توسعه فعالیت های گردشگری با هدف درآمدزایی پایدار برای بهبود خدمات موردنیاز شهروندان گرگانی از رویکردهای سالهای اخیر مدیران این شهر است که هم افزایی با پلیس با در نظر گرفتن پیوست های امنیتی در طرح های مربوط، نقش بسزایی در دستیابی به این مهم دارد.

اهتمام مدیریت شهری گرگان در هم‌افزایی با پلیس شرط توسعه گردشگری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مدیریت شهری گرگان در حدود یک دهه اخیر تلاش کرده اند تا برای ایجاد شهری بهتر برای شهروندان از همه ظرفیت های آن برای کسب درآمد بیشتر و افزایش خدمات شهری استفاده کنند تا گرگان را به یکی از شهرهای پیشرو در شهر هوشمندُ‌ خلاق، انسان محور و توسعه یافته در شمال ایران تبدیل کنند و در این مسیر میلیارد ها ریال سرمایه گذاری شده است اما یکی از اصلی ترین مولفه های تحقق این راهبرد تلاش برای افزایش بیش از پیش امنیت در این شهر است که تصویب برخی از پروژه ها بدون منظور کردن ملاحظات پلیس مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

پلیس به عنوان محوری ترین نهاد در برقرای امنیت و آسایش خاطر مردم باید حداکثر تلاش خود را جهت تعامل با تمام سازمان ها برقرار نماید. زمانی پلیس خواهد توانست به هدف والا خود برسد که مردم و سایر نهادها مشارکتی فعال را جهت ارتقای امنیت داشته باشند، یکی از اصلی ترین نهادهایی که باید با همگرایی و تعامل با پلیس زمینه بهبود زیست شهری و ارتقای امنیت  شهروندان را رقم بزند شهرداری و شورای هر شهری است.

شهروندان برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند احساس امنیت در فضای عمومی شهر هستند، احساس ناامنی مانع ایجاد رشد فرهنگی، اجتماعی و مشارکت عمومی مردم در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می شود و هزینه تحمیلی بخش های مختلف شهر از جمله مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.

نیروی انتظامی به تنهایی و بدون مشارکت شهروندان و نهادهای شهری نمی تواند امنیت جانی و مالی شهروندان را تامین کند، بنابراین لازم است مردم و نهادهای  مختلف  از  جمله شهرداری و شورای شهر خود را در این حوزه مسئول بدانند و سعی در کمک، پشتیبانی و حمایت از نیروی انتظامی داشته باشند.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات شورای شهر گرگان در این باره معتقد است: امنیت شهر بدون تعامل دستگاه ها و همکاری سازمان های مردم نهادها با پلیس محقق  نمی شود.

زهرا نورا گفت : تقویت زیر ساخت های  نرم افزاری و سخت افزاری پلیس یکی از وظایف مدیریت شهری تلقی می شود، زمانی می توان مولفه های زیست شهری را  افزایش داد که امنیت به عنوان اصلی ترین ملاک زندگی شهروندان تامین شود.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی شورای شهر گرگان افزود :‌ در زمان حاضر در برخی از پروژه های شهری به ویژه گردشگری نیازمند همکاری بیشتر پلیس هستیم و این مهم را باید جدی گرفت.

وی تصریح کرد : در برنامه های توسعه بلند مدت گرگان، گردشگری اصل محوری را برعهده دارد که برای تحقق این اصل باید قبل از هر چیزی امنیت شهر و تفرجگاه های شهر را افزایش دهیم.

لزوم پیش بینی پیوست های امنیتی در طرح ها 

نورا گفت : در تصمیم سازی های و ارایه لوایح به شورای شهر باید پیوست های امنیتی پیش بینی شود، هنگامی که پروژه ای با چند میلیارد برای شهر ترسیم  شود باید تمام جوانب به ویژه امنیت آن مد نظر قرار بگیرد.

وی به برخی گلایه از سوی شهروندان در خصوص امنیت پارک ها اشاره و اضافه کرد: باید با افزایش همکاری و تعامل با پلیس  این دغدغه شهروندان گرگانی را به حداقل رساند.

شهر گردشگری نیازمند امنیت حداکثری است

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر گرگان هم گفت: برای آنکه گرگان را تبدیل به شهر مقصد گردشگری کنیم به مقیاس ها و اندازگیری های زیادی نیاز داریم که اولین عنصر  امنیت حداکثری است.

 علی اکبر بصیر نیا گفت : در شهر گرگان صدها میلیارد تومان پروژه در بخش گردشگری در دست انجام است که بنا به شرایط خاص آن این تفرجگاه ها در مناطق حاشیه ای گرگان واقع شده است.

به گفته وی ایجاد و حفظ امنیت در  چنین مناطقی برای پلیس مشقت های زیادی دارد که ضرورت دارد مدیریت شهری همگام با پلیس  و در کنار این نیروهای حافظان امنیت مردم حضور داشته باشد.

وی ادامه داد : هر چقدر امنیت تفرجگاه ها و مناطق گردشگری افزایش یابد در طرف مقابل گردشگران بیشتری را شاهد خواهیم بود و قابلیت جذب سرمایه گذاری های بیشتری محقق می شود.

سخنگوی شورای شهر موضوع امنیت را امری فراتر از یک دستگاه و یک مجموعه برشمرد و تصریح کرد: عملکرد هر یک از دستگاه‌ها می‌توانند به امنیت یا نا امنی منجر شود از این رو ضمن ضرورت تقویت ساختارها و نیروهای این مجموعه همه بخش‌ها و مردم باید در تامین امنیت حضور و مشارکت فعال داشته باشند.

تعامل با پلیس مطلوب است

حجت اله مقسم افزود:  تعامل پلیس با دستگاه های مختلف از جمله حوزه مدیریت شهری بسیار مطلوب است و این فرصتی ارزشمند برای شهروندان محسوب می شود.

وی افزود :‌حضور موثر و مستمر نیروهای پلیس در بخش های مختلف گرگان، امینت مطلوبی را ایجاد کرده که این امر وظیفه  مدیران شهری را برای جبران این خدمات دو چندان می کند.

وی افزود : کمک به حفظ امنیت و همراهی با پلیس یه سرمایه گذاری برای توسعه شهر محسوب می شود و اعضای شورای ششم شورا در گرگان مصمم هستند تا در حد توان دغدغه های پلیس را در بخش سخت افزاری و اماکن مورد نیاز پلیس تامین کنند.

ارتقای امنیت عمومی نیازمند همگرایی نهادها با پلیس

فرمانده انتظامی گلستان هم معتقد است که برای کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای امنیت عمومی نیازمند بهبود همگرایی همه دستگاه ها  به ویژه مدیریت شهری با پلیس هستیم .

سردار محمدسعید فاضل‌دادگر  افزود :  اتصال پلیس به مدیریت شهری برای اصلاح برخی از آسیب های اجتماعی ضرورتی انکارناپذیر است.

وی گفت : مدیران و منتخبان مردم در پارلمان شهری وقتی تصمیم یا لایحه ای را در صحن شورا  مطرح می کنند باید ملاحظات و پیوست های امنیتی و نظارت پلیس را نیز منظور و پیش بینی کنند، نباید تصمیماتی گرفته شود که به زایش آسیب اجتماعی منجر شود.

سردار دادگر با بیان این که برخی پروژه ها و تصمیمات در مدیریت شهری اتخاذ می شود که دغدغه هایی را برای پلیس رقم  می زند و به عنوان نمونه به جانمایی نادرست  پارک بانوان گرگان اشاره کرد و گفت :  احداث پارک در مناطق حاشیه ای شهر، بدون در نظر نظر گرفتن ملاحظات پلیس  سبب شده تا تامین امنیت در این پارک به دغدغه مدیران و مردم تبدیل شود.

 وی تاکید کرد : به یقین  پلیس با تمام توان دغدغه شهروندان در این پارک را برطرف می کند و اجازه خودنمایی و ایجاد خدشه به امنیت تفرجگاه های گلستان را نمی دهد اما مدیران شهری هم باید دقت نظر داشته باشند تا شاهد تکرار چنین مواردی در مدیریت شهر نباشیم.

دادگر گفت: بهره گیری از ظرفیت و جاذبه های شهر برای ورود گردشگری امری مطلوب است اما فعالیت در این تفرجگاه ها باید در ساختارهای همسو و متعارف با فرهنگ جامعه رقم بخورد.

فاضل دادگر گفت : متاسفانه در تعداد محدودی از تفرجگاه ها  دغدغه هایی داریم، شاید بتوانیم با اجرای برخوردهای قعری و انتظامی تسکین بخش این دغدغه ها باشیم اما همه نهادهای فرهنگی و مدیریت شهری در این زمینه مسوول و وظیفه مند و باید پاسخگو باشند.

نهادهای فرهنگی نقش ایفا کنند

به گزارش ایرنا، فرمانده انتظامی ادامه داد: نهادهای فرهنگی و متولی با ارتقای نقش آموزشی و فرهنگی خود می توانند کمک بسزایی در کاهش دغدغه های امنیتی در جامعه ایفا کنند و مجموعه های فرهنگی و مدیران شهری می توانند با روش های آموزشی تاب آوری افراد جامعه را در برابر آسیب های اجتماعی افزایش دهند.

وی با اشاره به عضویت حدود 24 نهاد در حوزه فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت باید دست به دست همه در کنترل هیجانات و رفتارهای آنی شهروندان هوشیار باشیم تا آسیبی به شهروندان وارد نشود.

وی با اشاره به حوادث چند ماهه اخیر در گلستان و بروز چند فقره جرایم خشن گفت : گلستانی ها اهالی با فرهنگ و با سابقه تاریخی درخشانی در علم و فرهنگ هستند و باید با همگرایی همه دستگاه های اجازه تکرار چنین موضوعاتی را از بین برد، اگر قرار است در محور گردشگری حرکت کنیم، تقویت و همراهی با پلیس باید به عنوان یک راهبرد اصلی مد نظر مدیران شهری قرار داشته  باشد.

سردار فاضل‌دادگر گفت : تقویت زیر ساخت های  سخت افزاری نظیر افزایش دوریین در مناطق و تفرجگاه های منطقه کمک بسزایی به تولید امنیت در جامعه می کند.

به گزارش ایرنا، شهر گرگان با 140 هزار خانوار جمعیتی بالغ بر 350 هزار نفر به سبب واقع شدن در کریدور تردد زائران امام رضا(ع) همه ساله میزبان میلیون ها زائر است که این موضع سبب شد تا مدیران شهری مرکز استان تلاش کنند با بهره گیری از تفرجگاه های و جاذبه های طبیعی و ایجاد بوستان های متعدد در صدد  جذب گردشگران در این شهر شوند و گرگان را از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنند. موضوعی که تاکنون صدها میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شده است.

به تازگی برخی از اتفاقات و ناهنجاریها در تفرجگاه های و مناطق گردشگری همچون النگدره و یا پارک بانوان گرگان گلایه شهروندان را به همراه داشته اشت که با حضور مقتدرانه و به موقع پلیس این دغدغه ها بر طرف شده است

 مدیران شهری گرگان باید قبل از طراحی هر پروژه یا طرح گردشگری در این شهر ملزومات و پیوست های امنیتی آن  را با تکیه بر نظرات پلیس احصاء کرده تا پس از تکمیل پروژه ها شاهد خلل در بهره مندی شهروندان و گردشگران از این مواهب طبیعی نشویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار