روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه است. در این روز زائرین خانه خدا به صحرای عرفات می‌روند و اعمال این روز را به جا می‌آورند. کسانی که در صحرای عرفات نیستند نیز می‌تواند با به جا آوردن اعمال این روز از رحمت الهی بهره مند شوند.

عرفه، ایستگاهی برای پرواز؛ عروج به سمت آرامش

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، روز عرفه روز دعا و نیایش است. این روز، روز رحمت الهی است و به گفته امام سجاد در این روز درهای رحمت خداوند باز است. خداوند توبه گناهکار را می‌بخشد و با تضرع، اقرار به گناه و پشیمانی از آن او را پاک می‌کند. این روز برای جاماندگان شب قدر است و فرصتی برای بخشیده شدن پیش از رسیدن به محرم. برای این روز دعا و عبادات بسیاری توصیه شده است.
اهمیت دعا کردن در این روز بسیار زیاد است. ادعیه‌ی بسیاری از ائمه نقل شده است که خواندنش در این روز توصیه شده. اهمیت دعا کردن به قدری مهم است که حتی روزه در این روز به شرطی مستحب است که فرد از خواندن دعا جا نماند. روز عرفه روز صحبت کردن با خداست. روزی برای گفتن حرف‌ دل و مسئلت از صاحب این عالم است.
دعای امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه یکی از اعمال این روز است. این دعا سراسر عرفان است. حضرت در ابتدای دعا به نیایش و ستایش خداوند پرداخته‌اند. پس از آن خداوند را شکر کرده‌اند و سپس به درخواست آمرزش و مغفرت الهی پرداخته‌اند. بخش‌هایی از این دعا به صلوات بر پیامبر(ص) و آلش اختصاص یافته است.
این دعا الگویی مناسب و زیبا برای نیایش خداوند و طلب مغفرت از اوست. دعای عرفه پر است از یادآوری نعمت‌هایی که شاید توجهی به آن‌ها نداشته‌ایم. در این دعا یک به یک این نعمت‌ها بیان می‌شود و برای هر کدامشان از خداوند تشکر می‌کنیم. سپس با اقرار به ناتوانی و رو سیاهی‌مان از او طلب آمرزش و رحمت می‌کنیم.
یکی دیگر از اعمال این روز غسل تا پیش از ظهر شرعی است. زیارت امام حسین علیه‌السلام نیز در این روز سفارش شده است. در فضیلت زیارت امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه آمده است که خداوند ابتدا به کسانی نظر می‌کند که در این روز با شناخت و معرفت به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود. در روایتی دیگر آمده به کسانی که به زیارت حضرت بروند ثوابی معادل هزار حج و عمره پذیرفته شده و هزار جهاد در رکاب پیامبر به او داده می‌شود.
از اعمال دیگر امروز به جا آوردن دو رکعت نماز زیر آسمان، پس از نماز عصر و پیش از خواندن دعای این روز است و اقرار و اعتراف به گناهان است. خواندن دعای ام داوود نیز یکی از اعمال امروز است. در این روز اذکار و ادعیه‌ی فراوانی توصیه شده که شرح تمام آن‌ها در مفاتیح موجود است.
روز عرفه فرصتی برای هر کسی است که طلب آمرزش دارد. با دعا و تضرع و زاری به خداوند، در این روز می‌شود روح را پاک کرد و وجودی سراسر زیبایی داشت. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار