دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: برای مبارزه با گردوخاک در کشور با اختصاص ۳۷۰ میلیون یورو، عملیات کنترل و مدیریت در ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی غبار خیز کشور انجام شد.

اختصاص ۳۷۰ میلیون یورو برای مقابله با گرد و غبار در کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی شامگاه چهارشنبه در گفتگوی تلویزیونی در گرگان اظهارکرد: ۲۳ استان کشور با مساحت ۳۵ میلیون هکتار منطقه غبارخیز بوده و با پدیده گرد و غبار روبرو هستند.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با بیان اینکه برنامه ۱۰ ساله برای مدیریت سازگاری و مقابله با گردو خاک تدوین شده است، افزود: در این برنامه برای ۱۵ دستگاه عضو وظایف و برنامه هایی مشخص شده است.

طهماسبی بیرگانی اضافه کرد: طی چهار سال گذشته برای مبارزه با این مقوله با اختصاص ۳۷۰ میلیون یورو، عملیات کنترل و مدیریت در ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی غبار خیز کشور انجام شد که ۱۴ میلیارد تومان از این اعتبار سهم گلستان بود.

وی بیان کرد: در گلستان ۳۰۰ هزار هکتار در معرض بیابانی شدن قرار دارد که ۱۲۰ هزار هکتار آن از مناطق غبار خیز است.

طهماسبی بیرگانی گفت: گلستان نسبت به سایر استان‌ها در ابتدای پدیده شکل گیری ریزگردها است و به همین دلیل می‌توان آن را به خوبی کنترل کرد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور توضیح داد: ۸۰ درصد غبارخیزی گلستان از نحوه کاربری مراتع در شمال استان بوده که در قالب اجرای طرح میان مدت سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار، حفاظت و مدیریت آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این مسیر بوته کاری اثربخشی کمتری نسبت به مدیریت دام دارد، اضافه کرد: بر اساس باید برای فصولی مشخص از ورود دام به مراتع جلوگیری کند و دولت در قبال آن هزینه علوفه جایگزین را به دامداران بپردازد.

طهماسبی بیرگانی با اشاره به هجوم ریزگردها از کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، ازبکستان و عراق، گفت: مدیریت گرد و غبار برون مرزی را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار