پس از باران های رگباری روز های اخیر، زمین برای کشت پنبه در گلستان مناسب است.

باران های نقطه ای فرصت مناسب برای آغاز کشت طلای سفید در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز گلستان؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به آغاز فصل کشت پنبه در گلستان گفت: پس از بارش باران های رگباری نقطه ای روز های اخیر و رسیدن دمای خاک به بالای ۱۵ درجه  شرایط برای کشت پنبه مهیاست.

محمد رضا عباسی افزود: با توجه به خشکی خاک در مناطق کم باران این خشکی مانع از انجام مناسب کشت است از این رو پنبه کاران عزیز حتما قبل از کشت اقدام به آبیاری زمین کنند.
عباسی از برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و تامین نهاده ها برای کشت 30 هزار هکتار پنبه در استان خبر داد و افزود:در صورت شرایط مناسب بارندگی و تامین آب پیش بینی می کنیم 21 هزار هکتار پنبه پارسال  امسال به 30 هزار هکتار در گلستان برسد.
وی  کاهش ذخیره آب سد های استان از جمله سد وشمگیر را از موانع توسعه کشت امسال دانست و افزود: در صورت بارندگی مناسب و ذخیره آب کافی تنها در سد وشمگیر  حدود 8 تا 10 هزار هکتار  پنبه کشت می شود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی  جهاد کشاورزی استان افزود: قیمت پارسال وش پنبه تا 12 هزار و 500 تومان در هر کیلو گرم رسید و پیش بینی می کنیم با توجه به تغییرات قیمت دلار و قیمت جهانی پنبه، این رقم امسال به 15 هزار تومان در هرکیلوگرم برسد.
 
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان با اشاره به انعقاد قرار داد کشت ۵ هزار هکتار پنبه تا کنون در مراکز  جهاد کشاورزی  گلستان از کشت حدود 3 هزار هکتار پنبه در استان خبر داد.
علی موسی خانی افزود: با توجه به افزایش دما و احتمال افزایش آفات ضروریست که کشاورزان پیش از کشت بذر پنبه را با سموم حشره کش ترکیب کنند تا محصولشان از خسارت آفات اول فصل در امان باشد.
وی از کشاورزان خواست برای آگاهی از نسبت بذر کشت شده و عمق کشت از مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند.
موسی خانی همچنین گفت : ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان وجود دارد که کشاورزان می‌توانند برای انعقاد قرار داد کشت به آن‌ها مراجعه و بذر پنبه و نهاده‌های دیگر مانند کود‌ها و سموم مورد نیاز خود را از آن‌ها دریافت کنند.

وی افزود:پارسال 43 هزار تن وش پنبه از 21 هزار هکتار اراضی پنبه استان گلستان تولید شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار