موسیقی کتولی استان گلستان به عنوان یکی از کهن ترین و مهمترین موسیقی های نواحی ایران در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

موسیقی کهن کتولی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان24، سارا اخوت، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ثبت ملی ۷ اثر از استان گلستان در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور خبر داد و گفت :این آثار در جلسه اخیر شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت رسید و موسیقی مقامی کتول از مهمترین آثاری بود که ثبت ملی شد.

وی افزود : موسیقی کتولی یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین موسیقی‌های نواحی ایرانی است که از سال‌های دور در این منطقه نواخته می‌شده و هم‌اکنون نیز ازجمله مقام‌های موسیقایی مهم کشور به شمار می رود.

اخوت ادامه داد: قیطان بافی قوم قزلباش، مهارت تهیه و کارکرد لباس عروس قزاق، فن و مهارت ساخت تنور‌های سنتی، مهارت پخت غذای سنتی چکدرمه قوم ترکمن، مهارت پخت غذای سنتی کامجدان شاهکوه و مراسم آیینی سنتی وادوش از دیگر آثار ثبت‌شده استان گلستان در این دوره هستند.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان گفت: با ثبت این هفت اثر، مجموع میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده استان گلستان در فهرست آثار ملی به ۹۳ اثر رسید.

اساس ساختار موسیقی مقامی کتولی بر پایه‌ی سه مقام آوازی به نام‌های ” هرایی ” ، ” راستِ مقام ” و “کلّه‌کش” استوار است.

 خنیاگران کتولی از دیرباز این سه مقام را بر اساس سلیقه و ذوق فردی و با اتکا به سنت بداهه با توجه به چگونگی بلندی و یا کوتاهی جملات آن به هنگام اجرا می نواخته اند.

این مقام های سه گانه سرچشمه ی مقامات دیگری شدند که به نام پدید آورندگانشان موسوم بودند.

حسن معززی ، مهدی بیک حسینی ، حسین علی خسروی کتولی ، علی اصغر اصلانی ، اسماعیل معززی ، علی حسین قنبری ، عیسی فیوج ، قربانعلی اصلانی ، علی اکبر اصلانی ، سید مجتبی حسینی ، سید علی حسینی و نصری اشرفی از جمله استادان و پیشکسوتان این هنر ماندگار هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار