مصوبات سفر معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) به گنبدکاووس از گرمترین شهرهای کشور به اعتقاد کارشناسان امر آینده روشنی را برای رفع کمبودهای زیرساختی حوزه برق این شهرستان مرزی استان گلستان ترسیم کرد.

تلاش جهادی که روشنی پایدار برق گنبدکاووس را تضمین کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گنبدکاووس با افزون بر ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین و با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت بزرگترین شهرستان استان گلستان است که مدیریت امور توزیع برق آن با ۱۴۱ هزار مشترک خانگی، تجاری، صنعتی، اداری و خدماتی به اندازی چند شهرستان این استان شمالی وسعت، جمعیت و مشترک دارد که در ۲ نقطه شهری و ۲۱۳ پارچه آبادی (روستا) و نقطه جمعیتی پراکنده‌ شدند و از طریق سه هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه انتقال ایجاد شده برق فشار ضعیف و متوسط از نعمت برق برخوردار می‌شوند.

گنبدکاوس با اقلیم آب و هوایی خشک، نیمه خشک و بیابانی که بارش سالانه آن بین ۱۵۰ میلی‌متر در نواحی شمالی آن که دوسوم وسعت این شهرستان مرزی را تشکیل می‌دهد تا ۴۰۰ میلی‌متر در نواحی میانی و جنوبی متغیر است، چندین ماه از سال بالاخص از نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر شهریور روزهای گرمی را با دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد سپری می‌کند که این درجه دمایی در برخی ایام  اشاره شده به ۵۰ درجه و بالاتر هم می‌رسد.

همین ۱۴ تیرماه امسال بود که گنبدکاووس با ثبت دمای ۵۰.۲ درجه سانتی‌گراد، عنوان گرمترین شهر کشور را از آن خود کرد که ثبت این درجه دمایی به گفته منصور فرشاد رییس اداره هواشناسی این شهرستان، بی سابقه‌ترین دمای هوای این شهر در دوره آماری ۲۹ سال فعالیت این اداره بوده است.

در همین روز شهر مرزی اینچه برون از دیگر شهرهای حوزه جغرافیایی گنبدکاووس نیز با ثبت دمای ۴۹.۳ درجه سانتی‌گراد دومین شهر گرم کشور شده بود که هر ۲ شهر گنبد و اینچه برون بالاتر از شهر اهواز با ۴۸ درجه سانتی‌گراد، شدند.

دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر روزهای نیمه نخست سال در گنبدکاووس سبب شد تا از سال ۸۳ این شهرستان مرزی و مشترکان آن مشمول اعمال تعرفه سه مناطق گرمسیری در سه ماه گرم تابستان شوند و همین امر از دلائل افزایش مصرف برق مشترکان آن از ۸۰ مگاوات در شرایط عادی به سه و نیم برابر در فصل گرم و اوج مصرف شد.

افزایش مصرف برق مشترکان گنبدکاووس در روزهای گرم و شرجی هوا درحالی صورت می‌گرفت که این شهرستان درحوزه زیرساخت‌های این انرژی ارزشمند با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه بود و همین عامل سبب خاموشی‌های خواسته و ناخواسته (چند ساعته) زیادی شده و تحمل گرمای هوا را برای مردمان این دیار دو چندان می‌کند.

اگرچه در سال‌های گذشته با انجام برخی اقدامات زیرساختی مانند وارد مدار شدن چند پست‌ برق ۶۳ به ۲۰ کیلوولت، اصلاح شبکه فرسوده و نصب ترانس در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس تا حدودی از این مشکلات کاسته شد اما کاهش بارش‌ها درسال آبی رو به پایان ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ (مهر ۹۹ تا مهر امسال) و وقوع پدیده خشکسالی و متعاقب آن کاهش تولید برق در کشور، زخم کهنه کمبود زیرساخت‌های این حوزه را دوباره نمایان و باز کرد و مردمان خونگرم و صبور این شهرستان مرزی را مجبور به تحمل درد این زخم و تحمل رنج هوای گرم و شرجی با دمای بالای ۴۵ درجه شهرشان کرد. 

مشکلات قطعی برق و ضعف شدید ولتاژ آن در تابستان بسیار گرم امسال به قدری برای مردم گنبدکاووس آزار دهنده بود که امانقلیچ شادمهر نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در چند نوبت که آخرین بار آن ۲۴ شهریور امسال بود از صحن علنی مجلس به وزیر نیرو تذکر داده و خطاب به وی گفته بود: "مردم حوزه انتخابیه بنده از ضعف شدید ولتاژ برق با وجود گرمای شدید رنج می‌برند و بیشتر روستاییان با وجود گرمای بالای ۵۰ درجه در تابستان نه آبی دارند و نه برقی که باید هر چه سریعتر برای عدم قطعی آب و خاموشی‌های برق تدبیر کنید".

متعاقب بیان مشکلات آب و برق توسط شادمهر و دیگر نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی، جلسه حضوری بین مجمع نمایندگان این استان با وزیر نیرو تشکیل می‌شود و علی اکبر محرابیان ۲ نماینده یکی، حمیدرضا جانباز، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دیگری غلامعلی رخشانی‌مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر را به نمایندگی از خود برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه برق و آب گلستان به این استان شمالی اعزام کرد.

مسوولان در این سفر ۲ روزه با بهره‌برداری از چند پروژه حوزه آب و برق و نیز بازدید از طرح‌های نیمه تمام و دادن وعده اختصاص اعتبارات ویژه برای تکمیل آنها و همچنین قول مساعد برای کاهش قطعی‌های آب و برق در تابستان سال آینده، ساکنان گلستان بالاخص مردمان گنبدکاووس را به آینده روشن حوزه برق این شهرستان و رهایی از مشکلات خاموشی‌ها و ضعف ولتاژهای برق امیدوار کرد.

ضعف ولتاژهایی که به گفته مدیر امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس هم اکنون ۵۷ نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی این شهرستان با آن مواجه هستند و رفع این معضل به ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محمدعلی عربگلو درجلسه بررسی مسائل و مشکلات برق گنبدکاووس که ۲۸ شهریور با حضور غلامعلی رخشانی معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، حسین افضلی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران به گلستان و مدیر عامل شرکت توزیع برق گلستان به همراه فرماندار ویژه گنبد و نماینده مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی به دیگر مشکلات و کمبودهای زیرساختی حوزه برق دیار جرجان زمین در قالب گزارش مصور نیز اشاره کرد که جای بسی تحمل و البته اقدام عاجل از سوی مسوولان متولی دارد.

وی در این جلسه گفت که به سبب وسعت پنج هزار و  ۷۲ کیلومتر مربعی گنبدکاووس که یک چهارم وسعت استان گلستان است، خدمات رسانی به همه ۱۴۱ هزار مشترک این مدیریت که فاصله بین ۲ مشترک در برخی موارد ۲۵۰ کیلومتر و یا فاصله دورترین مشترک در نوار مرزی به مرکز شهر ۱۹۵ کیلومتر می‌باشد، بسیار سخت است.

عربگلو، پیک مصرف برق مشترکان گنبدکاووس را ۲۵۷ مگاوات اعلام کرد و افزود: به سبب گرمای بالای ۴۵ درجه بیشتر روزهای تابستان در این شهرستان، تامین برق پایدار برای مشترکان مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله افزایش ادارات برق و احداث چند پست جدید برق و نیز نیروگاه ۶ مگاواتی در شهر جدید "کُرند" است. 

