانی که در اثر این گاز جان خود را از دست داده اند، شب هنگام و در حال خواب بوده اند و از مسموم شدن خود آگاه نشدند، چرا که گاز مونواکسیدکربن خواب آنها را عمیق تر کرده است؛ این قربانیان در صورتی که بیدار شده باشند هم توان فرار کردن از آن محل را نداشته اند.
 
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه در خصوص دلیل کشنده بودن این گاز گفت: مونوکسیدکربن جای اکسیژن را در خون می گیرد و توان خون برای رساندن اکسیژن به اعضای مهم بدن مانند قلب و مغز کم و کمتر می شود و در نهایت این اعضای حیاتی، از کار می افتند.
 
دکتر کریمی این امر را در بروز نشانه هایی مانند سردرد، ضعف، تهوع و گیجی موثر دانست و ادامه داد: در موارد مسمومیت شدیدتر، ممکن است فرد استفراغ کند؛ فرد مسموم هر چقدر گاز مونوکسیدکربن بیشتری استشمام کرده باشد و هر چه مدت زمان طولانی تری در فضای مسموم بوده باشد، نشانه های شدیدتری دارد.
 
او ادامه داد: علت تولید گاز مونوکسیدکربن، سوختن ناقص در هر وسیله ای که از سوخت گاز، نفت، بنزین، گازوییل، چوب، زغال، سی ان جی، ال پی جی یا سوخت های دیگر است و بیشترین وسایل تولیدکننده این گاز، شومینه و کوره های هیزمی یا گازی، بخاری های گازسوز، نفتی یا هیزمی، موتور روشن هر نوع وسیله نقلیه و خودرو، مشعل های سوختی، آبگرمکن و پکیج، کوره های گازی، اجاق و منقل های زغالی یا گازسوز، گاز پیک نیک و موتور برق است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار