در حالی که اکثر معلولان از عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری به عنوان یکی از مشکلات اصلی خود نام می‎برند اما همچنان اشتغال یکی از چالش‎ها و دغدغه اصلی افراد دارای معلولیت در کشور محسوب می‎شود.

 «اشتغال» چالش بزرگ معلولان گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، آمارها حاکی از آن است شیوع معلولیت در گلستان تقریبأ دو برابر میانگین کشوری است، حدود ۵۰ هزار معلول در گلستان وجود دارد از این رو انتظار می‎رود در راستای حمایت از جامعه معلولان استان اقدامات خاص‎تری صورت گیرد، با این وجود نه تنها در گلستان بلکه در بیشتر نقاط کشور هنوز اقدامات قابل توجهی برای رفع مشکلات و حضور پررنگ معلولان در جامعه انجام نشده است و افراد دارای معلولیت همچنان از حقوق حداقلی خود محروم هستند.

مشکلاتی از جمله عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری در اکثر شهرها حضور معلولان در سطح جامعه را با مشکلات عدیده‎ای مواجه کرده است تا جایی که این افراد ترجیح می‎دهند کمتر در جامعه حضور پیدا کنند و همین امر مشکلات روحی فراوانی برای این افراد ایجاد می‎کند.

در حالی که اکثر معلولان از عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری به عنوان یکی از مشکلات اصلی خود نام می‎برند اما هم چنان اشتغال یکی از چالش‎ها و دغدغه اصلی افراد دارای معلولیت در کشور محسوب می‎شود.

بسیاری از معلولان در حالی که دارای تحصیلات عالی از دانشگاه‌های کشور هستند اما مشکلات زیادی برای حضور آنها در بازار کار وجود دارد.

*شرایط برای حضور معلولان در جامعه فراهم نیست/ عدم همکاری دستگاه‌های دولتی برای استخدام معلولان

در همین رابطه یک روشندل گلستانی و تحت پوشش سازمان بهزیستی با ابراز نارضایتی از وضعیت اشتغال افراد دارای معلولیت در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: من ۳۲ سال سن دارم و نابینا مطلق هستم، لیسانس روانشناسی دارم اما متأسفانه هنوز در جایی مشغول به کار نیستم.

مجید میردوستی تصریح کرد: بزرگترین مشکل افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان اشتغال است، ما سال‎ها درس خواندیم و زحمت کشیدیم اما وقتی قرار است در جایی استخدام شویم متأسفانه بسیاری از ارگان‎ها با ما همکاری لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از معلولان به دلیل عدم‌مناسب‌سازی در فضای شهری نمی‎توانند از خانه خارج شوند، افزود: اگر مجبور باشیم بیرون برویم باید با آژانس تردد داشته باشیم با این وضعیت اقتصادی و بیکاری بیرون رفتن از خانه با آژانس هم برای ما سخت خواهد شد.

* نظارت بهزیستی بر اجرا شدن قانون ۳ درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان  با اشاره به مقدار مستمری مددجویان این سازمان گفت: در حال حاضر دریافتی و مستمری برای خانواده‎ای که دارای یک فرد معلول است ۳۵۰ هزار تومان، دو معلول ۵۰۰ هزار تومان، سه نفر ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفر ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رضا دهقان اشتغال را یکی از چالش‎های بزرگ‌کشور عنوان کرد و افزود: وقتی این چالش مربوط به جامعه معلولان می‎شود چالش نیز بزرگ‌تر خواهد شد با این وجود قانون سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی وجود دارد و در چند سال گذشته اهتمام ویژه‎ای روی این موضوع صورت گرفته و در تمامی استخدام‎هایی که در دستگاه‌های مختلف صورت می‎گیرد سازمان بهزیستی پیگیر آن است تا قانون سه درصد معلولان رعایت شود.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته که دستگاه‌های مختلف استخدام داشتند قانون سه درصد استخدام به نسبت خوبی رعایت می‎شود در واقع این قانون حدود ۸۰ درصد تا ۹۰ درصد اجرا می‎شود.

*وام اشتغال، بیمه کارفرمایی و جبران کارایی در راستای حمایت از اشتغال معلولان انجام می‎شود

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان در خصوص حمایت‎هایی که از اشتغال افراد دارای معلولیت انجام می‎شود، گفت: در صورتی که فرد معلول مدارک‌مربوط به فنی و حرفه‎ای و جواز کسب را داشته باشد وام اشتغال در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت.

دهقان خاطرنشان کرد: موضوعی که به استخدام معلولان کمک می‎کند بیمه کارفرمایی این افراد است که سازمان بهزیستی متقبل می‎شود در واقع معلولانی که در جاهای مختلف استخدام می‎شوند حق بیمه‎ای که باید به عنوان کارفرما پرداخت شود را سازمان بهزیستی پرداخت می‎کند.

وی بیان کرد: جبران کارایی نیز در راستای حمایت از اشتغال معلولان انجام می‎شود جبران کارایی به این صورت است قسمتی از حقوقی که دستگاه پرداخت می‎کند به خاطر اینکه ممکن است کارایی یک فرد معلول به اندازه یک فرد سالم نباشد سازمان بهزیستی بخشی از حقوق را به عنوان جبران کارایی پرداخت می‎کند.

دهقان در خصوص مناسب‌سازی فضای شهری گفت: رئیس کارگروه مناسب‌سازی استاندار یا معاون استاندار است و دبیر آن سازمان بهزیستی است، با شهرداری‎های مختلف در رابطه با مناسب‌سازی مشورت صورت می‎گیرد همچنین کمیته مشورتی با حضور معلولان در این رابطه تشکیل شده است که رئیس کمیته فنی مشورتی یکی از افراد معلول است تا در شهرهای مختلف مناسب‌سازی انجام شود و شاهد حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در سطح جامعه باشیم.

براساس این‌گزارش در حالی که نرخ افراد دارای معلولیت در کشور و استان ما بالاست اما توجه به مشکلات این قشر از جامعه چندان مورد توجه مسوولان نبوده است، سال‌هاست که اشتغال به یکی از دغدغه‎های اصلی جوانان کشور تبدیل شده است در این میان اشتغال برای افراد دارای معلولیت به مراتب چالش برانگیزتر خواهد بود این افراد به دلیل نامناسب بودن شرایط و امکانات در سطح جامعه حضورشان کم‎رنگ‌تر شده است حال اگر زمینه مناسب برای اشتغال آنها فراهم نباشد این افراد منزوی‌تر از گذشته خواهند شد. اکثر افراد دارای معلولیت دارای تحصیلات عالی هستند و باید از این ظرفیت بالقوه در حوزه‎های مختلف استفاده شود.

اکثر کشورهای جهان با به کارگیری افراد دارای معلولیت در بخش‎های مختلف و همچنین فراهم کردن امکاناتی از جمله مناسب‌سازی در فضاهای شهری و مکان‎های عمومی حضور معلولان در جامعه را به امری آسان تبدیل کرده‎اند حال آنکه معلولان در کشور ما به دلیل فراهم نبودن امکانات حداقلی حتی نمی‎توانند در سطح شهر به راحتی تردد داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار