مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت که ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازنگری طرح هادی ۱۵۰ روستای استان در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته که نسبت به سال های قبل از لحاظ اعتبار و تعداد روستا از رشد بالایی برخوردار است.

۱۶۰ میلیارد ریال برای بازنگری طرح هادی روستایی در گلستان اختصاص یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: فهرست این روستاهای دارای اولویت و نرخ رشد جمعیت بالا و مستقر در حریم شهرها برای اجرای طرح بازنگری هادی روستایی آماده شده و انتخاب پیمانکاران نقشه بردار و مشاور در شهرستان ها نیز به زودی آغاز می شود.

به گفته وی زمان مورد نیاز اجرای بازنگری طرح هادی روستایی شامل انتخاب پیمانکاران، نقشه برداری، جمع‌بندی مصوبات کمیته کارشناسی متشکل از دستگاه‌های عضو و ابلاغ آن پس از تصویب به فرمانداری‌ها و بخشداری های استان، بین سه تا چهار ماه به طول می انجامد ولی این اداره کل تلاش می کند تا روستاییان ذی‌نفع سریعتر از مزایای بازنگری برخوردار شوند.

طرح هادی به عنوان شناسنامه روستا، توسعه و کاربری‌های مورد نیاز را مشخص و تامین می کند که افق اجرای آن پس از تهیه آن توسط بنیاد مسکن، ۱۰ ساله است.

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر طرح هادی ۴۰۰ روستای گلستان نیازمند بازنگری است که تاخیر در اجرای آن باعث افزایش قیمت زمین در روستا، مهاجرت به شهرها برای سکونت و مشکل در ارایه خدمات دستگاه‌ها می شود.

وی ادامه داد: سال قبل این اداره کل با پیگیری و همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط در استان،موفق شد طرح هادی ۶۰ روستا را از محل اعتبارات ملی بازنگری کند، در حالی که میانگین سالانه اجرای طرح بازنگری هادی در روستاهای استان تا ۲۵ روستا در نظر گرفته می شود.

طبق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان طرح هادی ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه شده که در ۶۶۷ روستاها این طرح اجرا گردیده و یا در حال انجام است.

۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان روستایی بوده و این استان رتبه دوم کشوری را به لحاظ جمعیت روستایی در کشور دارد که اجرای طرح هادی روستایی یکی از راه حل‌های ماندگاری و مهاجرت معکوس به شمار می رود.

در گلستان حدود ۵۰۰ هزار خانوار سکونت دارند که از این تعداد ۲۳۰ هزار خانوار روستایی هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار