مشکلی که این روزها مشترکان آب در اقامتگاه‌های غیردائم با آن مواجه هستند صدور قبض‎های نجومی آب، آن هم در شرایطی که این مشترکان تنها اواخر هفته را در منازل دوم خود سپری می‎کنند، از سویی با قطعی‎های گسترده آب در سال جاری، صدور چنین قبض‎هایی با تعرفه بالا کمی ناعادلانه به نظر می‎رسد.

اعمال تعرفه ۱۰ برابری آب‎بها برای اقامتگاه‌های غیردائم/ نوروزی: چرا تمام قوانین سخت‌گیرانه به مردم باید در گلستان اجرا شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، اغلب مردم گلستان یا در روستاها ساکن هستند یا منزل دومی به عنوان اقامتگاه غیردائم در روستا دارند بسیاری از گلستانی‎ها که ساکن شهرهای بزرگ هستند روزهای آخر هفته در منازل خود و در روستاهایی که زادگاهشان است را سپری می‎کنند اما مشکلی که این روزها مشترکان آب در اقامتگاه‌های غیردائم با آن مواجه هستند صدور قبض‎های نجومی آب، آن هم در شرایطی که این مشترکان تنها اواخر هفته را در منازل دوم خود سپری می‎کنند، از سویی با قطعی‎های گسترده آب در سال جاری، صدور چنین قبض‎هایی با تعرفه بالا کمی ناعادلانه به نظر می‎رسد.

در حالی که مسوولان شرکت آب و فاضلاب از تعرفه چند برابری آب بها در اقامتگاه‌های غیردائم نسبت به منازل مسکونی دائم طبق مصوبه هئیت وزیران سخن می‎گویند اما شواهد حاکی از آن است این قانون برای تمام سکونتگاه‌های غیردائم ‌اعمال نمی‎شود چرا که برخی دهیاران با نظر شخصی و احیانأ کسب منفعتی، برخی افراد که تردد آخر هفته در منازل غیردائم خود دارند را به عنوان مالک دائم معرفی می‎کنند از سویی آنچه موجب نارضایتی مالکان اقامتگاه‌های غیردائم شده این است که در سال جاری در بیشتر روستاها و شهرها با قطعی چند ساعته آب مواجه هستند چرا باید میزان تعرفه آب بها در سکونتگاه‌های غیردائم مبالغ هنگفتی باشد؟

* تعرفه آب بها در اقامتگاههای غیردائم مصوبه هیئت وزیران است و در تمام نقاط کشور اجرا می‎شود/ کاهش ۳۰ درصدی تولید آب در گرگان

به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه آب و فاضلاب گلستان،منظور از اقامتگاه غیردائم یعنی فرد به غیر از محل دائمی زندگی خود مکانی دیگر در شهر یا روستا دارد که به صورت ترددی در برخی روزها در آنجا تردد می‎کند.

داوود احمدی‌نصرآبادی با بیان اینکه تعرفه آب بها در اقامتگاه غیردائم براساس مصوبه هئیت وزیران ابلاغ می‎شود، گفت: این مصوبه در تمام نقاط کشور انجام و تعرفه آن نسبت به تعرفه آب بها مسکونی سه برابر است و در صورت مصرف بیش از الگوی مصرف تعرفه ۱۰ برابر محاسبه خواهد شد.

وی بیان‌ کرد: تعرفه آب بها برای اقامتگاه غیردائم هر سال توسط هیئت وزیران به شرکت آب و فاضلاب ابلاغ می‎شود.

معاون بهره‎برداری و توسعه آب و فاضلاب گلستان در ادامه به قطعی‎های مکرر آب در استان اشاره کرد و گفت: امسال یکی از بی‎سابقه‌ترین سال‎ها در خصوص خشکسالی و کاهش بارندگی طی ۵۰ سال اخیر بوده است از این رو به لحاظ تأمین آب شرب در اکثر شهرها و روستاها در مضیقه هستیم با این وجود تمام تلاش همکاران ما در افزایش تولید و توزیع آب قرار گرفته است.

نصرآبادی با بیان اینکه در گرگان ۳۰ درصد کاهش تولید آب داریم، خاطرنشان کرد: برای کم شدن مشکل تأمین آب شرب دارای برنامه زمان‌بندی قطعی آب هستیم تا کمبود تولید رفع شود در برخی شهرها مثل گرگان، از ساعت ۱۸ عصر تا چهار و نیم‌ صبح قطعی آب داریم و شاید در برخی ساعات بسته به تولید افزایش یا کاهش قطعی آب داشته باشیم.

*نوروزی: تعرفه چند برابری آب بها در اقامتگاه‌های غیردائم در برخی استان‎ها اجرا نمی‎شود/ اصرار مسولان گلستانی برای اجرای تمام قوانین در استان

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه معمار کبیر انقلاب به روستاییان ویژه بود در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: امام خمینی«ره» اعتقاد داشتند باید به روستاییان خدمات کافی ارائه شود چرا که قطب تولید، تاقتصاد و اشتغال در روستاهاست اما سیاست‎های غلط ما موجب شد تا در سال‎های اخیر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها باشیم.

رحمت نوروزی تصریح کرد: بین مجلس دهم تا یازدهم ادغام شرکت‎های آب و فاضلاب شهری و روستایی اتفاق افتاد که به شخصه با این امر مخالف بودم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط کرونایی لازم است زمینه لازم برای حضور افرادی که روستازاده هستند و می‎خواهند آخر هفته یا چند روز در هفته به روستاهای محل زادگاه خود بازگردند فراهم شود در واقع با توجه به شرایط موجود باید امکانات لازم برای رفاه مردم در آخر هفته‎ها انجام شود.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعرفه چند برابری آب بها در سکونتگاه‌های غیردائم در برخی استان‎ها اعمال نمی‎شود با توجه به اینکه اغلب مردم گلستان روستانشین هستند باید مسوولان در خصوص اعمال این مصوبه سختگیرانه رفتار نکنند.

نوروزی بیان کرد: بیشترین دلیل عقب‌ماندگی گلستان این است تمام مصوباتی که منجر به ایجاد شرایط سختی برای مردم می‎شود در این استان اعمال می‎شود جای تعجب دارد که چرا فقط استان ما می‎خواهد تمام قوانین در اینجا اعمال شود.

وی اضافه کرد: در اکثر روستاها مردم با قطعی آب مواجه هستند با این وجود پولی که مردم بابت آب بها پرداخت می‎کنند در قبال آن خدماتی دریافت نمی‎کنند، لازم است این مسائل در قالب قانون‌گذاری رفع شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار