واگذاری سواحل استان گلستان برای استفاده برخی افراد یا دستگاه ها مانع توسعه این مناطق شده که مغایر با منافع مردم است.

واگذاری سواحل گلستان مغایر با منافع مردم است| لزوم فسخ قرارداد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بازار، سواحل خزر در غرب گلستان یکی از ظرفیت‌های گردشگری با پتانسیل بالا شناخته می‌شود که متاسفانه طی سال‌های گذشته نه تنها از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده بلکه اکنون شاهد تخریب زیرساخت‌ها و نابودی محیط زیست آن هستیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این سواحل طی سال‌های گذشته به افراد و دستگاه‌های خاص واگذار شده‌اند و متاسفانه این واگذاری به قیمت سودجویی وعدم رونق اقتصادی این مناطق تمام شده است. در همین زمینه گفتگویی با عبدالجلال ایری نماینده مردم غرب گلستان در مجلس داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* چرا با وجود ظرفیت‌های فراوان طبیعی در غرب گلستان از این موهبت بهره نبرده است؟

با توجه به پتانسیل‌های که در حوزه غرب وجود دارد، بندرترکمن، گمیشان، کردکوی و بندرگز هر کدام بخواهیم بررسی کنیم ظرفیت‌های به لحاظ توسعه‌ای دارند، اما چرا این پتانسیل‌ها مورد استفاده قرار نگرفته است، به خاطر این است که زیرساخت‌هایی که این منابع را تبدیل به فرصت کند، مورد سرمایه‌گذاری قرار نگرفته است.

به عنوان مثال جنگل کردکوی به لحاظ بستر محیطی که وجود دارد مناسب برای گردشگری است، ولی هیچگونه استفاده‌ای از آن نشده است. نصب تله کابین از کردکوی تا درازنو یک ظرفیت گردشگری بسیار فوق العاده عالی ایجاد خواهد کرد.

آب بندان کردکوی، ساحل بندرگز به لحاظ گردشگری، ساحل بندرترکمن، جزیره آشوراده، بندر سبز خزری در گمیشان، همه ظرفیت‌ها را داریم ولی علت اصلی‌عدم توسعه یافتگی و بهره مندی به خاطرعدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت هاست و در طول سال‌ها بسترهای مناسب برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها را ایجاد نکردیم.

از دریا برای صید و صیادی استفاده می‌شد، اما الان دیگر صید و صیادی نیست. باید از این مناطق با ظرفیت زمانی و مکانی خاص خودش که گردشگری می‌توانn باشد بهره برد ولی هیچ گونه ظرفیت و زیرساختی برای آن در نظر گرفته ایم.

* چرا زیرساخت نداریم؟

هم دولت باید بسترسازی کند و هم بخش خصوص باید ورود کند، نوع برخورد به شکلی بوده است که این فضاها را در حیطه قید و بندهای زیست محیطی و قید و بندهایی که مانع توسعه بود، تا الان نگهداشته‌ایم و این مسائل در مقابل توسعه مناطق قرار گرفته و نتوانسته‌ایم این ضوابط را به خدمت مردم منطقه در بیاوریم.

اگر بتوانیم از این بسترها برای استفاده مردم برنامه ریزی کنیم، قطعا حال و روز مردم غرب استان که شامل چهار شهرستان است از این بهتر خواهد بود.

* واگذاری سواحل تا چه اندازه محقق شده و تا چه میزان مشکلات را حل کرده است؟

واگذاری ساحل بندرگز با توجه به نامه مکتوب سازمان بنادر استان، به سازمان همیاری و شهرداری تهران داده شده بود و این سازمان به مدت ۵۰ سال این ساحل را به یک شرکت عمانی واگذار کرده است.

در بندر ترکمن نیز محدوده‌ای را درسطح ۱۵ هکتار برای مدت ۴۵ سال واگذار کردند و علی رغم گذشته ۱۵ سال هنوز عملیات توسعه در این سواحل شروع نشده است.

این واگذاری‌های که صورت گرفته برحسب شرایط قانونی و ضوابطی که وزارت راه و شهرسازی مشخص کرده است که اگر تا سه سال این شرکت‌ها هیچ گونه عملیاتی انجام ندهند طرف‌های قرارداد زمین را باید برگردانند.

ولی متاسفانه هیچ کدام از کسانی که سواحل به آن‌ها واگذار شده چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، با وجود گذشت سال‌ها نتوانسته‌اند عملیاتی انجام دهند و یک محدوده بکر را با بهترین موقعیت گردشگری در اختیار خودشان قرار داده اند.

از این نوع واگذاری‌ها در سواحل بندر ترکمن، سواحل بندرگز زیاد داشته‌ایم و به جای اینکه به توسعه منطقه کمک کنند، مانع توسعه شده است.

* برای سواحلی که بعد از ۵۰ سال واگذاری، عملیاتی انجام نشده آیا نباید فسخ قرار داد انجام شود؟

در ارتباط با سواحل بندرگز استاندار به صورت شفاهی این قول را طی دیدار رییس سازمان بنادر و کشتیرانی از سواحل بندرگز داشته اند، به ما قول دادند که این سواحل و مجموعه گردشگری که آنجا هست را به شورا و شهرداری بندر گز تحویل دهند.

همه این موارد برای رییس قوه قضایی بصورت مکتوب ارسال کرده‌ایم و خواستار این شده‌ایم که در این مسئله ورود پیدا کنند.

رییس قوه قضایی نیز نامه را به سازمان بازرسی ارسال کردند و این سازمان گزارش مبسوطی را برای قوه قضایی ارسال کرده است که امید داریم در قوه قضایی در خصوص واگذاری‌های انجام شده در سواحل تصمیم گیری شود.

همچنین در خصوص ساحل بندرترکمن نیز جلسه‌ای با حضور سرمایه گذار این طرح در کمسیون عمرانی مجلس برگزار شد و مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.

مسیر دوم نیز رایزنی‌های است که با سرمایه گذار انجام می‌شود و مسیر را به سمتی هدایت کنیم که منافع مردم به خودشان برگردد.

در وضع موجود با این واگذاری‌های که صورت گرفته در حق مردم ظلم می‌شود، تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که از منافع مردم بتوانیم دفاع کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار