رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: عملیات برداشت دانه روغنی کلزا در بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی استان با پیش‌بینی تولید ۸۰ هزار تن محصول آغاز شد.

برداشت دانه روغنی کلزا در گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی‌خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال نرخ تضمینی خرید هر کیلوگرم کلزا توسط شورای اقتصاد ۱۱۰ هزار ریال با افت ۲ درصد غیر مفید و ۱۴ درصد رطوبت تعیین شده است.

وی به کلزاکاران گلستان توصیه کرد از کمباین‌های دارای معاینه فنی و مجهز به هد مخصوص برداشت استفاده کرده و برای برداشت تا رسیدگی کامل کلزا صبر کنند.

به گفته موسی خانی ۴۲ مرکز دولتی، خرید  محصول کلزاکاران گلستان را بر عهده دارند.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری افزون بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که ۳۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است.

گلستان طی چند سال اخیر در تولید دانه روغنی کلزا رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

این استان شمالی با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا به شمار می رود و به گفته کارشناسان دانه های روغنی با توجه به شرایط جوی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

علاوه بر این، زراعت کلزا در مناطق کم بارش کشور از جمله شمال استان گلستان گزینه مناسب به شمار می رود که به گفته کارشناسان مراحل رشد بین ۲۰ تا ۳۰ روز زودتر از گندم به گل نشسته و دارای عملکرد و صرفه اقتصادی بهتر از زراعت گندم دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار