بیکی گفت: مهمترین شاخصه کانون های فرهنگی هنری مساجد مردمی بودن آن است که باید با اتخاذ تصمیات درست این شاخصه مهم حفظ شود.

مهمترین شاخصه کانون های فرهنگی هنری مساجد، مردمی بودن آن است که باید حفظ شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، سومین رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم» همسو با تاکید مقام معظم رهبری بر فعال کردن ظرفیت های مردمی در فعالیت های مختلف آغاز شده است.

 

این رویداد ملی تلاش می کند با شناسایی ظرفیت های اعضا و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور زمینه معرفی و تقدیر از برترین را فراهم و برنامه های آموزشی و عرضه تولیدات فرهنگی، هنری و چند رسانه ای را اجرا کند.

 

*کارکردهای مساجد در به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه جامعه چیست؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که بن مایه تفکرات مردم بر اساس تفکرات مذهبی بنا شده است و مردم هر فرهنگ مذهبی را که ببیند از آن استقبال می کنند و آن را موجب سلامت جامعه می دانند.

 

بر همین اساس مسجد یکی از کانون های پمپاژ و صادر کننده تفکرات در رفتارهای مذهبی به درون جامعه است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که باید در بالفعل رساندن ظرفیت های بالقوه به گونه ای عمل کنیم که فرهنگ اصیل دینی به گونه ای درست در جامعه تسری پیدا کند.

 

استفاده از ظرفیت صاحبنظران و اندیشمندان در این زمینه بسیار ضروری است نباید به گونه ای عمل کرد که برخی از رفتارها از روی عدم اطلاع از مبانی دینی به نام دین عرضه شود.

 

*الزامات و بایدهای ورود کانون های مساجد به عرصه فعال کردن ظرفیت های مردمی چیست؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد یک نهاد مردمی است که به طور مستقل توسط خود مردم در جوار مساجد در حال فعالیت است. حسن یک مجموعه مردمی یان است که بدون هیچ گونه چشم داشتی به فعالیت می پردازد.

 

اخلاص، چابکی، خستگی ناپذیری، کیفی کارکردن از خصیصه های مهم کانون های مردمی است.

 

اما مسئله مهمی که باعث می شود این کانون های مردمی بهتر ظرفیت های نهفته خودشان را شکوفا کنند و باعث رونق و تولید فعالیت ها شوند، حمایت ها و سیاست های حمایتی است؛ چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی، که سرعت کار و تولید کار در کانون را افزایش می دهد.

 

مهمترین شاخصه کانون های فرهنگی هنری مساجد مردمی بودن آن است که باید با اتخاذ تصمیات درست این شاخصه مهم حفظ شود.

 

*ورود بچه های مسجد به عرصه مقابله با کرونا و کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از آن چه فرصت هایی را در این باره و جلب اعتماد و همکاری عمومی فراهم کرده است؟

کرونا ویروس ناخوانده ای بود که مشکلات زیادی را به همراه داست اما فعالین کانون های مساجد بنا بر اصل «تبدیل کردن تهدید به فرصت» از این فرصت به وجود آمده نهایت بهره برداری را کردند.

 

چابکسازی نیروهای کانونی، افزایش کمک های مومنانه، فعالیت در فضای مجازی، شناخت بحران و مانور در شرایط سخت و فعالیت های زیادی که باعث افزایش روحیه در نیروهای مسجدی شد.

 

*در حوزه های فرهنگی و هنری خلق چه آثاری توسط بچه های مسجد می تواند انگیزه و ظرفیت های مردمی را برای مشارکت فعالانه اجتماعی به میدان بیاورد؟

عمدتا خلق آثار هنری علاوه بر اینکه باید دارای شاخصه های هنری و جذابیت های بصری و هنری باشد، باید دارای یکسری پیام ها و اهداف عالیه انسانی و معنوی نیز باشد. آنچه که در آثار تولیدی و تولیدات هنری در کانون ها مدنظر است این است که تمام آثار هنری کانونی که توسط بچه های مسجد تولید می شود باید پیام های توحیدی داشته باشد.

 

توحید بزرگترین شاخصه فطری است که در نهان هر انسان سلیم النفسی وجود دارد، بنابراین آثار هنری توحیدی می تواند به خوبی با انسان ها ارتباط برقرار کند و روح انسان را با شادی معنی گره بزند. علاوه بر آن آثاری که بتواند مسائل روز جامعه و مشکلات جوامع و طغیان ظالم و زمین خوردن مظلوم را نشان بدهد نیز از آثاری است که مورد مطالبه افکار عمومی است.

 

* از تجربیات موفق مساجد جهان اسلام و شیوه های به اشتراک گذاردن تجربیات و ظرفیت ها بفرمائید؟

مساجد به عنوان بزرگترین پایگاه مردمی جهان اسلام و مرکز عبادت و وحدت جوامع اسلامی باید در یک شبکه با هم ارتباط برقرار کنند، این ارتباط باعث هم افزایی و تبادل افکار و تجربیات شد و همچنین باعث اتخاذ تصمیمات جهانی در مقابله با سلطه استکبار جهانی باشد.

 

برای اینکه به این منظور برسیم باید در مرحله نخست، نقاط مشترکمان را با مساجد دنیا احصا کنیم و بر اساس آن نقاط مشترک، دست به تدوین یک طرح مشترک بزنیم و در گام بعدی تلاش کنیم که مسائل اختلافی را اصلا بیان نکنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار