مستهلک بودن ماشین آلات اغلب کارخانه‌های شالیکوبی در استان گلستان، نداشتن دستگاه خشک‌کن و غیره سبب شده تا بازهم بیشتر ضررو زیان‌ها متوجه کشاورزان باشد؛ چون آنان مجبورند محصول‌شان را قبل از اینکه کپک بزند یا بپوسد به دلال‌ها بفروشند.

کارخانجات شالیکوبی گلستان نیازمند نوسازی/ چوب مستهلک بودن کارخانه‌ها را کشاورزان می‌خورند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، زمان برداشت محصول که می‌رسد تازه بخش دیگری از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان شروع می‌شود. از مشکلاتی که بعضا در تأمین ماشین آلات برداشت وجود دارد تا نحوه فروش آن، گریبانگیر کشاورزان می‌شود.

این روزها هم فصل برداشت شالی است، هر ساله با شروع برداشت شلتوک از مزارع گلستان به یک‌باره کارخانه‌های شالیکوبی با حجم زیادی محصول مواجه می شوند که این زمان برای کشاورزان بسیار کوتاه و حیاتی است.

در دوره‌های گذشته کاشت شالی درحدود 90 روز زمان می‌برد و در این مدت کارخانه‌های شالیکوبی گلستان توان فرآوری محصول را داشتند اما به مرور و با کاهش زمان برداشت و استفاده از دستگاه‌های مکانیزه این زمان به کمتر از 45 روز رسیده است.

کارخانه‌های شالیکوبی استان که اغلب دارای ماشین آلات مستهلک هستند، فاقد دستگاه خشک کن بوده و کشاورزان برای اینکه محصولشان دچار پوسیدگی و کپک زدگی نشود، مجبورند خیلی زود آن را بفروشند و حالا اینجاست که دوباره سرو کله عده‌ای دلال پیدا می‌شد و با قیمت پایین محصول را خریداری می‌کنند، برای فرآوری به دیگر استان‌ها می‌برند و با قیمت‌های گزاف می‌فروشند.

محمدرضا عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان در این باره به خبرنگار ما گفت: امسال با توجه به خشکسالی و کم بارشی و تنش آبی 65 هزار هکتار شالی کشت شد که حدود 15 هزار هکتار آن در اراضی نسق بود.

وی افزود: در گلستان با توجه به دستور العمل وزارت جهادکشاورزی در 15 هزار هکتار از اراضی نسق، 5 هزار هکتار اراضی باتلاقی و در 8 هزار هکتار به روش خشکه کاری برنامه کشت وجود دارد که بیش از 200 هزار تن شلتوک در استان تولید می‌شود.

آیا امکانات فرآوری در استان کافی است یا نه ؟

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اشاره به فعالیت 98 واحد شالیکوبی مجوزدار اظهار داشت: این کارخانه‌ها بیش از 200 هزار تن ظرفیت اسمی فرآوری دارند که از این نظر با مشکلی در تولید شلتوک‌ها به برنج مواجه نیستیم.

نقی اسدی گفت: با تغییر نوع محصول زمان برداشت محصول کوتاه شده و در کنار آن نوع برداشت محصول که با استفاده از کمباین و به صورت سرپا درو  شده  برای همین فرصت خشک شدن محصول در خارج از کارخانه از بین رفته است.

وی تاکید کرد: در بازه زمانی 45 روزه با ورود حجم زیاد محصول به شالیکوبی‌ها مواجه هستیم که باید در مدت زمان کوتاه و کمتر از 48 ساعت خشک‌ شوند تا محصول با افت کیفیت،کپک و شکستگی مواجه نشود.

اسدی ادامه داد: در این شرایط با توجه به فرسودگی و استهلاک کارخانه‌ها،کمبود خشک کن و کمبود سرمایه در گردش مشکلاتی ایجاد می‌شود. نبود

سرمایه در گردشگر و کمبود دستگاه خشک کن در کارخانه‌های فرآوری چاره‌ای برای کشاورز باقی نمی‌گذارد مگر فروش محصول خود به واسطه‌ها تا بتواند جلوی ضرر و زیان احتمالی را بگیرد در این شرایط محصول و دسترنج کشاورزی در جیب رقبای قدرتمند آن در استان‌های دیگر واریز و سود این بخش از استان خارج می‌شو. در کنار آن سرمایه در گردش می‌تواند به رونق بخش کشاورزی کمک  کند و در کنار آن اشتغال افراد بیشتری در بازه زمانی طولانی‌تر را در پی داشته باشد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان درباره مشکلاتی که وجود دارد، گفت:جهاد کشاورزی برای حل این مشکل چند برنامه را در دستور کار خود قرار داده است از جمله این برنامه‌ها، جانمایی کارخانه‌های شالیکوبی در شهرستان‌های استان است که در این راستا از ایجاد شالیکوبی در شهرستان‌های که کارخانه به اندازه کافی وجود دارد جلوگیری می‌شود.

اسدی افزود: همچنین برنامه پرداخت تسهیلات به شالیکوبی‌ها برای بهسازی و نوسازی آنها را داریم و در کنار آن به واحد‌های شالیکوبی فعال که متقاضی ایجاد خشک کن باشند مجوز اعطا می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار