معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: اجرای مرمت برج رادکان کردکوی با بیشترین حساسیت و دقت انجام می شود.

عملیات مرمت «برج رادکان» کردکوی با حساسیت بالا در حال اجرا است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، سارا اخوت در بازدید از کارگاه مرمت برج رادکان در شهرستان کردکوی، اظهارکرد: برج رادکان کردکوی یکی از بناهای تاریخی پراهمیت در سطح استانی و ملی است که مورد توجه و حساسیت ویژه اساتید و کارشناسان میراث‌فرهنگی و حوزه مرمتی کشور و استان است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اضافه کرد: بر این اساس در سنوات گذشته در چندین نوبت اقدام به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده این بنا شد اما ازآنجایی‌که مرمت امری مداوم و مستمر است وزارتخانه متبوع در سال ۱۳۹۹ هم از محل اعتبارات ملی مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به منظور مرمت بنای مذکور اختصاص داد.

وی بیان کرد: با توجه به تخریب جداره بیرونی و ازاره‌های این بنا، مصوب شد این اعتبار در این فصل به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده اختصاص یابد.

اخوت افزود: آجرهای اولیه بنا ۲۳ در ۲۳ به ضخامت ۵.۴ سانتی متر است که توانستیم این نوع آجر را از دیگر استان های کشور تهیه کنیم و از ابتدای فصل تابستان سال جاری عملیات اجرایی پروژه مرمت برج رادکان آغازشده و ادامه دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در پایان اطمینان داد که در عملیات مرمت این اثر مهم و تمامی آثار تاریخی استان گلستان بیشترین دقت و حساسیت لحاظ می‌شود.

گفتنی است برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است.

بنای یادشده با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو بخش گنبدی و بدنه تشکیل‌شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دوپوسته‌ای است. برج رادکان در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار