مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های جدید برای کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب گفت که در راستای رسیدن به این هدف طی هشت سال گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به سامانه‌ نوین آبیاری مجهز شد.

۴۰ هزار هکتار از مزارع گلستان به سامانه نوین آبیاری مجهز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحسن کیاالحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طرح تجهیز مزارع گلستان به سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۶۹ آغاز شد و در ۳۱ سال اخیر ۸۰ هزار و ۲۶۲ هکتار از مزارع این استان شمالی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز گردید که حدود نیمی از آن مربوط به هشت سال گذشته بود.

به گفته وی با تجهیز این میزان از اراضی زراعی گلستان به سامانه‌های نوین آبیاری در مجموع ۳۱۱ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب کشاورزی استان صرفه‌جویی شد.

وی یادآور شد که از ابتدای تجهیز مزارع دارای قابلیت گلستان به سامانه‌های نوین آبیاری در سال ۶۹ تا پایان سال ۹۱ در مجموع ۴۰ هزار و ۷۷۷ هکتار از مزارع این استان به شیوه‌های نوین آبیاری مجهز شد که حاصل آن صرفه‌جویی ۱۷۹ میلیون متر مکعبی آب و از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹ در مجموع ۳۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از مزارع گلستان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد که در نتیجه این اقدام ۱۳۲ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب انجام گردید.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید برای تجهیز این مقدار اراضی زراعی گلستان به شیوه‌های نوین آبیاری که معادل تقریبی عملکرد ۲۰ سال قبل دولت است، سه هزار و ۶۴ میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت کرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان، برنامه پیش بینی شده برای تجهیز مزارع این استان به شیوه‌های نوین آبیاری در سال‌جاری را ۱۵ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: به طور متوسط دولت بابت اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین که بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون ریال هزینه دارد، ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

کیاالحسینی همچنین وسعت اراضی دارای قابلیت اجرای سامانه‌های آبیاری نوین گلستان را ۲۷۰ هزار هکتار اعلام کرد و از کشاورزان خواست با توجه به کمبود منابع آبی و بروز پدیده خشکسالی‌ از کمک بلاعوض دولت برای تجهیز مزارع خود به سامانه‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

وی، کاهش و صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های کارگری، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و افزایش تولید در واحد سطح را از مهمترین مزایای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین برشمرد.

استان گلستان با دارا بودن ۶۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از قطب‌های مهم تولیدات بخش کشاورزی کشور است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار