یکی از عللی که برخی از افراد را در واکسن زدن دچار تردید می نماید و ابهامات و سوالاتی است که در ذهن دارند و برای آنها جواب مناسبی پیدا نکرده اند. برای پیدا کردن جواب علمی و صحیح باید از منابع معتبر استفاده نمود.

باورهای غلط و حقایق درباره واکسن های کووید 19

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، از کجا می شود فهمید به کدام منابع اطلاعاتی در مورد واکسن کوید19 می توان اعتماد کرد و دقیق است؟

منابعی که از وزارت بهداشت یا معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشند قابل اعتمادترین منابع در مورد واکسن کوید19 هستند.

اگر زوجی قصد داشته باشند بچه دار شوند، آیا دریافت واکسن کووید 19 برای بارداری بی خطر است؟

واکسن نه تنها خطرافرین نیست بلکه برای سلامت و ایمن سازی مادران در برابر ویروس بسیار مطلوب و مفید هم می باشد. 

واکسن های موجود در بازار همگی بسیار ایمن هستند و اگر هر زمان واکسن مشخصی در مورد سلامت جنین و مادر دارای ابهام یا شک باشد، وزارت بهداشت از آن نوع خاص از واکسن برای مادران باردار استفاده نخواهد کرد. 

آیا واکسن کووید 19 دی ان ای (DNA) و ژن من را تغییر می دهد؟

خیر. واکسن های کووید 19به هیچ وجه تغییری در ژن انسان و DNA ایجاد نمی کنند و صرفا سیستم ایمنی را در برابر کوید19 تقویت می نمایند. 

بعد از تزریق واکسن کووید 19، آیا آزمایش کووید 19مثبت می شود یا بیماری کوید19 ایجاد می شود؟

خیر. چون در واکسن یا تنها قطعاتی از ویروس وجود دارد یا صرفا پروتئین های غیرقابل تکثیر ویروس وجود دارند. ایجاد بیماری در اثر واکسن از اساس غیرعلمی و غیرممکن است و هیچ یک از واکسن های کووید 19 باعث  مثبت شدن آزمایش (PCR نمونه حلقی/بینی) کوید19 نمی شود. تزریق واکسن با تقویت پاسخ ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی موثر می شود، اما برخی انواع پیشرفته ی آزمایش‌های سرولوژی (شناسایی آنتی بادی) بعد از تزریق واکسن، می تواند آنتی بادی های مطلوب تشکیل شده ی بعد از واکسن را شناسایی نمایند.  

واکسن های کووید 19به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که چگونه ویروس عامل کووید 19را بشناسد و با آن مبارزه کند. گاهی این روند می تواند علائمی مانند تب در سه روز اول بعد از واکسیناسیون ایجاد نماید. پیدایش این علائم در سه روز اول، طبیعی هستند و نشانه این است که بدن در حال ایجاد ایمنی در برابر ویروس کووید 19است. خود واکسن، بیماری کووید 19 ایجاد نمی کند. بلکه ورود ویروس در تجمعات در همان روزها، قبل از آنکه واکسن اثراتش را شروع کند، باعث بیماری می شود، پس همچنان باید نکات پیشگیرانه را رعایت نمود. 

بعد از واکسیناسیون چند هفته طول می کشد تا در برابر ویروس کووید 19 ایمنی ایجاد شود. این بدان معناست که اگرشخص بلافاصله قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون در معرض ویروس کووید 19قرار بگیرد بیمار شود. این به این دلیل است که واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته است. پس اگر گهگاه فردی را دیدید که پس از واکسیناسیون دچار علایم شد و تست او مثبت شد به این معنا است که یا در زمان واکسیناسیون، ویروس از قبل در بدن او وجود داشته و چند روز بعد بیماری خود را نشان داده است و یا در روز واکسیناسیون در تجمعی مانند اتوبوس، فروشگاه و ... ،حضور داشته و ویروس قبل از دریافت واکسن، وارد بدن او شده است و فرصتی برای اثربخشی خوب واکسن وجود نداشته و فرد بیمار شده است. بنابراین باید مراقب باشید در محل های شلوغ و یا حتی در مراکز واکسیناسیون از تجمع خودداری کنیم. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار