ساماندهی وانت بارها و دستفروشان حاشیه جاده های گلستان، تنها با نظارت جدی و همگانی متولیان به ثمر خواهد رسید و برخوردهای ضربتی و قهری رهاوردی ندارد.

معابر گلستان در قرق وانت بارها/ساماندهی دستفروشان عزم جدی می‌طلبد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، شرایط بد اقتصادی در جامعه که ریشه در مسائل مختلف دارد در کنار محدودیت‌های اعمالی ناشی از ویروس کرونا، سبب شده تا مشاغل کاذب افزایش یابد.

از جمله مشاغلی که پس از شیوع کرونا به سبب تعطیلی برخی اصناف رونق گرفته دستفروشی در حاشیه خیابان‌ها و معابر بین شهری است که این امر با استفاده از وانت بارها و حتی خودروهای سواری در حاشیه راه‌ها انجام می‌شود.

عرضه و فروش انواع میوه و صیفی جات، خواروبار، اجناس فانتزی و تزئینی از جمله مواردی است که این فروشندگان سیار به آن مشغول هستند.

گلستان هم با این پدیده غریبه نیست و در مناطقی از جمله ابتدای جاده آق قلا، جاده گرگان به کردکوی (روبروی سایت استانداری)، محور گرگان به علی آباد و در معابر شهری گرگان از جمله کمربندی، بلوار غدیر، سرخواجه و غیره شاهد حضور این وانت‌بارها و دستفروشان هستیم.

ایجاد مشکلات ترافیکی و معضلات اجتماعی و حتی افزایش کلاهبرداری و نارضایتی برخی از اصناف از جمله تبعات رشد وانت‌بارهای حاشیه خیابان‌ها و معابر بین شهری است.

بروز تصادفات جرحی و فوتی به سبب ازدحام خریداران و پارک نامتعارف خودروها در حاشیه خیابان‌ها از اصلی ترین مشکلات گسترش این شغل کاذب محسوب می‌شود که علیرغم وعده‌های مکرر مسئولان تاکنون برخورد قاطع با این هنجارشکنان صورت نگرفته و نیاز است که شهرداری، پلیس راه و راهداری با همراهی هم این معضل را حل کنند.

هرچند با هدف حمایت از این افراد، مراکزی برای اجتماع و عرضه کالا برای وانت بارها پیش‌بینی شده اما جانمایی نامناسب این اماکن و دور بودن از مراکز جمعیتی سبب شده تا این دستفروشان اشتیاقی به حضور در این نقاط نداشته باشند.

حرفه دیگری بلد نیستم

غلامرضا اسدی یکی از دستفروشان حاشیه جاده آق قلا به خبرنگار مهر گفت: حدود ۶ سال است که با یک پیکان وانت مشغول فروش میوه در حاشیه خیابان هستم.

وی ادامه داد: قبل از دستفروشی، در یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی آق قلا شاغل بودم که با محدود شدن فعالیت کارخانه و تعدیل نیرو بازخرید شده و با پول آن، این وانت بار را خریدم.

از ۱۳ مردادماه وانت بارها و سدمعبر حریم جاده گرگان به علی آباد ساماندهی خواهند شداسدی گفت: دستفروشی شغل بسیار سخت و طاقت فرسایی است، در گرمای تابستان و سوز زمستان در کنار جاده بدون سرپناه هستیم و شرایط محیطی ما را اذیت می‌کند.

وی با اشاره به تذکر و اعمال قانون توسط پلیس، سد معبر شهرداری و راهداری، اضافه کرد: با وجود درآمد اندک و سختی‌های بسیار مشکلات زیادی داریم، دو بار توسط پلیس جریمه شده و یک بار هم وانت به پارکینگ منتقل شده است.

اسدی گفت: من شغل و حرفه دیگر سراغ ندارم که به دنبال آن بروم و می دانم که کار فعلی هم خلاف است اما چاره دیگری ندارم باید هزینه زندگی خانواده ۶ نفره و مادرم را تأمین کنم.

وی بیان کرد: مسئولان سال‌ها است از تعبیه یک مکان مناسب برای ساماندهی وانت بارها سخن می‌گویند ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است.

اسدی اضافه کرد: متأسفانه شرایط کرونا و تعطیلی اصناف دستفروشی را افزایش داده و بسیاری از مغازه دارانی که محل کسب آنها بسته شده، لوازم و محصولات خود را به کنار خیابان می‌آورند و حتی با خودروی شخصی بساط کنند که از آن جمله می‌توان به فروشندگان لباس، عینک آفتابی، کفش و حتی محصولات بهداشتی اشاره کرد.

سیمای شهر به هم می‌ریزد

از جمله مهم‌ترین معضلات وانت بارها در حاشیه جاده‌ها ترافیک و تصادف خودروها است، میثم رمضانی، یک شهروند گرگانی که سابقه تصادف بر اثر فعالیت دستفروشان را داشته به خبرنگار مهر گفت: تجمع وانت بارها موجب ترافیک شدید در معابر خروجی شهر می‌شود.

وی ادامه داد: یک بار به خاطر این موضوع تصادف کرده و به خودرو بنده هم خسارت وارد شد.

رمضانی گفت: بارها شنیده شده که برخی از این وانت بارها با فروش ارزان‌تر محصولات خود مبادرت به کلاهبرداری هم می‌کنند البته این امر در مورد همه آنها صدق نمی‌کند بلکه بسیاری از آنها به خاطر گذران زندگی و معیشت خود به این کار روی آورده اند.

وی بیان کرد: مسئولان باید با ساماندهی این وانت بارها و اختصاص فضای مناسب در یک مکان خوب این افراد را از حاشیه جاده‌ها جمع‌آوری کنند زیرا سیما و منظر شهری و خیابان‌ها به هم می‌ریزد.

رمضانی متذکر شد: با زور و تهدید و جریمه نمی‌توان به دستفروشی خودروها پایان داد چون این افراد از این طریق کسب درآمد می‌کنند و به ناچار با جریمه هم به این کار ادامه خواهند داد.

وی گفت: مشکل وانت‌ها به طور مستقیم به جامعه منتقل می‌شود پس اگر مدیران برای ساماندهی این افراد هزینه کنند به طور مستقیم اثر خود را بر کاهش تصادفات و حل معضلات اجتماعی نشان خواهد داد.

پلیس تنها وظیفه اعمال قانون دارد

رئیس پلیس راهور گلستان هم در خصوص اعمال قانون این افراد به خبرنگار مهر گفت: پلیس وظیفه اعمال قانون سدمعبر در حاشیه جاده‌ها و معابر را بر عهده دارد و ما در مرحله اول تذکر داده و در صورت تکرار، فرد خاطی را جریمه و خودروی وی را هم به پارکینگ منتقل می‌کنیم.

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی افزود: قانون برای پلیس جریمه ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومانی تعریف کرده و باید شهرداری این افراد را ساماندهی کند که شاهد حضور آنها در اماکن پرخطر نباشیم.

وی اضافه کرد: ممکن است یک خودرو بارها جریمه شده باشد اما برای کسب درآمد دوباره در این مسیر اقدام به دستفروشی می‌کند.

حریم راه برای توقف ضروری است

معاون راهداری اداره‌کل راه داری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: برای ساماندهی وانت بارها اماکنی پیش‌بینی شده که باید در این محل به فروش محصولات خود اقدام کنند.

غلامرضا بیکی افزود: برای ساماندهی وانت بارهای مسیر گرگان-علی آباد، قبل از شهر جلین و وانت بارهای محور گرگان-آق قلا هم در ابتدای این مسیر، مکانی آماده شده تا آن‌ها در آنجا استقرار یابند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه این افراد تمکین نکرده و در این فضاها حضور نمی‌یابند زیرا معتقد هستند که در کنار جاده مردم راحت‌تر خرید می‌کنند و اگر در حاشیه باشند فروش آنها کم خواهد شد.

بیکی بیان کرد: معاون دادستان همه حکمی به ما داده که باید دستفروشان جاده‌ای را جمع آوری کنیم.

وی گفت: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته به آنها اخطار داده شده و از ساعت ۹ صبح چهارشنبه (۱۳ مرداد) آنها را جمع‌آوری و ساماندهی خواهیم کرد.

بیکی با بیان اینکه دستفروشان سایر محورها هم در هفته‌های آتی ساماندهی و جمع‌آوری خواهند شد، متذکر شد: در صورت عدم تمکین خودرو به پارکینگ منتقل و یک ماه هم توقیف خواهد شد.

برپایی آلاچیق جرم است

معاون راهداری اداره‌کل راه داری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: دستفروشان جاده‌های سبب ترافیک و تصادفات شده و سیمای خیابان را هم به هم می‌ریزند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه قیمت محصولات این افراد پایین‌تر از بازار است، رانندگان بسیاری در حاشیه جاده توقف کرده و عرض معبر تنگ می‌شود و این امر تصادفاتی را هم به دنبال خواهد داشت.

بیکی گفت: حریم و شانه راه برای توقف‌های ضروری است و دستفروشی در این مناطق هم برای خود افراد و هم برای دیگران خطرناک است.

وی با بیان اینکه برپایی آلاچیق در حریم جاده ممنوع است، عنوان کرد: با افرادی که اقدام به برپایی آلاچیق در حاشیه محورها کنند برخورد قضائی خواهد شد.

بیکی توضیح داد: چندین بار آلاچیق‌های بسیاری را تخریب کرده و چندین بار هم تذکر داده شده است و از دادستانی هم حکم گرفتیم که با آنها برخورد کنیم که در صورت استمرار زندانی و جریمه به همراه دارد.

برای اطلاع از اقدامات شهرداری به سراغ معاونت خدمات شهری گرگان رفتیم که علیرغم تماس‌های مکرر پاسخگو نبودند.

با توجه به شرایط بد اقتصادی ضرورت دارد که مسئولان متولی حمایت‌های اصولی و ساماندهی منطقی دستفروشان را مد نظر قرار دهند زیرا تجربه نشان داده که برخورد قهرآمیز دستاورد مطلوبی به همراه نداشته و پس از چند روز وقفه، شاهد ازدحام و بساط مجدد وانت‌بارها در حاشیه معابر و خیابان‌ها خواهیم بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار