نماینده مردم شرق گلستان با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش سویه دلتا در کشور گفت: همواره از مدیران در سطح استانی و ملی درخواست می‎کنیم قدرت پیش‌بینی آینده و مواجه با بحران را داشته باشند اینکه همیشه منتظر وقوع اتفاقی باشیم و بعد کاسه چه کنم؟ چه کنم؟ به دست بگیریم دیگر فایده‎ای ندارد.

انتقاد نماینده گلستانی از عدم برنامه‌ریزی وزارت بهداشت/ مدیری که قدرت پیش‎بینی بحران ندارد به‌درد مسوولیت نمی‌خورد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، مدتی می‎شود کشور با کمبود سرم و برخی داروهای کرونا مواجه شده است، بالطبع این کمبود در کشور آثار خود را در بقیه استان‎ها بر جای خواهد گذاشت.

این روزها شیوع سویه دلتا کرونا در اکثر نقاط کشور از جمله گلستان وضعیت نابسامانی را ایجاد کرده است، هر روز بر تعداد مرگ و میرها و شمار مبتلایان به کرونا افزوده می‎شود و در حالی‎که نیاز مبرم کشور در این روزها علاوه بر واکسیناسیون عمومی تأمین اقلام دارویی همچون سرم تزریقی و داروهای مخصوص کرونا است متأسفانه با کمبود شدید در برخی اقلام دارویی مواجه هستیم، اتفاقی که اثرات روانی منفی را در جامعه از خود برجای خواهد گذاشت، بر ساس گفته‎های برخی متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، نامناسب بودن برنامه‎ریزی و عدم مدیریت بحران موجب شد تا امروز کشور و استان ما با چالش جدی در خصوص سویه دلتا کرونا مواجه شود.

در همین رابطه نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت استان در پیک پنجم کرونا گفت: متأسفانه در استان‎‎های شمالی به دلیل مسافرت‎های زیادی که به این مناطق می‎شود و از سویی شرکت در تجمعات و عدم رعایت پروتکل‎های بهداشتی از سوی مردم موجب شده تا پیک پنجم تداوم داشته باشد و در حالی‎که بسیاری از استان‎ها در این پیک به یک مرحله عدم افزایش رسیده‎اند متأسفانه کرونا در استان‎های شمالی از جمله گلستان در حال تاختن است.

*کمبود «اکتمرا» در کشور سهمیه بندی این دارو برای استان‎ها را محدود کرده است/ سهمیه «اکتمرا» برای گلستان ۸۰ عدد است!

رضا آریان‌پور در مورد کمبود برخی اقلام دارویی از جمله «اکتمرا» توضیح داد: برخی از این کمبودها به دلیل تولید محدود داخل کشور است از آنجایی که بیشتر این داروها وارداتی هستند پیگیری‎های لازم برای واردات این اقلام دارو انجام شده است.

وی بیان کرد: وقتی توزیع دارویی همچون «اکتمرا» در کشور کم باشد طبیعی است که برای هر استان سهمیه‌بندی شود کل سهمیه گلستان برای داروی «اکتمرا» ۸۰ عدد است، اگر این تعداد بین بیمارستان‎های استان تقسیم شود شاید به هر بیمارستان چهار تا پنج عدد برسد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس دلیل برخی کمبودها دارویی از جمله سرم تزریقی را مربوط به عدم آمادگی مملکت عنوان کرد و گفت: سرم جزو داروهایی است که داخل کشور تولید می‎شود و نباید عملأ با مشکلی در خصوص کمبود سرم در کشور مواجه می‎شدیم، یکی دو شرکت تولید سرم از قبل اعلام کرده بودند به دلیل برخی مشکلات تولیدشان کم خواهد شد اما وزارت بهداشت به جای پیگیری مشکلات این شرکت‎ها اقدام خاصی انجام نداد و به ناگاه میزان مصرف سرم و تقاضا افزایش یافت که این امر زمینه ساز مشکل کمبود سرم در کشور شد.

*وزارت بهداشت برنامه جدی برای مقابله با سویه دلتا کرونا نداشت/ گرفتن کاسه چه کنم؟ چه کنم؟ بعد از وقوع اتفاق فایده‎ای ندارد

آریان‌پور عدم برنامه‎ریزی وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش سویه دلتا کرونا در کشور را دلیل اصلی وجود مشکلات در خصوص کمبود دارو و سرم تزریقی عنوان کرد و گفت: همواره از مدیران در سطح استانی و ملی درخواست می‎کنیم قدرت پیش‌بینی آینده و مواجه با بحران را داشته باشند این که همیشه منتظر وقوع اتفاقی باشیم و بعد کاسه چه کنم؟ چه کنم؟ به دست بگیریم دیگر فایده‎ای ندارد، یک وزیر بهداشت و معاونین آن باید از قبل پیش‌بینی و برنامه داشته باشند که وقتی سویه دلتا  کرونا در هند در حال جولان دادن است پس این اتفاق هم ممکن است در کشور ما رخ دهد و اقدامات و تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود و شیوع این ویروس در کشور و بعد تأمین اقلام دارویی مورد نیاز در مقابل مواجه شدن با این ویروس از قبل اندیشیده شده باشد.

وی بیان کرد: طی یک‌ماه اخیر مشکلات زیادی به مردم، کادر درمان و مسوولانی که پیگیر مشکلات مردم هستند وارد شد،برای تک‌تک بیمارستان‎های استان دنبال اکسیژن‌ساز هستیم و تا حدودی این مشکل رفع شده است اما اگر پیک پنجم کرونا کنترل نشود این امکانات فراهم شده نیز جوابگوی این وضعیت نخواهد بود.

*سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی مطالبه اصلی نمایندگان مجلس از وزیر جدید بهداشت

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی قطع زنجیره انتقال فقط به کمک مردم میسر خواهد شد، گفت: یکی از مطالبات اصلی ما از وزیر جدید بهداشت این است تا واکسیناسیون عمومی را سرعت دهند البته در پیک پنجم کرونا واکسیناسیون چندان مؤثر نخواهد بود اما برای پیک‎های بعدی اثرگذار است در واقع اگر واکسیناسیون به موقع انجام می‎شد امروز شاهد این شدت آسیب نبودیم.

آریان‌پور با بیان اینکه خودمراقبتی در شرایط کنونی می‎تواند از بروز مشکلات جدید جلوگیری کند گفت: در اکثر کشورهای دنیا بیماران تست مثبت کرونا نشانه‌گذاری می‎شوند اما در کشور ما این بیماران به حال خود رها می‎شوند.

*افزایش ۸ برابری مصرف سرم موجب کمبود در کشور شده است/ توزیع «فاویپراویر» در داروخانه‎های گلستان

مدیر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به آخرین وضعیت تأمین داروهای خاص کرونا و سرم تزریقی در گفت‌گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: به علت وقفه‎ای که در خط تولید یکی از شرکت‎های سرم‌سازی کشور اتفاق افتاد همچنان در تأمین سرم‎های تزریقی با کمبود مواجه هستیم چرا که ۴۰ درصد از سهمیه سرم کشور را شرکتی تولید می‌کرد که از خط تولید خارج شده بود و از سویی مصرف سرم کشور به هشت برابر افزایش یافته بود.

کاوه دماوندی‌کمالی تصریح کرد: در مراکز درمانی بیمارستانی مشکلی در خصوص داروهای کرونا وجود ندارد بیشتر کمبودها مربوط به بحث بیماران سرپایی و داروخانه‎هاست که با پیگیری‎های انجام شده از شب گذشته در سطح داروخانه‎های استان «فاویپراویر» توزیع خواهد شد البته طبق پروتکل‎های درمانی این دارو در طول درمان حذف شده اما همچنان تمایل برای استفاده آن در زمان بیماری کرونا وجود دارد.

وی قیمت داروی «فاویپراویر» را بسته به تولید داخلی یا وارداتی بودن آن بین ۴۵۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این دارو در ۴۰ درصد داروخانه‎‎های بزرگ گرگان که مردم بیشتر به آنها مراجعه می‎کنند توزیع شده است، همچنین در بیمارستان‎های سرپایی نیز این دارو موجود است.

مدیر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه همچنان کمبود سرم تزریقی در کشور و البته گلستان مشهود است، افزود: تنها تفاوتی که استان ما با بقیه استان‎های کشور در خصوص توزیع سرم تزریقی داشت این بود که ما توزیع سرم در داروخانه‌های خصوصی را به طور کامل حذف نکردیم با توجه به دستورالعملی که وجود داشت سرم تنها باید در بیمارستان‎ها توزیع می‎شد اما این امر امکان‌پذیر نبود چرا که برخی بیماران کرونایی در منزل بستری بودند و برخی بیماران شیمی درمانی و پیوندی نیز به تزریق سرم نیاز داشتند بنابراین ما توانستیم طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا اجازه توزیع سرم در برخی داروخانه‎ها به شرط تأمین سرم در بیمارستان‎ها را داشته باشیم.

*کمبود برخی داروهای تقویتی در داروخانه‎های گلستان

کمالی‌دماوندی یکی از راهکارهای رفع مشکل کمبود سرم تزریقی را افزایش خط تولید داخلی و واردات عنوان کرد و گفت: شرکت تولید سرم که از خط تولید خارج شده بود  مجدد در مدار تولید قرار گرفته است از سویی از مراکز درمانی درخواست کردیم تا توزیع سرم به صورت محدود یک یا دو عددی در اختیار بیماران قرار دهد.

وی در خصوص کمبود برخی داروهای تقویتی نیز گفت: در خصوص ویتامین سی با کمبود مواجه هستیم و تنها در مراکز درمانی تجویز می‎شود به دلیل محدود بودن این داروها اولویت با داشتن نسخه است، آمپول «دگزا» به دلیل عوارض معکوس مثل سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن در حال حاضر نیز با نسخه تجویز می‎شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار