اهتمام مدیریت شهری در اجرای تله کابین ناهارخوران بدون درنظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی و چشم‌پوشی از نظرات منتقدان، موجب نگرانی مردم شده و آن هاخواستار توقف و بررسی همه جانبه پروژه هستند.

مدیریت شهری و سراب توسعه درناهارخوران/دکل هایی که بوی مرگ می دهند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، اجرای تله کابین در گرگان موضوعی است که سال‌ها توسط مسئولان به مردم وعده داده شده و کارهایی نیز برای تحقق آن انجام شد.

حدود دو دهه است که این پروژه از سوی شهروندان مطالبه شده و مدیریت شهری هم به دنبال باز کردن گره‌های آن بوده است.

سرانجام در اواخر سال ۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری با اجرای تله کابین در ناهارخوران موافقت کرد و در روزهای اخیر هم این مصوبه به استان ابلاغ شده است.

طبق گفته رئیس شورای شهر گرگان طول تله‌کابین سه کیلومتر بوده و مبدأ آن هم از سایت قوری و ارتفاع آن هم ۵۶۰ متر است.

اجرای پروژه‌های گردشگری در استان‌های شمالی از جمله گلستان همیشه با نگرانی‌های طرفداران محیط زیست و طبیعت همراه بوده زیرا اجرای چنین طرح‌هایی به طور معمول آسیب‌های بی شماری را به اکوسیستم‌های طبیعی وارد می‌کند.

تله کابین گرگان به عنوان یک مطالبه عمومی باید پیگیری و اجرایی شود اما آنچه مهم است کاهش خسارت‌های اجرای این طرح به زیستگاه‌های طبیعی و جلوگیری از برهم زدن نظم شهری است که در این راستا نخستین مؤلفه انتخاب جانمایی درست خواهد بود.

جانمایی چنین پروژه‌هایی باید چنان باشد که ضمن حفظ اشکوب‌های مختلف رویشگاهی در مناطق جنگلی شاهد به حداقل خسارت در حیات وحش و چرخه زیستی زیستمندان منطقه باشیم، موضوعی که علیرغم گفته مدیران شهری در تله کابین ناهارخوران مد نظر قرار نگرفته است.

اجرای پروژه تله کابین بر روی یکی از یال های غربی تفرجگاه ناهارخوران که زیستگاه جانورانی همچون شوکا، خرس پلنگ و سایر گونه‌ها بوده، بیانگر آن است که مطالعه دقیقی برای اجرای این پروژه انجام نشده و تلاش همه مجریان بر آن است تا با همراه کردن فعالان زیست محیطی و استفاده از احساسات مردم اجرای این پروژه را آغاز کنند.

یقیناً همه شهروندان گرگانی با اجرای تله کابین در گرگان موافق بوده اما آنها بیان می‌کنند که باید با یک مطالعه زیست محیطی جامع و بی طرفانه، مکان مناسب‌تری مانند محدوده هزارپیچ برای این پروژه در نظر گرفته شود تا علاوه بر حفظ طبیعت و محیط زیست، چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی شهری مانند ترافیک ایجاد نشود.

آسیب به زیستگاه

قاسم آذریان یکی از کارشناسان رشته جنگلداری در خصوص اجرای تله کابین در ناهارخوران به خبرنگار مهر گفت: محل اجرای پروژه تله کابین جزو جنگل‌های سری هشت طرح جنگلداری زیارت گرگان است که یکی از رویشگاه‌های درختان ارزشمند همچون راش و توسکا محسوب می‌شود.

وی افزود: ایجاد هر نوع سازه فلزی بتنی و یا هر جنس دیگری در داخل جنگل موجب آسیب رساندن به لایه‌های تحتانی رویشگاهی خواهد شد که این لایه‌ها شامل انواع گیاهان علفی، فوربی، بوته‌ای یک یا چند ساله و نهال‌های کف جنگل است.

آذریان اضافه کرد: تصور آن‌که سازه‌هایی همچون دکل‌های نگهدارنده تله‌کابین به فواصل معین انتقال و نصب شوند اما آسیبی به این جنگل‌های ارزشمند وارد نشود، تقریباً محال است زیرا جاده فعلی تله کابین کل آن را پوشش نداده و این یعنی برای جابجایی و حمل اجزای دکل‌ها یا باید از چهارپایان استفاده شده یا مبادرت به جاده سازی کرد که در هر صورت ترابری سازه‌ها در محیط جنگل موجب قطع یا شکستن اشجار جنگل می‌شود.

افزایش چالش‌های اجتماعی با اجرای تله کابین در ناهارخوران

احسان ایران نژاد یک شهروند گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: هیچ شهروندی مخالف توسعه و آبادانی بیشتر شهرش نیست و یقیناً احداث تله کابین موجب توسعه شهر و سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی می‌شود.

وی که در رشته جامعه شناسی تحصیل کرده، افزود: در هفته‌های اخیر و پس از تصویب لایحه احداث تله کابین گرگان در شورای عالی شهرسازی آخرین گره از کار این پروژه گشوده شد و هم اکنون شاهد جبهه گیری گروه‌های موافق و مخالف در فضای مجازی هستیم.

تله کابین خواسته به حق مردم بوده اما جانمایی آن در تضاد با شعار مدیریت شهری فعلی استایران‌نژاد بیان کرد: تلاش گروه موافق به گونه‌ای است که آدمی تصور می‌کند با اجرای این پروژه، تمام مشکلات شهر به پایان خواهد رسید.

وی گفت: پروژه‌ای که از همان ابتدا در مرحله جانمایی با مخالفان و منتقدان بسیاری روبه‌رو است اینک از آن به عنوان سمبل توسعه شهر یاد می‌شود و قرار است با چشم پوشی از خسارات، آن را به هر شکل ممکن اجرا کنند.

ایران‌نژاد با بیان اینکه من مخالف احداث تله‌کابین در گرگان نیستم، افزود: تله کابین یکی از خواسته‌های به حق مردم بوده اما جانمایی آن در تضاد با شعار شهرداری مبنی بر تمرکززدایی از النگدره و ناهارخوران است.

وی تأکید کرد: مدیران شهری همواره از توسعه متوازن سخن می‌گویند و بارها اعلام کردند که مناطق جنوبی و حاشیه جنگل ظرفیت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری را ندارد و حال بدون توجه به نظر بسیاری از کارشناسان می‌خواهند تله‌کابین را در محدوده ناهارخوران احداث می‌کنند.

ایران‌نژاد با بیان اینکه بنده ۳۹ سال است در این شهر ساکن هستم، گفت: اجرای این پروژه، ترافیک منتهی به بخش‌های ناهارخوران و النگدره را چندین برابر خواهد کرد و از نظر ظرفیت‌های زیست شهری مناطق جنوبی گرگان همچون مصرف آب و برق را در تنگنا قرار خواهد داد.

وی گفت: در حال حاضر محور ناهارخوران به محلی برای اتراق و بیتوته شبانه مسافران تبدیل شده حال باید مدیران شهری بیندیشند اگر این تله‌کابین در ناهارخوران اجرا شود حجم این چالش‌های اجتماعی چندین برابر خواهد شد؟

مهران کاظم نژاد، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر گرگان هم بدون طرح مسائل زیست محیطی و ترافیکی تنها به این نکته بسنده کرد که در این پروژه موافقت اصولی از مراجع ذیصلاح گرفته شده و قانون ملاک عمل است.

برخی کارشناسی‌ها غرض ورزانه است

اما دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: اجرای تله کابین گرگان سال‌ها است که مورد بحث و مناقشه بوده و برخی مخالف اجرای آن هستند و به همین دلیل هم باعث شده این طرح با دقت بیشتر بررسی شود.

ناصر گرزین بیان کرد: زمانی که کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی با اجرای این پروژه موافقت کردند بنده هم نظر کارشناسی آنها را می‌پذیرم.

وی افزود: این پروژه در شورای عالی معماری و شهرسازی و شورای منابع طبیعی و شورای عالی جنگل‌ها بررسی شده و کارشناسان آن را دو بار مورد ارزیابی قراردادند.

گرزین گفت: زمانی که کارشناس موارد گوناگون از قبیل قطع درختان، مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی را بررسی می‌کنند پس صحبت‌های غیرکارشناسانه دیگر در اینجا موضوعیت پیدا نمی‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: در استان‌های مجاور شمالی تله‌کابین وجود دارد ولی زمانی که صحبت از تله کابین گرگان شده پای مسائل زیست محیطی به میان می‌آید.

وی با بیان اینکه در مقصد و مبدا درخت وجود ندارد، افزود: مطابق با طرح مصوب، از ۶۰۲ هکتار جنگل تحویل داده شده به شهرداری، کل سطحی که جهت ایستگاه مبدا، مقصد و دکل‌های تله کابین اشغال خواهد شد دو هزار و ۳۶۷ مترمربع است که ۱۷ دکل به مساحت ۵۴۴ مترمربع (هر دکل ۳۲ مترمربع)، ایستگاه مقصد ۵۹۶ مترمربع، ایستگاه میانی ۲۵۸ متر مربع و ایستگاه مبدا ۹۶۹ مترمربع را شامل می‌شود.

گرزین با بیان اینکه مسیر اجرای تله کابین ماشین رو است، عنوان کرد: اینکه گاهی در فضای مجازی صحبت از قطع دو هزار درخت می‌شود اینگونه نیست وگرنه با اجرای آن موافقت نمی‌شد.

وی در خصوص تشدید ترافیک محور ناهارخوران با اجرای تله کابین گفت که ساعت فعالیت تله کابین در طول روز بوده که می‌توان با محدود کردن فعالیت آن، ترافیک را هدایت کنیم که به نظر نگارنده این صحبت کارشناسی شده به نظر نمی‌رسد.

گرزین متذکر شد: در مبدا هشت هزار متر زمین متعلق به شهرداری و ۱۲ هزار متر هم متعلق به منابع طبیعی وجود دارد که می‌توان در آنجا هزار پارکینگ تعبیه کرد.

وی همچنین بدون توجه به ارتفاع تله کابین احداثی، گفت: در طول پروژه ممکن است سَر چندین درخت قطع شود ولی درختی قطع نخواهد شد.

اجرای تله کابین در ناهارخوران و مخالفان زیادی دارد و برخی از سمن‌ها در صدد جمع آوری امضا برای بررسی مجدد پروژه بوده و البته گروه موافق هم بیکار ننشسته و مشغول همراه کردن مردم و گردشگران هستند.

با توجه به تهدیداتی که متوجه جنگل نارهارخوران است حال باید دید آیا مرغ مدیران شهری گرگان همچنان یک پا دارد و راضی به بررسی مجدد این پروژه نیستند؟

 

ارسال نظر

  • محمد
    0

    سلام اینها (خبرگزاری مهر و اسکای نیوز و....)که دم از محیط زیست میزنند چرا در برابر کاهش جنگل ها و تخریب زیارت و .... دهانشان بسته هست
    شما مطالب زیرکانه اونها را باز نشر نکنید

آخرین اخبار