گرمای هوا با ثبت ۵۰.۲ درجه سانتی‌گراد در گلستان رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند و در عین حال بی‌تدبیری و بی‌برنامگی مسئولان شرکت توزیع برق هم در اعمال خاموشی‌ها رکورد زد تاحدی که برق مناطق مختلف استان ۲ تا ۳ بار در روز گذشته قطع شد.

سوءمدیریت دولتی‌ها در ماجرا قطعی برق / خاموشی‌ها در استان گلستان به ۲ تا ۳ بار در روز افزایش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، پیامدهای ناشی از گرمای آزاردهنده تابستان امسال و وقوع خشکسالی بی سابقه طی نیم قرن اخیر در استان گلستان به طور گسترده بر زندگی مردم این استان مشاهده می‌شود. از قطعی و کمبود آب تا خاموشی‌های 2 تا 3 مرحله‌ای طی روز و خشک شدن محصولات کشاورزی به ویژه شالیزارها و غیره این روزها بلای جان مردم شده است.

در چنین شرایطی حداقل انتظار مردم این است که دستگاه‌های خدمات رسان مانند آب و برق، مخابرات، گاز و غیره وظایف خود را به درستی انجام دهند. مدیرانی که هرکدام دست کم 4 سال مدیریت عالی این مجموعه‌ها را برعهده داشتند و قبل از آن هم در رده‌های دیگر سازمانی مشغول به کار بودند، این روزها باید پاسخ دهند چرا در تمام مدت مسئولیت خود نتوانستند زیرساخت‌های شبکه برق و آب را در این استان توسعه دهند.

روز گذشته در استان گلستان دمای 50.2 درجه سانتی گراد به ثبت رسید و گنبدکاووس در شرق این استان به عنوان گرمترین شهر کشور معرفی شد و با اینکه از چند روز قبل هواشناسی نسبت به افزایش بی سابقه دما در این استان هشدار داده بود اما مسئولان شرکت برق که صبح همان روز جدول خاموشی‌ها را اعلام کرده بودند، در اقدامی غیرمنتظره و در این گرمای بی سابقه، به جای اینکه طبق جدول اعلامی، برق مناطق مختلف را یکبار در روز و آن هم به مدت 2 ساعت قطع کنند، در 2 تا 3 مرحله خاموشی‌های گسترده و طولانی مدت در بخش‌های مختلف شهری و روستایی اعمال کردند.

مدت زمان خاموشی‌ها متأسفانه به 2 ساعت و نیم تا 3 ساعت در برخی مناطق هم رسید و در اوج گرما و در ساعت 12 تا 16 نیز برق اغلب مناطق استان، قطع بود. مردم به شدت از این وضعیت کلافه شده و ناراضی هستند و دولت که باید در تمام این سال‌ها، زمینه سرمایه گذاری در صنعت آب و برق را فراهم می‌کرد هم جز بیانیه دادن و دعوت مردم به صرفه جویی و خط و نشان کشیدن برای مشترکان پرمصرف، اقدامی انجام نمی‌دهد.

مشکلات قطعی برق در استان گلستان اما به مراتب بیشتر و غیرقابل تحمل‌تر است. در شرایطی که قطعی برق هم نداشته باشیم، این روزها آب شرب مشترکان به ویژه در گرگان به طور متوسط بین 8 تا 11 ساعت قطع است که با قطعی برق این وضعیت تشدید می‌شود. بیش از 95 درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تأمین‌ می‌شود و قطعی برق، چاه‌ها را از مدار خارج کرده و عملا آبرسانی را غیرممکن می‌کند.

این در حالی است که طبق بند ت از ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه که ناظر به مسئله برق است، دولت مکلف شد از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا 25 هزار مگاوات از طریق سرمایه‌گذاری مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکت‌های تابعه یا به‌صورت روش‌های متداول سرمایه‌گذاری از جمله ساخت، بهره‌برداری و تصرف (BOO) و ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) اقدام کند.

در استان گلستان هم نیروگاه سیکل ترکیبی علی آبادکتول فعال است که ظرفیت تولید تقریبا 1000 مگاوات برق را دارد. سال‌هاست که موضوع احداث واحد بخار این نیروگاه مطرح بوده تا ظرفیت تولید به یکهزار و 500 مگاوات افزایش پیدا کند. با اینکه بنیاد مستضعفان وارد این پروژه شد اما دولت باید شرایط را برای تسریع در اجرای این پروژه تسریع می‌کرد، اتفاقی که نیفتاد و هنوز هم واحد بخار این نیروگاه به بهره برداری نرسیده است.

علی اکبر نصیری، مدیرعامل شرکت برق استان گلستان علت خاموشی‌های بی برنامه و خارج از زمانبندی را متوجه خشکسالی دانست و اظهار داشت: ذخیره آب سدها به علت خشکسالی به شدت کاهش یافته و سبب شده برخی از نیروگاه‌های برق از مدار خارج شوند.

وی گفت: برای استان‌ها سهمیه در نظر گرفته شده که سهم گلستان 1000 مگاوات است اما مصرف مشترکان به 1500 مگاوات هم رسیده است و برای همین خاموشی‌های بیشتری در استان اعمال شده است.

نصیری گفته اگر مردم استان 30 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند دیگر شاهد اعمال خاموشی نخواهیم بود.

شرکت آب و فاضلاب هم اعلام کرده علاوه بر خشکسالی و کمبود منابع آبی، قطعی برق سبب اختلال در شبکه آبرسانی شده است. مسئولان آبفای استان از مردم به ویژه در گرگان خواسته‌اند الگوی مصرف را رعایت کنند. هرچند در یکی دو روز گذشته 80 لیتر به ظرفیت شبکه آبرسانی در گرگان اضافه شده است اما هنوز مردم در مرکز استان با قطعی‌های چندین ساعته آب مواجه هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار