تلفیق سوگ و عشق به مظلوم دشت نینوا و نشر آموزه های حسینی در تاسوعا و عاشورا به اوج رسیده است و عزاداران گلستانی با مشق گفتمان سیدالشهدا سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یارانش در مسیر خلق جامعه‌ای عزت‌مند و سربلند با چشمانی اشکبار ندای هیهات مناالذله سر دادند.

نوای یا حسین تا عرش؛ نمایش سوگ و عشق گلستانی‌ها به بلاجویان دشت کربلا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، جنب و جوش  دلدادگان آل الله در  کوچه پس کوچه های تنگ و باریک محله های قدیمی گرگان از درب نو  میخچه گران دوشنبه‌ای و... از شامگاه تاسوعا به اوج رسیده است.

میدانگاه مقابل تکایای گرگان شوری عظیم برپا شده و پژواک یا حسین از هر کوی و برزنی به گوش می رسد.  بیرق های سرخ و سبز دسته جات و هیات عزاداران گرگان چشم نوازتر از گذشته رهگذران را مجذوب خود کرده است.

شیوع بیماری کرونا هم نتوانست جلوی مودت و عشق و سوگواری برای سلاله رسول الله و سردار تنهای کربلا را بگیرد و گلستانی ها  امسال نیز در این آیین عزاداری با رعایت حداکثری شیوه نامه های بهداشتی به اشکال مختلف ارادت خود را به امام حسین (ع) عیان کردند.

عزاداری در فضای آزاد و با فاصله گذاری اجتماعی متناسب و  در بازه زمانی مختصر اما پرشور  بخشی از نمایش محبت به خاندان حسین در بین گلستانی بوده است.

نوای یا حسین تا عرش؛ نمایش سوگ و عشق گلستانی‌ها به بلاجویان دشت کربلا

 بخشی  دیگر از دوستداران سیره عاشورایی با تهیه و توزیع اقلام بهداشتی  جیره های غذایی و یا طبخ غذای گرم برای نیازمندان و فضاآرایی شهر  نشان دادند که گفتمان آزاد مرد کربلا در قرن بیست یک و در گیرودار جدال با کرونا بازهم خریداران زیادی دارد.

گلستانی ها به میدان عاشورا آمدند تا همچون مرغان هوایی سبک بالتر از همیشه رهرو بلاجویان عاشق سپهسالار دشت نینوا باشند.

عاشقانی که با  استعانت از آموزه های کربلا  در بحر عشق حسین تا لایتناهی به پیش می روند تا به حقیقت صفای دل برسند. گلستانی ها آمده اند تا بگویند که هنوز هم بشریّت، تشنه درسهای "مکتب عاشورا" است، مکتبی که الفبای آن، فداکاری، جانبازی، خلوص و خدامحوری است.

خیرین و واقفان گرگانی نیز میدان داری در روزهای تاسوعا و عاشورا را ادامه دادند و همزمان با ۵۰ شهر دیگر کشور، مراسم "نذرواره حسینی" را در تاسوعا  برگزار کردند و ۷۲ دیگ غذا در روز تاسوعا پخته و در ۷۲ محله شهر گرگان با اولویت نیازمندان عزاداران حسینی پخش شد. صبح روز چهارشنبه هم اهالی گلستان با اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا در مساجد، تکایا، حسینیه های استان سوگواری خود را ادامه دادند.

عزاداران سیاه پوش گلستان به سبب ممنوعیت دسته روی آیین سینه زنی و زنجیرزنی را با رعایت پروتکل های بهداشتی در حیاط برخی از مدارس برپا کرده و  همنوا با نوحه های حزن انگیز ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

نوای یا حسین تا عرش؛ نمایش سوگ و عشق گلستانی‌ها به بلاجویان دشت کربلا

خیابان ها نیز میزبان علم هایی مزین به نام مردان کربلا بوده که پیشاپیش این عزاداران در اهتزاز است و نوحه های مداحان بر محور ذکر مصیبت و بیان رشادت های حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) استوار است.

پخش مرثیه و طنین فریاد یا حسین، نصب پرچم سرخ، سبز و سیاه، پخش بسته های بهداشتی و خشکبار برای عزاداران، قرار دادن میز گلاب، عود و اسفند در ورودی دسته های عزا ، نهادن منبرها در ورودی تکایا و افروختن شمع در هر پله از منبر به یاد غربت سیّدالشهدا از جمله روش‌هایی است که اهالی گلستان در تاسوعا و عاشورا به انجام آن روی آورده اند. در تعدای از دسته های عزاداری گرگان مداحان با خواندن مرثیه  کجایید ای شهیدان خدایی یاد و خاطر شهدای اسلام از صدر تاریخ تا کنون به ویژه سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشتند.

پویش های مردمی "هر خانه، یک پرچم"  یا نذز خون با قوت تر از گذشته در سطح شهر ادامه دارد و بسیاری از سر درب منازل در شهر و روستا پرچم های عزا نصب شده و علاقه مندان زیادی در مراکز اهدای خون در انتظار اهدای خون و شرکت  در نذر خون بوده اند.  

"تعزیه‌خوانی" از دیگر آیین‌های عزاداری است که در روستاها و شهر گلستان در قالب سوگواره تعزیه برگزار شده است و از زمان شیوع ویروس کرونا این آیین هم شکل مجازی به خود گرفته است.

برگزاری آیین تعزیه‌خوانی، آتش زدن نمادین خیمه‌ها، راه‌اندازی کاروان‌های سبزپوش و سرخپوش از جمله مراسم تعزیه شهادت سالار شهیدان در روز عاشورا به‌ شمار می‌رود که البته در ۲ سال اخیر کمتر دیده شده است.

یک کارشناس مذهبی در استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: هنگامی که به تاریخ کربلا می‌نگریم متوجه می‌شویم که شخصیت‌های کربلا به گونه‌ای هستند که برای همه سنین مختلف حرف برای گفتن دارند.

رمضان خالو حسنیی ادامه داد: از شیرخواره امام حسین(ع) تا خواهرشان حضرت زینب (س) که اسطوره صبر و مقاومت هستند آموزه های بسیاری برای پیروان دین پیامبر خاتم دارند.

این کارشناس مذهبی در خصوص اینکه چقدر جوانان می‌توانند از امام حسین (ع) الگو بگیرند خاطرنشان کرد: در واقع امام حسین(ع) و یاران‌شان کامل ترین الگو هستند و هر فردی از هر بعدی به زندگی امام حسین(ع) و یاران‌شان نگاه کند می‌تواند یک الگویی را برای خود انتخاب کند چراکه آن‌ها کامل‌ترین انسان‌ها در تمام ابعاد مانند بندگی خدا، عرفانی و معرفتی، خانوادگی و نحوه ارتباطاتی که با خانواده و یکدیگر داشتند، در ابعاد اجتماعی و فرهنگی که در واقع ما می‌توانیم فرهنگ اصیل اسلامی را از عاشورا و پیام آوران آن فرا گیریم، از شخصیت‌های عاشورا که در راس آن‌ها سید الشهدا(ع) قرار دارند، می‌توانیم درس‌های بسیار زیادی را در زندگی خود به کار گیریم.  

این کارشناس مذهبی تصریح کرد:  بیعت خواهی یزید و آزادگی امام حسین(ع) از علت هایی است که عاشورا را شکل داد به این معنا که حاضر به بیعت با یزید و فرعون زمانه خود نشدند و زیر بار ظلم نرفتند، در این شرایط دعوت اهالی و بزرگان کوفه و ارسال نامه های متعدد برای امام و نیاز به داشتن امام و رهبر به عنوان ۲ مورد از علت های قیام عاشورا مطرح است که در سخنان امام حسین(ع) به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت پیامبر اکرم(ص) قیام کرد و  هدف اصلی قیام سرور و سالار شهیدان اصلاح جامعه اسلامی و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود،

رئیس هیات مذهبی گلستان گفت : از مجموع هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی گلستان در محرم امسال ۹۰۰ هیات فعال بودند و ۶۰۰ هیات به سبب رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ضرورت همراهی با مصوبه ستاد ملی کرونا به سبب آنکه مراسم در فضای سر بسته و مسقف داشتند فعالیت های خود را تعلیق کردند.

محمدمهدی عبدالصالحی اظهار کرد: ۲۵ تیم‌ بازرسی متشکل از شورای هیات مذهبی تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و بهداشت به فراخور جمعیت هر شهر تشکیل شد و بر روند رعایت شیوه نامه ها و مصوبات ستاد کرونا نظارت شده است.

رئیس هیات مذهبی گلستان یادآور شد:  هیات مذهبی استان تلاش های ارزنده متعدی در کنار مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا  اجرا کردند که از آن جمله می توان به طبخ و پخت  نیم میلیون وعده غذای بیرون بر اشاره کرد.

عبدالصالحی گفت : بر اساس نظر سنجی شیوه نامه‌های بهداشتی به خوبی در هیات مذهبی استان رعایت شد.

نوای یا حسین تا عرش؛ نمایش سوگ و عشق گلستانی‌ها به بلاجویان دشت کربلا

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان هم در خصوص مراسم عزاداری امسال  گفت: محرم امسال حدود ۶۰۰ مبلغ و روحانی در قالب گروه های جهادی و با محوریت محوریت حفظ ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع) و حفظ سلامت مردم انجام و مقرر شد تا در کنار مباحث اعزام به فضاسازی محیطی و نهضت مواسات به سراسر گلستان اعزام شدند.

حجت الاسلام رضا دیلمی تصریح کرد: ۱۲ کارگروه تخصصی توسط ستاد محرم امسال در گلستان پیش بینی شد که البته این کارگروه، هدایت حدود ۱۵۰ عنوان برنامه را در راستای تعظیم و تکریم فرهنگ عاشورایی بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تاکید ستاد ملی کرونا در برگزاری مراسم ایام محرم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تلاش شد تا برنامه‌ها در فضای باز برگزار شود، لذا از ظرفیت تمامی مدارس و سالن ورزشی استفاده کردیم.

دیلمی با اشاره به تشکیل کارگروه رسانه، سایت مبشران و سامانه بیرق اضافه کرد: برای هدایت راهبری و محتوایی این برنامه‌ها علاوه بر استفاده تشکل‌ها، مبلغین و عموم مردم به صورت مجازی هم برگزار شد.

حجت الاسلام عباسعلی گرزین مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان هم گفت:  بسیاری تلاش کردند که مجالس حسینی و عزاداری ها برگزار نشود اما به کوری چشم خائنان و بدخواهان، ملت سرفراز در ۲ سال اخیر که سخت ترین شرایط را تحمل کرد هم اکنون خود را با این شرایط تطبیق داده و نسخه جدید به میان آورده که با رعایت دستورالعمل ها مراسم را برگزار کنیم و این نشان می دهد که اسلام بن بست ندارد.

عاشورا برای شیعیان اوج یادآوری ماه محرم و مراسم بزرگداشت شهاددت سیدالشهدا و ۷۲ تن از یاران وفادارش  در ۱۰ محرم در سال ۶۱ هجری قمری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار