بی توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی و نبود پیوست ترافیکی در اجرای پروژه ها، باعث افزایش حجم ترافیک در معابر گرگان شده و مسئولان باید حل این معضل را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

کلاف پیچیده ترافیک در گرگان/توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رشد جمعیت، عدم توسعه راه‌های شهری و بازگشایی معابر، کمبود فضای پارکینگ و بی توجهی به سیستم حمل و نقل عمومی از جمله معضلاتی است که سبب ایجاد ترافیک در مرکز گلستان شده است.

افزایش خودروها و نبود برنامه ریزی دقیق برای روان سازی عبور و مرور، سبب ایجاد گره‌های ترافیکی در معابر و خیابان‌های اصلی و محورهای گردشگری شده که به هم خوردن سیمای بصری و اتلاف وقت شهروندان و چالش در خدمات دهی را به دنبال دارد.

عدم توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط، بی برنامگی در ایجاد بی آر تی، نبود فرهنگ سازی درست در خصوص استفاده از پارکینگ‌ها از دیگر علل ایجاد ترافیک در گرگان است، امری که در صورت بی توجهی به آن، بحران ترافیک در گرگان تشدید خواهد کرد.

ازدحام خودروها و بستن شریان‌های اصلی محورها امدادرسانی دستگاه‌های متولی را دستخوش چالش کرده و مسئولان باید فکر اساسی برای رفع این مشکل داشته باشند.

با روی کارآمدن شورای ششم شهر گرگان، هم اکنون تمرکز بر روی انتخاب شهردار است و روز شنبه هفته آتی منتخبان مردم شهردار جدید را معرفی خواهند کرد.

از جمله مهم‌ترین خواسته‌های مردم شهر از فرد منتخب رفع معضل ترافیک گرگان، خروج برخی از ادارت از مرکز شهر، مکان یابی جدید برای برخی از ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی است تا اختلال در تردد به حداقل برسد.

 

یک کارشناس ارشد مهندسی ترافیک در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیکی شهر گرگان بحث عارضه سنجی ترافیکی هست؛ عارضه سنجی در تعریف ساده بررسی و مطالعه تأثیر احتیاجات یک کاربر از شبکه حمل و نقل است که پس از احداث یک کاربری، مراجعان دسترسی و تردد مطلوب، ایمن و راحت به مجموعه را داشته و شبکه هم دچار کمترین فشار شود.

مرتضی بالویی افزود: با وجود اینکه اهمیت این موضوع حداقل در سطح مدیران شهری و متخصصین امر اثبات شده اما آن چنان که باید این مسأله مهم قلمداد نمی‌شود و در سطح شهر شما شاهد اجرای پروژه‌ها و یا تغییر کاربری‌هایی هستیند که فاقد پیوست ترافیکی بوده و در نتیجه روز به روز کلاف ترافیک شهری را پیچیده‌تر می‌کنند.

بسیاری از کابری های در شهر گرگان فاقد پیوست ترافیکی بوده و در نتیجه روز به روز گره ترافیکی را تشدید می‌کندوی بیان کرد: میدان شهرداری که به عنوان میدان مرکزی شهر گرگان بوده در ساعات اوج با سنگینی ترافیک مواجه است؛ آیا بررسی شده در آینده نزدیک و بهره برداری از پروژه بزرگی مانند پاساژ میامی چه شرایطی برای این میدان رقم می‌خورد.

بالویی در خصوص پارکینگ‌ها هم گفت: به فرض تأمین پارکینگ با توجه به موضعیت قرارگیری ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی آیا پارکینگ‌های این ساختمان‌ها از دسترسی مناسبی به معابر مجاور برخوردار هستند؟

وی با بیان اینکه موارد این چنینی در سطح شهر بسیار هستند، اضافه کرد: نقشی که جانمایی پمپ بنزین دخانیات در بروز ترافیک و تداخلات ترافیکی آن تقاطع دارد مانند روز قابل پیش بینی بود اما کم توجهی به ضرورت انجام مطالعات عارضه سنجی و یا انجام ضعیف مطالعات توسط نفرات و شرکت‌های غیرمتخصص سبب ایجاد ترافیک شده و در ادامه با بهره برداری از پروژه‌هایی مثل شهربازی، پارک چند هکتاری، تله کابین و غیره اثرات بسیار سویی را بر شبکه پدیدار ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس ارشد مهندسی ترافیک با انتقاد از شعار شهر انسان محور و عدم توجه به این موضوع از سوی مسئولان، گفت: وقتی از شهر انسان محور صحبت می‌کنیم یعنی به همه انفس ساکن در شهر مانند رانندگان خودرو، راکبین موتورسیکلت، دوچرخه سواران و دیگر کاربران باید توجه کنیم و طبیعی است که در یک شهر حقوق همه این گروه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

بالویی اضافه کرد: اما در این بین هم باید به فکر تبدیل گروه‌های مختلف به افرادی که بیشتر ترددهای روزانه خود را پیاده انجام می‌دهند، باشیم.

وی گفت: شهری که در اون تردد عابرین پیاده نسبت به سایر وسایل نقلیه در اولویت قرار دارد و احداث پل‌های عابر پیاده در سطح شهر بعضاً افتخار در جهت شهر پیاده محور قلمداد می‌شود.

بالویی تأکید کرد: باید بر روی مفاهیم پیاده محوری بیشتر کار شده و زیرساخت‌های آن را هم فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان علاوه بر آنکه باید به فکر توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و ترغیب مردم در استفاده از این ناوگان و در نظر گرفتن پیوست ترافیکی پروژه‌ها باشند، می‌توانند با مدیریت هوشمند ترافیک، حجم خودروهای درون شبکه را کاهش دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار