مدیر جهاد کشاورزی گالیکش از آغاز برداشت شالی از مزارع این شهرستان خبر داد.

آغاز برداشت شالی از مزارع شهرستان گالیکش

به گزارش گلستان24؛ مهندس حبیب اله زارع بابیان این خبر گفت: از اواسط دهه‌ی اول شهریورماه عملیات برداشت شالی از شالیزارهای شهرستان گالیکش آغازشده است و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: امسال در این شهرستان 704 هکتار به کشت برنج اختصاص‌یافته بود که در مقایسه با سال گذشته 63 درصد کاهش سطح کشت وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت 2 هزار و 800 تن شلتوک برنج برداشت شود.

زارع در خصوص کاهش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان گفت: این کاهش سطح و تولید به خاطر خشک‌سالی حادث‌شده و کمبود شدید منابع آبی و اطلاع‌رسانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به کشاورزان در خصوص عدم کشت شالی در سال جاری در این رابطه مؤثر بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش ارقام کشت‌شده را شامل دم‌سیاه و هاشمی اعلام کرد و گفت: عملیات برداشت این محصول در شهرستان گالیکش به دو صورت دستی و مکانیزه صورت می‌گیرد.

nilkooh463 1

وی از کشاورزان شالی‌کار این منطقه خواست پس از برداشت محصول از آتش زدن کاه و کلش برجای‌مانده خودداری کنند و با انجام عملیاتی خاک‌ورزی از این ماده مفید استفاده کنند.

زارع تصریح کرد: کاه شالی دارای عنصر مفید 'سیلیس' است که وجود آن در خاک کشاورزی موجب استحکام گیاهان، کاهش بروز آلودگی قارچی ، حفظ رطوبت زمین و افزایش باروری آن می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش در مورد شیوه استفاده از کاه شالی نیز گفت: این کاه‌ها را می‌توان طی عملیات ساده‌ای تبدیل به کمپوست کرده و از آن برای اصلاح فیزیکی و شیمیایی خاک و تولید انواع محصولات کشاورزی و زیستی استفاده کرد.

وی گفت: آتش زدن کاه علاوه بر بروز مشکلات آلودگی هوا و ایجاد اشکال در تنفس موجودات زنده ، موجب نابودی عناصر مفید و زنده خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب و افت حاصلخیزی هم می‌شود.

در گالیکش تنها 466 هکتار آب نسق شالی از رودخانه‌های این شهرستان دارند اما سالانه چندید برابر این میزان در گالیکش شالی کشت می‌شود به‌طوری‌که سال گذشته این میزان بیش از 2 هزار هکتار اعلام شد./نیلکوه

 

ارسال نظر

آخرین اخبار