مدیر امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس با وجود وقت کمی که داشت اما بیشتر مشکلات و کمبودهای زیرساختی برق این شهرستان را که مطالبه به حق مردمان این دیار که متشکل از اقوام مختلف ایران زمین و پیروان ۲ مذهب بزرگ اسلامی هستند و در کمال وحدت و یکپارچگی، زندگی مسالمت آمیزی با هم دارند را به نماینده ویژه وزیر نیرو منعکس کند تا از این فرصت طلایی که به وی داده شد، به نحو احسن استفاده نماید. 

وی مشکلات حوزه برق گنبدکاووس (از گرمترین شهرهای کشور) را در چند بخش از جمله مشکلات خطوط فوق توزیع و فولباری خط ۲۳۰ فجر گنبد، ریزگردها، حریم‌های برق، کمبود و فرسودگی وسایل نقلیه و نیز ساختمان اداری و کمبود نیروی انسانی اعلام کرد و خواستار رفع این مشکلات و کمبودها با راه‌اندازی چند اداره برق، تخصیص اعتبارات ویژه برای رفع ضعف ولتاژها، خرید یک دستگاه خودرو بالابر و یک دستگاه خودرو مقره شو، احداث ساختمان جدید و رفع مشکلات فوق توزیع و تامین نیروی انسانی شد.

عربگلو اما در توضیح بیشتر مشکلات حوزه برق گنبدکاووس گفت: به سبب وسعت بالای این شهرستان (پنچ هزار و ۷۲ کیلومتر مربع) و پراگندگی روستاهای آن که فاصله بین ۲ مشترک در برخی موارد ۲۵۰ کیلومتر و یا فاصله دورترین مشترک در نوار مرزی به مرکز شهر ۱۹۵ کیلومتر می‌باشد و در مقابل کمبود نیروی انسانی و وسیله نقلیه مدیریت توزیع برق این شهرستان، خدمات رسانی به همه ۱۴۱ هزار مشترک این مدیریت را بسیار سخت است.

وی ادامه داد: برای خدمات رسانی بهتر به مشترکان، تبدیل مدیریت توزیع برق گنبدکاووس به ۲ امور مستقل یا راه‌اندازی چند اداره جدید در مراکز دهستان‌ها، تامین چند دستگاه وسلیه نقلیه بالاخص خودرو بالابر و خودرو مقره شوی در کنار رفع کمبود نیروی انسانی ضروری است.

در پاسخ به این درخواست مدیر امور نیروی برق، رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با راه‌اندازی حداقل سه اداره توزیع برق جدید با چارت کامل همچون سایر بخش‌های موجود در سطح استان، در گنبدکاووس موافقت و دستور خرید و اهدای یک دستگاه خودرو بالابر ظرف ۲ تا سه ماه آینده برای مدیریت امور توزیع برق این شهرستان را صادر کرد.

مدیر امور توزیع برق گنبدکاووس همچنین درخصوص ضعف ولتاژ برق در ۵۷ نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی و اعتبار مورد نیاز ۴۷۰ میلیارد ریالی آن درخواست مساعدت و تخصیص اعتبار ویژه کرد که در این بخش نیز نماینده ویژه وزیر نیرو (رخشانی مهر) دستور اهدای ۱۰۰ دستگاه ترانسفورماتور ظرف سه ماه آینده برای مناطق شهری و روستایی این شهرستان را صادر کرد.

عربگلو به مشکلات فول‌باری خط ۲۳۰ فجر گنبد و خاموشی‌های ناخواسته‌ و مضاعفی که به مشترکان تحمیل می‌شود، اشاره کرد و خواستار احداث پست ۶۳ کیلوولت گنبد پنج و ارتباط گیری از از خط ۲۳۰ مینودشت برای کاهش فول‌باری خط گنبد و جلوگیری از خاموشی‌های ناشی از آن شد که در این بخش نیز ابتدا معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیز با احداث پست گنبد پنج با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریالی موافقت و دستور داد ظرف سه ماه آینده با انتخاب پیمانکار توسط شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان انجام شود.

همچنین حسین افضلی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان نیز در این جلسه از فراهم بودن مقدمات زیرساختی وصل و ارتباط گیری از خط ۲۳۰ مینودشت توسط خطوط انتقال گنبدکاووس خبر داد و گفت: این اقدام چند ماه آینده انجام خواهد شد تا مشکل فول باری خط ۲۳۰ فجر گنبد و خاموشی‌های ناشی از آن مرتفع شود.

وی همچنین افزود: برای رفع مشکل کمبود و ضعف ولتاژ برق آزادشهر، ایستگاه برق ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت با اعتبار تقریبی پنج هزار میلیارد ریال در حومه منطقه" نگین شهر" از توابع این شهرستان با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال ظرف سه سال احداث می‌شود که با احداث این پروژه مشکل کمبود و ضعف ولتاژ برق آزادشهر و برخی شهرهای همجوار از جمله گنبد به‌طور کامل رفع خواهد شد.

مدیر امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس خطر ریزگردها را از دیگر مشکلات حوزه برق این شهرستان اعلام کرد و گفت: ریزگردها که از سال ۹۴ و از نواحی شمالی گنبد شروع شده اکنون به حومه و مرکز شهر رسیدند و علاوه بر مشکلاتی که برای مقره‌ها و قطع برق ایجاد کرده و آنها را نیازمند شستشوی می‌کند، بیشترین آسیب را به نیز تیرهای برق و خوردگی آن وارد می‌کند.

عربگلو اظهارداشت: هم اکنون بخش اعظم ۲۹ هزار و ۵۸۱ تیر شبکه فشار ضعیف و نیمی از ۶ هزار و ۸۴۹ تیر شبکه متوسط با قدمت ۳۰ سال و حدود ۱۶ درصد پایه های فشار متوسط ۱۹ متری با قدمت بالای ۴۰ سال نیازمند تعویض یا مقاوم سازی هستند که اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

وی، مشکلات واقع شدن برخی واحدهای مسکونی مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس در حریم خطوط انتقال را از دیگر مشکلات حوزه برق این شهرستان دانست و گفت: برای رفع این معضل نیاز به اعتبارات ویژه تا سقف ۸۵۰ میلیارد ریال است.

اما رخشانی مهر نماینده اعزامی وزیر نیرو به گلستان و گنبدکاووس گفت که شرکت توانیر خط اعتباری برای رفع حریم‌ها ندارد اما در راستای کمک به مردم این شهرستان کمتر برخودار با شرایط خاص اقلیمی آمادگی داریم که نیمی از هزینه اجرای این اقدام در صورتی که ۵۰ درصد هزینه دیگر را مسوولان استان گلستان از محل اعتبارات استانی (تملک دارای‌هایی سرمایه‌ای و منابع دیگر استان) تامین نمایند، را تامین کند.

به اعتقاد کارشناسان این دستور معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیز یک فرصت طلایی برای مسوولان گلستان و شهرستان گنبدکاووس است تا به رفع حریم خطوط انتقال قوی و متوسط از منازل مردم این دیار که اغلب خانواده‌هایی با بنیه ضعیف اقتصادی و در حاشیه شهرها و روستاها سکونت دارند، اقدام نمایند.

تامین ۵۰ درصد هزینه ۲۰۰ میلیارد ریالی ساخت ساختمان جدید برای اداره توزیع برق گنبدکاووس توسط شرکت توانیر، کمک به رفع کمبود نیروی انسانی این مدیریت و موافقت با احداث نیروگاه ۶ مگاواتی در روستای مرزی هوتن از دیگر موافقت‌ها و دستورات رخشانی مهر مدیر جهادی وزارت نیرو به مردم این شهرستان مرزی بود که خوشحالی اهالی حاضر در جلسه و احتمالا مردمان این دیار را درصورت محقق شدن آنها و تامین برق پایدار و کاهش خاموشی‌های برق مشترکان، فراهم خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار