افزایش هزینه نهاده‎های دامی موجب شده تا دامداران با دام‎های گرسنه زیر تیغ مشکلات سرگردان و معطل وعده‎های نافرجام مسوولان باشند، وعده‎هایی که البته دیگر نمی‎تواند روزنه امیدی برای این قشر تبدیل کند چرا که عدم رسیدگی به مشکلات آنها موجب شده تا بسیاری از دامداران، دام‎های خود را با قیمت بسیار ارزان به فروش برسانند.

دامداران گلستانی زیر تیغ مشکلات/ افزایش هزینه‎های نگهداری دام و وضعیت نگران‌کننده دامداران در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بی‎ثباتی در بازار ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار طی دو سال اخیر در کنار تحریم‎های ظالمانه علیه کشور مشکلات عدیده‎ای در بخش‎های مختلف اقتصادی به خصوص در حوزه تولید و تولیدکنندگان وارد کرد؛ تولیدکنندگانی که ادامه تولید برای آنها به واردات یکسری مواد اولیه و محصولات از خارج کشور وابسته بود خسارت‎های جبران‎ناپذیری را متحمل شدند.

دامداری و دامپروری از جمله مشاغل مهمی است که علاوه بر تأمین امنیت غذایی کشور نقش مهمی در اشتغال به عهده دارد،در این میان گلستان از جمله استان‎هایی است که ظرفیت بالایی در حوزه دامداری دارد و بخش اعظمی از تولیدات دامی کشور از این استان شمالی تأمین می‎شود با این وجود افزایش نهاده‎های دامی و کمبود آن مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد کرده است تا جایی که دیگر ادامه این فعالیت برای آنها اقتصادی نبوده و ترجیح به فروش دام‎های زنده خود با قیمت پایین گرفتند البته این در حالی است که هم‎چنان گوشت قرمز با قیمت بسیار بالا به دست مصرف کننده می‎رسد.

*دامدار: دامداران نمی‎توانند معطل وعده‎های نافرجام مسوولان بمانند/ دام گرسنه، دامدار سرگردان

در همین رابطه یک دامدار گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت دامداران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: تا یک سال پیش حدود ۶۰ رأس گاو در دامداری داشتم اما در حال حاضر این تعداد به ۳۰ رأس کاهش یافته است در واقع به دلیل هزینه‎های بالای نگهداری مجبور به فروش دام‎ها شدم.

احمد یکتا با بیان اینکه شغل دامداری برای بسیاری از دامداران  صرفه اقتصادی ندارد، افزود: فروش دام به قیمت پایین و تعطیلی دامداری‎ها به اقتصاد و اشتغال کشور آسیب وارد می‎‌کند، متأسفانه کسی پاسخگوی این وضعیت نیست و در حالی که هر روز دامدار با گرانی نهاده و کمبود آن مواجه است همچنان برخی مسوولان تنها به وعده دادن اکتفا می‎کنند.

وی ادامه داد: دامدار تا چه زمانی می‎تواند معطل وعده‎های نافرجام مسوولان باقی بماند؟ دامداری و کشاورزی جزو بخش‎های مهمی هستند که با تأمین غذا مردم ارتباط مستقیم دارند در حالی که باید شاهد حمایت و دریافت خدمات از سوی مسوولان باشیم اما بخش عمده مشکلات به عهده دامدار است حتی دیگر در بحث واکسیناسیون رایگان دام شاهد دریافت خدماتی نیستیم.

*نوروزی: طرح خروج دام از جنگل اشتباه بود/ دام‎ها جنگل را تخریب نکردند، داس،تبر و اره جنگل‎های گلستان را نابود کرد

نماینده مردم علی‎آبادکتول در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات دامداران گفت: گرانی نهاده‎ها و هزینه بالای تولید طی دو سال اخیر فشار مضاعفی را به دامداران وارد کرده است تا جایی که این فعالیت دیگر صرفه اقتصادی ندارد و این وضعیت نگران‌کننده‎ای است.

رحمت نوروزی تصریح کرد: دامدار به دلیل هزینه‎های بالای تولید مجبور به فروش دام با قیمت پایین می‎شود اگر بخواهیم از لحاظ امنیت غذایی به بیگانگان وابستگی نداشته باشیم باید به وضعیت دامداران رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه دامداری از لحاظ اشتغال و درآمد برای گلستان حائز اهمیت است، افزود: خروج دام از جنگل کار اشتباهی بود در واقع دام‎ها جنگل را خراب نکردند این داس، تبر و اره‎ها بود که جنگل‎های گلستان را نابود کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: دام‎ها و دامداران محافظ جنگل‎ها و محیط‌زیست بودند و هیچ‌گاه به جنگل ضرر وارد نکردند دام‎ها تنها از علف‎های رویشی در جنگل‎ها استفاده می‎کردند با این وجود با اجرای «طرح خروج دام از جنگل» هیچ‌گاه نتوانستیم شغل متناسبی برای دامدارانی که آنها را مجبور به خروج دام‎ها‎یشان از جنگل کردیم، ایجاد کنیم از این رو شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها بودیم.

*ارائه تسهیلات کم سود و رسیدگی به مشکلات دامداران به شرط تخصیص اعتبار دولت

نوروزی ادامه داد: برای رفع مشکلات دامداران باید نهاده‎های ارزان قیمت در اختیار آنها قرار داد و از طرفی نظارت‎ها بر واردات نهاده‎ها بیشتر شود تا این نهاده‎ها مستقیم به دست دامدار برسد.

وی گفت: جلسه‎ای چند روز گذشته در خصوص رفع مشکلات دامداران برگزار و قرار شد تسهیلات کم‌سود در اختیار دامداران قرار داده شود.

نماینده مردم علی‎آبادکتول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ دلار که افزایش یافت فشار اصلی بر روی دامدار وارد شد بنابراین مجلس و دولت باید از دامدار حمایت کند در همین راستا مجلس اعتباراتی در نظر گرفته و در صورت تخصیص دولت فشار بر دامداران کاهش خواهد یافت.

*واکسیناسیون دام‎های عشایر کاملأ رایگان است/ بیماری واگیر دامی در گلستان وجود ندارد

مدیر کل دامپزشکی گلستان نیز در خصوص واکسیناسیون دام‎ها گفت: در بحث بیماری‎های دامی شرایط با ثباتی داریم در واقع بیماری واگیر دام در استان وجود ندارد.

غلامرضا محرابی تصریح کرد: از اواخر سال ۱۳۹۸ دلار ترجیحی در سازمان دامپزشکی وجود نداشت و واکسن با ارز آزاد وارد می‎شد با این وجود دام عشایر را به صورت کاملأ رایگان واکسینه می‎کنیم.

وی افزود: بیماری‎ها واگیر در دام‎ها همچون «طاعون نشخوارکنندگان کوچک»، «لمپی‎اسکین» و «آبله» کاملأ رایگان واکسیناسیون انجام می‎شود ولی یکسری بیماری‎ها مثل «تب برفکی» خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون حتی یک مورد گزارش نشده است، سیاست سازمان این است وقتی از ابتدای سال تاکنون یک مورد تب برفکی گزارش نشده باشد و دو سال متوالی بیماری در استان نداشته باشیم از نظر ما یعنی بیماری ریشه‎کن شده و واکسینه کردن تمام دام‎ها ضرورتی ندارد.

مدیر کل دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: اگر کانونی از روستا یا دامداری گزارشی از یک بیماری وجود داشته باشد تا شعاع سه کیلومتری این دامداری را رایگان واکسیناسیون انجام می‎دهیم تا از کانون آلوده به سایر دام‎ها منتقل نشود.

محرابی گفت: واکسن تب برفکی برای عشایر رایگان و دامداران صنعتی و روستایی باید این واکسن را خریداری کنند.

براساس این گزارش، طی سال‎های اخیر اشتغال به یکی از مشکلات اصلی کشور تبدیل شده است که البته در صورت عدم برنامه‎ریزی مناسب برای رفع این چالش شاهد معضلات فراوانی در جامعه خواهیم بود در این میان یکی از راه‌های اصلی برای ایجاد اشتغال پایدار حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی است با این وجود هر روز اخبار ناخوشایندی از خاموشی یک واحد تولیدی یا ورشکستگی تولیدکننده می‎شنویم این بار دامداران با دام‎های گرسنه زیر تیغ مشکلات سرگردان هستند و معطل وعده‎های نافرجام مسوولان باقی مانده‎اند وعده‎هایی که البته دیگر نمی‎تواند روزنه امیدی برای این قشر تبدیل کند چرا که عدم رسیدگی به مشکلات موجب شده تا دامداران دام‎های خود را با قیمت بسیار ارزان به فروش برسانند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار