مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان:

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت که امسال ۴۵۰ هزار تن گندم از سوی کشاورزان استان به دولت فروخته شد که تمامی مبلغ آن به ارزش ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت گردید.

مطالبات گندمکاران گلستان تسویه شد

به گزارش خبرنگارگلستان 24، سیدخالق سجادی با اعلام این خبر اظهار کرد: به جز چند نقطه از مناطق سردسیر که حداکثر محصول آن به ۱۰۰ تن هم نمی رسد، برداشت گندم در دیگر اراضی کشاورزی گلستان به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: امسال فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان از ۲۵ اردیبهشت ماه برای تحویل محصول از کشاورزان استان آغاز شده بود.

اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان بیش از ۹۰ مرکز خرید تضمینی گندم با مشارکت سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی به عنوان مباشر با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پیش بینی و در طول برداشت اقدام به خرید محصول کرده بود.

سازمان جهادکشاورزی گلستان پیش بینی کرده بود در سال زراعی جاری بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شده و از این مقدار حدود ۷۰۰ هزار تن به صورت تضمینی به دولت فروخته شود.

در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندم‌کار مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی گندم به عنوان جایزه تحویل تقدیم شود.

پیش از این قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد چهار هزارتومان تعیین شده بود.

مطابق گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۳۸۱ هزار هکتار به زیر کشت گندم رفت ولی به دلیل کاهش بارش و بروز خشکسالی در سال زراعی جاری، تولید ۸۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم با پیش‌بینی ۴۷۰ هزار تن از دست رفته است.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

پارسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از ۳۵۵ هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول در گلستان تولید شد که ۷۵۰ هزار تن آن از سوی کشاورزان به دولت فروخته شد.

مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار