معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان، ذخیره آب موجود در ۱۴ سد این استان را ۷۵ میلیون و ۳۸۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان ذخیره آب در مقایسه با ۱۷۹ میلیون و ۴۶۰ هزار مترمکعب مدت مشابه سال قبل افزون بر ۱۰۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

ذخیره آب سدهای گلستان به ۷۵ میلیون مترمکعب رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، جواد تیموری روز چهارشنبه در نخستین جلسه کمیته شهرستانی برنامه مدیریت زیست بومی مجموعه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل با حضور ذینفعان در گنبدکاووس، اظهار داشت: کاهش حجم ذخیره سدهای گلستان به سبب کاهش ۳۶.۱ درصدی میزان بارندگی سال آبی جاری استان در مقایسه بامدت مشابه سال قبل است.

وی بابیان اینکه از مهرماه پارسال تا فروردین ماه سال‌جاری و مطابق گزارش ایستگاه‌های فعال شرکت آب منطقه‌ای گلستان ۲۴۴.۳ میلیمتر بارندگی در استان رخ داده است، افزود: کاهش بارندگی‌ها همراه با افزایش حدود ۲ درجه‌ای دما، باعث کاهش جریان رواناب‌ رودخانه‌های استان شده است.

تیموری، تقسیم بندی سال‌های آبی را به سه دسته کلی خشک، نرمال و تر اعلام کرد و گفت:  طبق اطلاعات ۴۵ سال گذشته یک سوم از سال‌های آبی گلستان خشک، یک سوم نرمال و یک سوم تر بوده است و امسال نیز سال خشکی را به واسطه کاهش بارندگی‌ها تجربه می‌کنیم.

معاون شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه در سفره‌های آب زیرزمینی استان ۲ آبخوان کم عمق و عمیق وجود دارد، اضافه کرد: در آبخوان کم عمق و در فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل ۷۲ سانتی‌متر کاهش سطح آب زیرزمینی داشتیم. 

وی ادامه داد: در آبخوان عمیق نیز در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته یک متر و ۷۴ سانتی‌متر با کاهش سطح آب زیرزمینی روبرو هستیم.

تیموری، ذخیر آبی تالاب سد آلاگل را درحال حاضر ۳۲ میلیون متر مکعب معادل ۵۸.۲ درصد از ظرفیت آن، ذخیره آبی تالاب سد آلماگل را سه میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب معادل ۷۶ درصد از ظرفیت و تالاب آجی‌گل را ۱.۵ میلیون متر مکعب معادل ۵۰ درصد ظرفیت آن اعلام کرد.

 

کارشناس مسوول دریایی و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز در این نشست گفت: تالاب‌ها از مهمترین زیست بوم‌های طبیعی هستند که با وجود داشتن توان فراوان در خدمات اکوسیستمی بیشترین آسیب را از رفتار خودخواهانه انسان‌ها دیدند لذا کوشش‌های ارزشمندی از سوی مراکز علمی، سازمان‌های دولتی و مردم نهاد در سراسر جهان از جمله ایران برای پیشگیری از نابودی این اکوسیستم آغاز شده است.

مهران جهانشاهی افزود: از سال ۹۳ تدوین برنامه مدیریت یکپارچه حوضه آبریز مجموعه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل با هدف شکل‌گیری رویکرد مدیریت زیست بومی در دستورکار اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان قرار گرفت و در نهایت برنامه مدیریت جامع این حوضه آبریز با رویکرد زیست بومی سال ۹۷ در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور همه سازمان‌های مرتبط و ذینفع تصویب شد.

وی با اشاره به اهتمام دولت برای ساماندهی وضعیت تالاب‌ها از جمله در گلستان، گفت: از سه دستور کار اصلی ستاد ملی تالاب‌ها در دولت تدبیر و امید ۲ دستورکار آن شامل "طرح نجات خلیج گرگان و برنامه علاج بخشی تالاب بین المللی گمیشان" مربوط به این استان است.

این کارشناس دامه داد: در خصوص طرح نجات خلیج گرگان برنامه‌ای با ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و در خصوص برنامه علاج بخشی تالاب بین المللی گمیشان نیز پروژه‌ای با ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار طی یک برنامه پنج ساله تعریف شده است.

جهانشاهی ادامه داد: ارتقای سطح حفاظت مجموعه تالاب‌های آلاگل، آجی‌گل و آلماگل با برنامه ریزی منسجم در چارچوب مدیریت جامع با رویکرد بهره‌مندی جوامع محلی دور از دسترس نیست و از همکاری تمام دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی برای اجرای برنامه‌هایی با هدف توسعه پایدار جوامع محلی ساکن در حاشیه این تالاب‌ها استفاده می‌شود. 

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس نیز در این نشست گفت: تاکنون با هدف مدیریت جامع حوضه آبریز مجموعه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل، ۱۴ دوره آموزشی با موضوع توانمندسازی جوامع محلی در روستای تنگلی برگزار شد و برگزاری ۲۱ کارگاه آموزشی دیگر تا پایان فصل تابستان نیز در دستورکار قرار دارد.

احمد احمدی، لایروبی پنج کیلومتر از کانال آبرسان به تالاب آلاگل، چهار کیلومتر لایروبی و احداث کانال جدید آبرسانی به تالاب آجی‌گل و ۷۰ هکتار کاشت نهال مرتعی در حاشیه تالاب آلاگل را از دیگر اقدامات انجام شده در این رابطه عنوان کرد.

 تالاب آلاگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، آلماگل حدود ۳۰۰ و آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار