آتش‌سوزی که از ظهر روز پنجشنبه یکم مهرماه در منطقه «زرشک چال» ارتفاعات درازنو شهرستان کردکوی به وقوع پیوسته، همچنان مهار نشده و در حال گسترش است.

عملیات اطفای حریق «درازنو» به سومین روز رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ ظهر پنجشنبه به فاصله چند کیلومتر از یکدیگر دو فقره آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات یانه سر و زرشک چال شهرستان کردکوی به وقوع پیوست که با تلاش‌های نیرو‌های امدادی، آتش‌سوزی در یانه سر مهار شد، اما عملیات مهار آتش در منطقه زرشک چال با توجه به‌شدت بالای وزش باد، تاکنون ناموفق بوده است.

با توجه به‌شدت آتش‌سوزی و صعب‌العبور بودن منطقه، درخواست اعزام سه فروند بالگرد به منطقه داده شد، اما شدت وزش باد استفاده از بالگرد با چالش روبه‌رو کرده است. هر چند عصر روز گذشته بالگرد اطفای حریق ۶ سورتی پرواز در منطقه داشته است.

آتش‌سوزی درازنو گسترش یافت

عبدالرحیم لطفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص آخرین وضعیت حریق در منطقه درازنو گفت: با توجه به‌شدت وزش باد، آتش‌سوزی منطقه درازنو گسترده‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه در چند نقطه از این منطقه آتش‌سوزی داریم، گفت: آتش از روز گذشته به برخی مناطق زیر دکل صداوسیما کشیده شده است. با بکارگیری ۵۰ نیرو در این نقطه تلاش داریم آتش به مناطق پایین‌دست دکل سرایت نکند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: ۱۵۰ نیروی امدادی شب گذشته را در منطقه آتش‌سوزی حضور داشتند.

لطفی گفت: از صبح امروز با حضور نیرو‌های تازه‌نفس از بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، منابع طبیعی، محیط زیست و نیرو‌های مردمی، عملیات اطفای حریق را دنبال می‌کنیم.

 

۷ تیم عملیاتی هلال‌احمر گلستان برای پشتیانی عملیات اطفای حریق اعزام شدند

فرهاد میقانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: با شروع آتش‌سوزی ارتفاعات جنگلی درازنو کردکوی، ۷ تیم عملیاتی هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند و تاکنون به ۵ مصدوم رسیدگی کردند.

وی افزود: ۷ تیم امدادی شامل ۱۸ نیروی عملیاتی از شعبه کردکوی، پایگاه‌های امداد و نجات درازنو، بندر ترکمن، آق‌قلا به همراه تیم مرکز استان و واکنش سریع برای پشتیبانی امدادی نیرو‌های عملیات اطفای حریق با ۷ دستگاه خودروی امدادی اعزام و در فاصله‌ای با محل حادثه مستقر شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان با اشاره به اینکه ۵ نفر از نیرو‌ها در عملیات اطفای حریق مصدوم شدند، گفت: یک مرد ۳۰ ساله به دلیل ترومای پای راست به بیمارستان امیرالمؤمنین کردکوی اعزام شد و سایر مصدومان با صدمه جزئی به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

میقانی با اشاره به اینکه به دلیل شدت وزش باد آتش‌سوزی در حال گسترش است، تصریح کرد: نیرو‌های عملیاتی دستگاه‌های مربوطه در حال اطفای حریق هستند و نیروی‌های هلال‌احمر تا پایان عملیات اطفای حریق در منطقه حضور دارند.

اعزام ۲۰۰ نیروی پلیس برای مهار آتش‌سوزی

سردار فاضل دادگر فرمانده انتظامی استان گلستان گفت: با افزایش دامنه آتش در جنگل‌های درازنو کردکوی، فرماندهی انتظامی استان گلستان تمامی توان خود را برای کنترل و مهار آتش در کنار سایر نیرو‌های امدادی و مردمی بکار گرفته است.

وی با اشاره به اعزام بیش از ۲۰۰ نفر از نیرو‌های انتظامی، پلیس‌راه و یگان ویژه از روز پنجشنبه برای مهار آتش‌سوزی، افزود: اعزام نیرو‌ها تا پایان کامل عملیات اطفاء حریق ادامه دارد.

فرمانده انتظامی گلستان بیان کرد: بالگرد پلیس برای اطفاء حریق در جنگل‌های کردکوی به محل اعزام خواهد شد.

دادگر خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده، این بالگرد پس از اعزام به استان با پرواز در منطقه، به انجام عملیات اطفای حریق به‌ویژه در مناطق صعب‌العبور خواهد پرداخت.

ورود دستگاه قضایی به آتش‌سوزی جنگل‌های کردکوی

حیدر آسیابی رئیس‌کل دادگستری گلستان گفت: دادستان کردکوی مأموریت دارد موضوع آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما و منطقه درازنو را به‌صورت ویژه بررسی و عاملان آن را شناسایی کند.

وی با تأکید بر حساسیت دستگاه قضایی بر حفاظت از منابع طبیعی استان، افزود: عوامل انسانی این آتش‌سوزی‌ها شناسایی و در اسرع وقت به سزای عمل خود خواهند رسید.

رئیس‌کل دادگستری گلستان بیان کرد: جنگل‌های هیرکانی، گنجینه و میراث کهن کشور است و آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما در کمتر از یک ماه، جای تأسف دارد.

در آتش‌سوزی ماه گذشته جهان‌نما، ۱۲۹ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه حفاظت‌شده از بین رفت و در آتش‌سوزی درازنو نیز تاکنون بیش از ۱۵۰ هکتار عرصه جنگلی طعمه حریق شده است.

منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار