مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از پیش بینی ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در قانون بودجه امسال برای پارک ملی گلستان خبر داد و گفت که از سال ۹۷ که ردیف بودجه مستقل برای این عرصه حفاظت شده پیش بینی شد تا پایان ۹۹ نیز در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

امسال پارک ملی گلستان ۱۲۰ میلیارد ریال بودجه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، محمدرضا کنعانی روز دوشنبه در پنجمین نشست شورای راهبری پارک ملی گلستان که باحضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: بودجه امسال با نظر شورای راهبردی، کمیته فنی و مدیریت مجموعه این پارک صرف طرح‌ها و پروژه‌های پیش بینی شده آن خواهد شد.

وی از پیگیری برای صدور سند مالکیت برای تمامی عرصه‌های پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: این پارک دارای ۱۵۹ پلاک ثبتی دفترچه‌ای در سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان است که کار حدنگاری و تک برگ کردن آن از سال ۹۹ آغاز شده و تاکنون برای ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار سند مالکیت صادر و سند ۱۱ هزار هکتار دیگر نیز در مرحله صدور است.

کنعانی اضافه کرد: برای ۷۹ هزار هکتار اراضی باقی مانده پارک ملی گلستان نیز با رفع شدن برخی اختلافات ثبتی و مرزی بین محیط زیست و منابع طبیعی بویژه در ۲ منطقه "میرزابایلو و دشت شاد"، ظرف یک ماه آینده سند مالکیت تک برگی صادر می‌شود و از این پس جلوی تصرفات غیرقانونی و تعارضات به این عرصه حفاظت شده گرفته خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین وقوع حریق را مهمترین چالش پارک ملی گلستان دانست و گفت: در ۴۰ سال اخیر به طور میانگین هر سال ۶ فقره آتش سوزی به مساحت ۲۱۳ هکتار در این عرصه حفاظت شده رخ داده است که با برنامه‌ریزی انجام شده و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، بسیج، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌های ارتباط جمعی و استقرار چادرهای آتش‌بان، حجم آتش سوزی‌ها درسال ۹۸ به ۲۰ مورد با سطح حریق ۱۰ هکتار و در سال گذشته به ۱۴ مورد با مساحت ۱۰ هکتار کاهش یافت.

وی افزود: درسال‌های اخیر نیز با تجهیز پارک ملی گلستان به سیستم‌های هوشمند و نیز تجهیز محیط بانان به بی‌سیم دیجیتال و در ادامه نصب سیستم پایش تصویری هوشمند که مراحل نهایی آزمایش را می‌گذارند و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، اقدامات حفاظتی از این عرصه حفاظت شده و سرعت عمل در برخورد با متخلفان و اطفای آتش سوزی‌های احتمالی بیشتر خواهد شد.

کنعانی، اجرایی کردن طرح گردشگری پایدار در پارک ملی گلستان با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ۲ ماه آینده و بهسازی و مرمت چشمه‌ها و آبشخورها برای مقابله با خشکسالی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه این پارک ملی برشمرد و از رییس سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای شورای راهبری پارک ملی گلستان درخواست کرد تا نسبت به رفع کمبود نیروی انسانی، تامین خودرو و تجهیزات محیط بانان مساعدت نمایند. 

همچنین رییس پارک ملی گلستان نیز در این نشست نگاه ویژه به مشارکت جوامع محلی، صاحب نظران و سمن‌ها را برای کمک به ارتقای سطح حفاظت از محیط زیست مهم دانست و گفت: همکاری سمن‌ها و جوامع محلی سطح حفاظت از پارک ملی گلستان را بالا برده و باعث بهبود شرایط زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی در این محیط شده است.

مهدی تیموری افزود: بیش از ۷۰۰ جفت مرال و ۵۰۰ جفت کل و بز در حال حاضر بر اساس سرشماری در پارک ملی گلستان به حیات خود ادامه می‌دهند.

به گفته وی، ساخت ۲ پاسگاه محیط‌بانی، ۲ اتاقک دیدبانی، مرمت چشمه‌ها، راه اندازی سامانه هوشمند هشدار آتش سوزی، جذب مشارکت مردمی، خرید تجهیزات برای کنترل آتش و تجهیز دهیاری‌ها برای کمک رسانی در کنترل آتش از مهمترین اقدامات انجام شده طی سال‌های قبل در این زیستگاه مهم است.

وی افزود: استقلال جایگاه مدیر و مجموعه پارک، تعریف و مدیریت اعتبارات توسط پارک ملی گلستان و تشکیل شورای راهبری با هدف سیاست گذاری می‌تواند در اتلاف وقت و هدفمندتر شدن فعالیت‌های این مجموعه موثر باشد.

رییس پارک ملی گلستان، کمبود نیروی انسانی را از دیگر چالش‌های این مجموعه برشمرد و افزود: ۳۳ نفر به صورت شیفتی در ۲ نوبت کار حفاظت از این پارک را بر عهده دارند که با ساماندهی و به‌کارگیری نیروی همیار می‌توان فشار کاری این نیروها را کاهش داد.

تیموری حضور گردشگران بدون درآمدزایی برای پارک ملی گلستان را از دیگر چالش‌های این مجموعه دانست و گفت: می‌طلبد با برنامه ریزی مدون در پذیرش گردشگران یک درآمد پایدار برای پارک تعریف کرد تا بدون نیاز به بودجه دولتی بتواند درآمدزایی داشته باشد.

 

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در حوزه سرزمینی استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار