مدیرکل گمرکات گلستان گفت که در نیمه نخست امسال حدود ۲۰۹ هزار و ۲۴۰ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۷۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۶۷ دلار از مبادی گمرکی این استان به خارج کشور صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۸۹ درصد و از جهت ارزش دلاری ۵۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

امسال ۷۳ میلیون دلار کالا از گلستان صادر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدابراهیم حسینی روز سه‌شنبه با ارسال گزارشی به نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در گنبدکاووس اظهار داشت که پلی استایرن، پنیر، خرما، پسته، سیمان، سیب زمینی و ید به ترتیب از مهمترین اقلام صادراتی گلستان در ۶ ماه نخست امسال بود که به کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، بلغارستان، رومانی، ایتالیا، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان صادر گردید.

وی با اشاره به واردات گمرکات گلستان در نیمه نخست امسال افزود: در این مدت پنج هزار و ۳۵۶ تن انواع کالا به ارزش ۲۱ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۵۸۸ دلار وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۹۰ درصد بیشتر است.

به گفته حسینی، عمده کالاهای وارداتی شامل استابلایزر، پارچه، واکس مصنوعی و آنتی استاتیک بود که از چین، ترکیه، ترکمنستان، لهستان و ویتنام وارد ایران شد.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین حجم کالا و درآمد و ارزش دلاری ناشی از عبور کامیون‌های ترانزیت خارجی از مبادگی گمرکی این استان در ۶ ماه نخست امسال را به ترتیب سه هزار و ۵۷۲ تن کالا به ارزش هشت میلیون و ۵۳۸ هزار و ۵۰۸ دلار اعلام کرد.

وی بیان داشت: حجم کالای ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در نیمه نخست امسال ۲۶۴ درصد و درآمد و ارزش دلاری آن نیز ۱۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در ۶ ماه گذشته را ۳۴۵ میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۵۱۱ هزار ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۲۸۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار