حجت‌الاسلام ذاکر گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد شیوه‌نامه‌ای را با نظرات کارشناسان این حوزه تهیه و تنظیم کرده و در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا هم قرار داده است.

اقامه نماز جماعت ممنوع نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از صدآنلاین،  نشست خبری "دهه تکریم و تعظیم مساجد" صبح امروز به‌صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره ورود مساجد به حوزه خدمات اجتماعی در ماه مبارک رمضان گفت: مساجد در سال گذشته بیشترین فعالیت را در اجرای رزمایش همدلی و مواسات داشتند. مساجد در سال جاری نیز در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی و همچنین فرمایشات سال گذشته ایشان درباره اجرای طرح مواسات و همدلی، با تمام توان در جهت خدمت به نیازمندان و محرومان فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

حجت‌الاسلام ذاکر با این عنوان که احتمال دارد فعالیت‌های مساجد در ماه مبارک رمضان دستخوش تغییراتی شود، گفت: با توجه به تشدید بیماری کرونا، این احتمال وجود دارد که در اجرای مراسمات و برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان تغییراتی به‌وجود آید. بنابراین شیوه‌نامه‌‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد ابلاغ خواهیم کرد که مجموعه‌‌ای از ایده‌ها و برنامه‌های پیشنهادی در حوزه‌های مختلف در آن آورده شده است.

فعالیت مجازی مساجد در صورت تغییر وضعیت

وی ادامه داد: به دلیل اینکه احتمال دارد مساجد در ماه مبارک رمضان تعطیل شوند، بسته‌های پیشنهادی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در بستر فضای مجازی به ائمه جماعات پیشنهاد شده است. کلیپ‌ها و پادکست‌های موضوعی برای ماه مبارک رمضان آماده شده که در اختیار مساجد قرار می‌گیرد. اما اگر برنامه‌ مساجد قرار باشد به‌صورت حضوری برگزار شود، برنامه‌های جزء‌خوانی و کرسی‌های تلاوت و بیان تفسیر موضوعی قرآن برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام ذاکر درباره طرح پیشنهادی مرکز امور مساجد درباره نحوه اجرای مراسمات در ماه مبارک رمضان به ستاد ملی کرونا گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد شیوه‌نامه‌ای را با نظرات کارشناسان این حوزه تهیه و تنظیم کرده و در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا هم قرار داده است. مرکز امور مساجد در حال رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای مراسمات ماه مبارک رمضان با شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

اقامه نماز جماعت در مساجد ممنوع نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقامه نماز جماعات در مساجد سراسر کشور انجام می‌شود، گفت: سخنان رئیس‌جمهور در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا ناظر بر ممنوعیت مراسمات حضوری در مساجد شهرهای قرمز و نارنجی در ماه مبارک رمضان بود و تاکنون هیچ ممنوعیتی برای اقامه نماز جماعت از سوی این ستاد به مرکز امور مساجد اعلام نشده است.

حجت الاسلام ذاکر به نقش مساجد در تحقق شعار سال  و حمایت از تولیدات ایرانی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود به امنای مساجد اشاره کردند. قرار است مساجد در جهت ترغیب و تشویق مردم در استفاده از محصولات ایرانی نقش‌آفرینی کنند و در زمینه توانمند‌سازی محرومان و ایجاد کارآفرینی فعالیت‌هایی را داشته باشند. ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه و پرداخت وام‌های بدون سود برای نیازمندان و برنامه‌های دیگر که در قالب طرح‌های مختلف با پیوست آموزشی برای ائمه جماعات مساجد در سال جاری پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار