مسئول انجمن راویان شهرستان گرگان:

در کل کار عمده فرهنگی، بودجه فراوانی را می طلبد و این هزینه یک سرمایه گذاری خوب است که در آینده نتیجه آن را خواهیم دید. همه سازمان ها البته در این راستا برنامه بودجه هایی دارند. امام خیلی خوب می شود اگر حقیقتا در همین راستا هم خرج شود. چه بسا که ما میبینیم این موضوع محقق نمی شود.

هزینه در بحث فرهنگ، یک سرمایه گذاری پر سود است

محمود خطیر،فعال فرهنگی استان گلستان و مسئول انجمن راویان شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، درتوضیح آغاز فعالیت های فرهنگی خود گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت های فرهنگی خود را آغاز کردم. در آن زمان کلاس پنجم دبستان بودم.بعد از تشکیل بسیج، فعالیت خود را در آن جا شروع کردم و مسئول هسته مقاومت روستای چهار ده شهرستان کردکوی شدم. بعد از یکی دو سال جنگ تحمیلی شروع شد و من در آموزش های نظامی سپاه و بسیج شرکت کردم. در سال 62 نیز، مسئول پایگاه شدم. فعالیت های فرهنگی من این چنین شروع شد.

وی در ادامه گفت: تا پایان جنگ در جبهه ها حضور داشتم و در رفت و آمد ها، در مناسبت های مختلف، فعالیت های فرهنگی خود را در اینجا ادامه می دادم. بعداز پایان جنگ، پایگاه را با همان وضع بدون امکانت، تحویل گرفتم و یک کانون فرهنگی را در محل راه اندازی کردیم. در این کانون فرهنگی، آموزش های مختلفی، مثل کامپیوتر، کلاس های زبان، ورزش و کلاس هایی مثل گلدوزی و خیاطی برای بانوان را آغاز کردیم و از آنجایی که به آموزش دیده ها در پایان کلاس ها مدرک فنی حرفه ای داده می شد، بعضی از آن ها شاغل شدند.

gtrrtg

سه چهار سالی در همین مسئولیت بودم تا آن که به سمت مرکز حفظ آثار استان رفتم که استارت انجمن راویان را در آن جا زدیم. در این مجموعه همه چیز از صفر تا صد، بحث دستور العمل ها، اساس نامه ها، روش جذب و برگزاری دوره ها را در داخل و خارج از استان و در مناطق عملایاتی جنوب و غرب کشور، با اساتید مجرب به صورت پایه با یک گار گروه متشکل از دوستان در سپاه آغاز کردیم. الان هم  هفت سال است، در حال ادامه همین را هستیم.

کمتر از یک سال است که بحث تاریخ شفاهی را در سطح استان آغاز کردیم. تاریخ شفاهی همان بحث ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس است. رزمندگانی که اکنون حضور دارند.حدود شش ماه از پایه، روی تحقیق و پژوهش، دستور العمل و جزوه های آموزشی این موضوع کار کردیم.کارگروه هایی تشکیل شد و در شهرستان ها مسئول گذاشتیم . در کلاس های آموزش مصاحبه برای ثبت وقایع، از حضور اساتید استفاده کردیم.به این امید که در آینده در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.این طرح در حال اجرا در سطح استان است. مسئولیت ها به همه استان ابلاغ شده است و انشالله از یک رزمنده یک روز جبهه گرفته تا فرماندهان قرارگاه ها که در استان هستند، ثبت خاطرات صورت می گیرد. البته این موضوع بسیار زمان بر است و ممکن است ده تا پانزده سال به طول بیانجامد.

rtyrtr

محمود خطیری با بیان این که الحمد الله همکاری مسئولین، مخصوصا مسئولین سپاه با فعالیت های فرهنگی ما بسیار خوب بوده است، افزود: اما کمبود بودجه این اجازه را نمی دهد که آنچه در نگاه ماست محقق شود. یک سری مشکلات در بحث روایت داریم. در کل کار عمده فرهنگی، بودجه فراوانی را می طلبد و این هزینه یک سرمایه گذاری خوب است که در آینده نتیجه آن را خواهیم دید. همه سازمان ها البته در این راستا برنامه بودجه هایی دارند. امام خیلی خوب می شود اگر حقیقتا در همین راستا هم خرج شود. چه بسا که ما میبینیم این موضوع محقق نمی شود.

مسئول راویان شهرستان گرگان، برای بالاتر بردن سطح فرهنگ جامعه پیشنهاد دادکه: فعالان فرهنگی سر تا سر استان باید مشکلات فرهنگی استان را شناسایی کنند. بعد برای آن طرح و برنامه بریزند. نمی شود یک مشکل را فورا حل کرد. این مستلزم تحقیق و برنامه ریزی است. کار فرهنگی باید با کارشناسی و اصولی پیش رود. شاید زمان ببرد ولی بهتر از آن است که همین جوری به خط بزنیم و نتیجه هم نگیریم. هر کاری با تحقیق، مدیریت و کارشناسی به دست نخبگان و فعالان همان عرصه قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار