بانو کارآفرین گنبدی گفت: مهمترین مانع تولید در مسائل اقتصادی کشور تورم و از طرف دیگر افزایش بی‌رویه قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی است.

قدرتمندشدن اقتصاد کشور در گرو افزایش تولیدات داخلی باکیفیت است/ مهمترین مانع تولید در اقتصاد کشور تورم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، توجه و تمرکز رهبر معظم انقلاب به حوزه تولید در انتخاب شعار سال و اتخاذ رویکردهای ۱۱ ساله در نامگذاری ایشان در راستای تولید و مسائل مربوط به آن مسوولیت همه دستگاه‌ها را در جهت تحقق و مطالبه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های بخش تولید سنگین‌تر می‌کند.

برخورداری از یک اقتصاد قوی می‌تواند پشتوانه محکمی برای قوی شدن ایران در برابر تحریم‌های ناجوانمردانه از جمله تحریم‌های اقتصادی دشمن باشد.

بخش خصوصی با شناسایی و معرفی موانع و ساختار دست‌وپاگیر برای واحدهای تولیدی به دولت می‌تواند نقش موثری در تحقق شعار سال ایفا کند.

از طرف دیگر پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و ایجاد امنیت برای تولیدکنندگان از طرف دولت می تواند ضمن دلگرمی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نقش موثری در تحقق شعار سال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان «ندا عمی‌زاده» بانو کارآفرین گنبدی موسس و مدیرعامل «کمدهای تاشو اشکاف» و عضو کانون زنان بازرگان گلستان در زمینه «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» تولید گفت‌وگویی انجام داده است که می‌خوانیم.

به نظر شما اهمیت شعار سال توسط مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با تمرکز بر حوزه تولید چیست؟

عمی‌زاده: رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشرافی که به مسائل کلان موجود در کشور دارند با انتخاب شعار سال «تولید پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» مشابه سال‌های قبل راه برون رفت کشور از وضعیت موجود را تکیه بر توان داخلی و گسترش تولید دانسته و با انتخاب این شعار اهمیت پشتیبانی از صنعت داخلی برای رسیدن به اقتصاد پویا را به مردم و مسئولان یادآور شدند.

* مسائل اقتصادی و تورم مهمترین موانع تولید در کشور است

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر رفع موانع تولید به نظر شما موانع تولید در کشور و به تبع استان و شهرستان چه مواردی هستند؟

عمی‌زاده: به جرات می‌توان گفت مهمترین موانع تولید در کشور مسائل اقتصادی و تورم است که قیمت تمام شده محصولات نهایی را برای تولیدکننده زیاد می‌کند.

از طرف دیگر واردات کالاهایی که مشابه خارجی داشته نیز سبب مشکلاتی برای تولیدکننده‌های داخلی در بازار رقابت ایجاد کرده است.

همکاری دولت در پشتیبانی و مانع‌زدایی در حوزه تولید داخلی  و حفظ نیروی انسانی در واحدهای تولیدی می‌تواند شامل تخفیف‌هایی برای مالیات‌های آخر سال برای تولیدکنندگان باشد.

از آنجایی که تمام تولیدکنندگان ایرانی سال سخت و دشواری را پشت سر گذاشته‌اند اگر تولیدکنندگان بخش خصوصی نتوانند سرپا بمانند بسیاری از نیروها تعدیل شده و مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌ها به جود و خواهد آورد.

پس عدم حمایت دولت از کارآفرینان می‌تواند موانعی را برای ایجاد  بستر مناسب کار در حوزه تولید فراهم آورد.

به نظر شما چه افراد، گروه‌ها و یا دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در رفع موانع تولید موثر باشند؟

عمی‌زاده: به طور قطع سازمان صمت به عنوان متولی اصلی صنعت کشور در راس این هرم قرار داشته و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان گمرک، وزارت اقتصاد و دارایی و قوه قضائیه هر یک به نوبه خود می‌توانند سهم مهمی در پشتیبانی از تولید ملی داشته باشند.

شناسایی تولیدکنندگان به خصوص کارآفرینان و تولیدکنندگان بانو، بازدید و برگزاری جلسات مستمر عامل مهمی در شناخت مشکلات این عزیزان در حوزه تولید خواهد داشت.

مردم عزیز نیز می‌توانند با انتخاب و خرید کالاهای با کیفیت داخلی از تولیدکننده داخلی حمایت کرده و نقدینگی لازم برای پویایی چرخ اقتصادی کشور را فراهم آورند.

مجموعه اشکاف درصدد اخذ استانداردهای مشخص برای محصول خود بوده و امید دارد تا با همکاری نهادهای مرتبط بتواند هر چه سریع‌تر استانداردهای جهانی را به منظور صادرات بیشتر و بهتر اخذ کند.

 مقام معظم رهبری در سخنان خود در زمان سال تحویل به پشتیبانی از تولید نیز تاکید داشتند به نظر شما در این حوزه چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

عمی‌زاده: در سال‌های اخیر با توجه به مسائل اقتصادی به وجود آمده فرایند تولید برای تولیدکنندگان داخلی بسیار دشوار شده و هزینه گزافی که روز به روز در حال افزایش بوده و بر دوش تولیدکنندگان سنگینی می‌کند سبب تعطیلی برخی از بنگاه‌های اقتصادی شده و از همین رو پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد بسیار پایین می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

همچنین تامین ارز کافی برای تهیه مواد اولیه از دیگر راه‌های پشتیبانی از تولید ملی است.

مجموعه اشکاف (تولیدات ما) حتی با توجه به تحریم،گرانی و تورم همیشه کیفیت محصول را در اولویت دانسته و در این مسیر تجربه موفقی در حوزه صادرات به کشور افغانستان را  در کارنامه خود دارد.

تلاش داریم تا با تولید محصولات با کیفیت و جدید تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر کرده و گامی در جهت ارزآوری برای کشور عزیزمان برداریم.

به عنوان یک کارآفرین و تولیدکننده چه پیشنهاد و راهکاری در راستای تحقق شعار سال دارید؟

عمی‌زاده: به نظر بنده قدرتمند شدن اقتصاد کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی با کیفیت است که با عنایت و استمداد از ظرفیت‌های وسیع کشور و با مدیریت صحیح منابع و اعمال سیاست‌های درست می‌توان این مسیر را طی و به اهداف مورد نظر دست یافت.

اختصاص تسهیلات کم‌بهره، کمک برای  یافتن بازار فروش در داخل و خارج از کشور، کنترل واردات محصولاتی که مشابه داخلی آن با کیفیت بالاتری در حال تولید بوده و تامین منابع اولیه از اولویت‌های اصلی کمک به حوزه تولید و تولیدکنندگان است.

* مشکل اصلی زنان تولیدکننده، ناتوانی آنان برای حضور در بازار و عرصه تولید رقابتی است

به نظر شما بانوان کارآفرین و تولید کننده چه مشکلات خاصی در حوزه تولید دارند؟

عمی‌زاده: متاسفانه در ایران نگاه متفاوتی نسبت به خانم و آقا در برخی مشاغل وجود دارد که حوزه تولید هم از این دست مشاغل است.

هرچند در سال‌های اخیر با افزایش تعداد بانوان تولیدکننده اینگونه نگاه اندکی تغییر کرده اما به دلیل همین نوع نگاه مشکل اصلی زنان تولیدکننده، ناتوانی آنان برای حضور در بازار و عرصه تولید رقابتی است.

بانوان بسیاری در بخش‌های تولیدی فعال بوده و اقدام به تولید محصولات با کیفیت و متنوع می‌کنند اما قادر به پیدا کردن بازار مناسب نیستند.

خانم عمی‌زاده شما در حوزه فعالیت های تولیدی خود چه اقداماتی انجام دادید؟

عمی‌زاده: بنده فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ در زمینه تولید کمدهای تاشو با دو نفر نیروی خانم و یک نفر نیروی آقا آغاز کردم و تا به امروز موفق به تولید بیش از پنج محصول متنوع شامل کمدهای تاشو، کمد کودک، جا رختخوابی، جاکفشی، آویز نظم‌دهنده و غیره کرده و در حال حاضر با گسترش حوزه فعالیت خود اشتغالزایی این مجموعه به ۵۰ نفر افزایش یافته که ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر به طور غیرمستقیم فعالیت دارند.

به مدت سه سال متوالی به عنوان کار آفرین برتر استانی معرفی شده و در اسفندماه سال گذشته به عنوان خزانه‌دار به عضویت اتاق بازرگانی بانوان استان انتخاب شدم.

* نجات یک زن از فقر فرهنگی و اقتصادی نجات یک خانواده است/ آموزش درست موجب افزایش و تولید باکیفیت شود

همچنین از اسفندماه سال گذشته به عنوان پیشران با همکاری جهاد دانشگاهی اقدام به برگزاری دوره‌های رایگان مشاغل خانگی کرده و تاکنون یک دوره کارگاه آموزشی مکرومه بافی برگزار شده که با استقبال خوب هنرجویان و مربیان همراه بوده است.

بنده بر این باورم که آموزش درست موجب تولید محصولات با کیفیت و افزایش تولید شده و نجات یک زن از فقر فرهنگی و اقتصادی نجات یک خانواده است.

اگر عمری باشد قصد دارم تا با استفاده از پتانسیل بانوان در منزل برای افزایش تولید و تنوع محصولات استفاده کنم.

زنان و مردان ایرانی هیچ برتری نسبت به هم نداشته و با وجود زنان توانمند ایرانی می‌توان در کنار مردان تولیدکننده با داشتن حقوقی برابر در حوزه تولید اتفاقات مهم خوبی را برای کشورمان رقم بزنیم.

به عنوان یک زن ایرانی و فردی که ارق و رسالت خود را در راستای بهتر کردن شرایط اقتصادی و روحی خوب برای خود و بانوان در پیش گرفتم و معتقدم انسان با دردزاده شده و درد و سختی بخش بزرگی از خلقت بوده و باید سختی‌ها و درد را از بالا نگاه کرده و درصدد راه حل برای تمام مشکلات زندگی باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار