سرپرست هیأت وزنه برداری گلستان گفت: وزنه برداری زنگ تفریح برخی در گلستان شده و نگاه های سیاسی و سلیقه ای به نگاه تخصصی غلبه کرده است.

سیاست زدگی در ورزش گلستان/ وزنه برداری زنگ تفریح برخی شده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، ورزش یکی از اصلی ترین عوامل شادی، نشاط و از همه مهم تر سلامتی هر جامعه بوده و علاوه بر آن کشورهای دنیا با کسب مقام و افتخار آفرینی در ورزش قدرت خود را به رخ دیگر کشورها می کشند.

یکی از ورزش های جذاب قهرمانی که در گلستان هم طرفداران زیادی داشته وزنه برداری است.

استان گلستان علیرغم آماده نبود زیرساخت ها و تجهیزات تخصصی در این رشته ورزشی ما توانسته ورزشکاران زیادی را به کشور معرفی کند.

با توجه به اهمیت این مسأله و چالش ها و دغدغه های وزنه برداری در استان با «حسین سعادتی نژاد»، سرپرست هیات وزنه برداری گلستان گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* وضعیت ورزش وزنه برداری در گلستان چگونه است؟

با توجه به شرایط اقلیمی، استان گلستان پتانسیل های ورزشی خوبی داشته اما از لحاظ سخت افزاری در حوزه وزنه برداری با مشکلاتی روبه رو است که البته در ماه های اخیر برخی از مشکلات رفع شده اما باز هم نیازمند حمایت بیشتر هستیم.

چشم انداز ورزش استان و خصوصاً وزنه برداری بسیار خوب بوده و اقداماتی زیادی هم از لحاظ زیرساختی در حال انجام است و در شرایط خوبی به سر می بریم.

* اصلی ترین چالش وزنه برداری در گلستان؟

با توجه به اینکه گلستان استان صنعتی نیست مشکل اصلی ورزش جذب اسپانسر است؛ ما برای برگزاری یک اردو و تیم داری نیاز به اسپانسر داریم.

متاسفانه استان گلستان و حتی شهر گرگان فاقد کارخانه و شرکت های قوی هستند که بتوانند از ورزش های مختلف از جمله وزنه برداری حمایت کنند.

اندک اسپانسر در استان وجود دارد که آنها با برخی لابی ها جذب ورزش های خاص می شوند.

وزنه برداری دومین ورزش پرمدال المپیک ایران است و بعد از کشتی قرار دارد لذا نیاز است به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به آن رسیدگی شود.

سالن و خانه وزنه برداری تخصصی در گلستان نداریم و تجهیزات این ورزش کمتر از ۲۰ درصد استما در گلستان سالن و خانه وزنه برداری تخصصی نداریم و تجهیزات کامل نیست؛ از ۱۰۰ درصد تجهیز این خانه، شاید تنها ۲۰ درصد آن انجام شده است، یعنی تنها یک کف پوش دارد و میله های آن قدیمی است. سالن بدنسازی، استخر و سونا و غیره هم ندارد.

ورزشکاران وزنه برداری در گلستان مخصوصاً در بخش بانوان بسیار قوی بوده و در ردیف بهترین های کشور قرار دارد؛ قهرمانان خوبی مانند خانم «پارمیدا محمدیان» داشته اما برای برگزاری یک ارودی تمرین برای بانوان مشکلات بسیار داریم.

بودجه وزنه برداری استان بسیار محدود است. برگزاری یک اردو حداقل به ۱۵۰ میلیون تومان نیازمند دارد و در بسیاری از زمینه ها دچار مشکل هستیم.

* استعدادیابی تا چه اندازه توانسته موفق باشد؟

با اقدامات کارشناسی یک کمیته استعدیابی درون هیأت استان تشکیل داده ایم که بازوی پر توانی برای کمک در این عرصه بوده و با این همکاری ها ورزشکاران خوبی را به کشور معرفی کرده ایم.

در بخش روستایی و شهرستان های مختلف، استعدادهای خوبی شناسایی شده است.

در هفته های اخیر هم در قسمت بانوان و آقایان افراد مستعد و پر تلاشی در حوزه وزنه برداری شناسایی شده اما تنها کشف استعداد مهم نیست بلکه پرورش و نگهداری این استعدادها هم اهمیت دارد.

برای نگهداری یک ورزشکار آقا در اردوی تیم ملی در ماه ۳۸ میلیون تومان هزینه نیاز است و یک وزنه بردار در حالت طبیعی سه برابر یک انسان معمولی غذا مصرف می کند.

با همه کمبودها شرایط خوبی داشته ایم و در مسابقاتی که برگزار می شود همواره موفق بوده ایم.

* برای جذب اسپانسر چه اقداماتی انجام شده است؟

اسپانسر در استان بسیار کم وجود دارد اما همان تعدادی که است به ورزش های خاص از جمله بسکتبال تعلق می گیرد.

بسکتبال ورزش خوب بوده و نشاط اجتماعی هم به همراه دارد اما باید به این نکته توجه کرد که بسکتبال بعد ۷۵ سال موفق شد مقام داخلی کسب کند اما وزنه برداری همیشه در مسابقات بین المللی حضور داشته و می توانیم گلستان و گرگان را به دنیا بشناسانیم.

در گلستان استعدادهای خوبی در زمینه وزنه برداری وجود دارد و ما می توانیم با یک هزینه خیلی کم در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک ورزشکار داشته باشیم و امیدوارم مسئولان صدای ما را بشنوند و در این حوزه به ما کمک کنند.

* دلیل عدم موفقیت وزنه برداری چیست؟

حضور آدم های سیاسی در ورزش از جمله مشکلات این بخش است.

در دو شهرستان استان با توجه به اینکه روسای هیأت ها نتوانستند چشم انداز فدراسیون را محقق کنند ناچار شدیم آنها را برکنار کنیم.

در شهر گرگان هم که به صورت سرپرست اداره می شود حدود یک سال است که از سرپرستی وی می گذرد و هم اکنون فعالیت او غیرقانونی است.

این سرپرست هیچ گونه عملکرد مثبتی نداشته و با ارزیابی هم انجام شد گرگان از لحاظ عملکرد رتبه آخر استان را دارد اما زمانی که به لغو همکاری با سرپرست این شهرستان اقدام کرده ایم از طرف عده ای فشارهای زیادی به ما وارد شد که این فرد را در وزنه برداری نگه داریم؛ نامه برکناری این فرد را زده ایم اما متاسفانه غیرقانونی در حال فعالیت است.

وزنه برداری زنگ تفریح برخی از دوستان شده و نگاه های سیاسی و سلیقه ای بر ورزش به نگاه تخصصی غلبه کرده است و متاسفانه این مسأله لطمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار