نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آسیب شناسی از کارنامه شورای فرهنگ عمومی را ضروری دانست و گفت باید روش های موثر در ایجاد تحول و تغییر در فرهنگ عمومی را احصا و عملیاتی کرد.

نماینده مجلس: آسیب‌شناسی از شورای‌ فرهنگ عمومی ضروری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تعالی فرهنگ عمومی کشور باید در وهله نخست الگوی تراز فرهنگی ترسیم شود و با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال تحقق آن باشیم.

وی ادامه داد : برای تحول در حوزه فرهنگ و رسیدن به نقطه مطلوب ابتدا باید مشخص کنیم که در کجا قرار داریم و در سیر رسیدن به مقصد فرهنگی از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد : در بین بخش ها و شاخه های مختلف فرهنگ هیچ کدام  به اهمیت  و اثرگذاری فرهنگ عمومی نیست، فرهنگ عمومی شکل دهنده رفتار، اخلاق  و شیوه زندگی در جامعه است.

منتظری یادآور شد: هرچند کارها و اقدامات خوبی انجام گرفته است اما  فرهنگ عمومی با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد و انتظار بیشتری از شورای فرهنگ عمومی وجود دارد

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهارداشت باید با فراخوان عمومی و بهره گیری از توان نخبگان و چهرهای خوش فکر و با تجربه  به یک بسته از روش های اثر بخش و تحول آفرین در حوزه فرهنگ عمومی و اولویت های این بخش دست یابیم.

منتظری افزود : برای ارتقای وضعیت فرهنگی لازم است تا نهادهای نظارتی مانند  مجلس شورای اسلامی شورای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و   شورای عالی انقلاب فرهنگی  فعالیت های نظارتی خود را تقویت کنند.

وی اضافه کرد: امسال اولین بار در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی  نشست مشترک نمایندگان عضو شورای فرهنگ عمومی استان ها که ۳۲ نفر هستند به اتفاق رئیس مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر عالی شورای انقلاب  فرهنگی و معاون پارلمانی در مجلس برگزار و تصممیات خوبی گرفته شد.

وی ضمن اذعان به وضعیت نابسامان فضای مجازی در کشور بیان کرد:‌ شورای فرهنگی کشور با ترسیم ساز و کارهای لازم می تواند از فضای مجازی به عنوان اهرمی اثر بخش در زمینه افزایش بصیرت، آگاهی و بینش اسلامی در جامعه استفاده کند.

وی گفت : فضای مجازی به محیطی برای هجمه به ارزش ها و آموزه های  اسلامی - ایرانی تبدیل شده و در عمل نظارتی بر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وجود ندارد.

به گفته وی ظرفیت بسیار بالایی در فضای مجازی نهفته است که با مدیریت درست می توان آن را از یک تهدید به فرصت بدل کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد : فضای مجازی یکی از آسیب های جدی فرهنگ عمومی کشور در استان ها و ملی محسوب می شود که تساهل در چاره اندیشی برای این دغدغه تبعات ناگواری به همراه دارد.

وی همچنین به اولویت های فرهنگی کشور اشاره  و اضافه کرد : تبیین  سبک ایرانی اسلامی و تلاش برای تحقق شعار سال با ایجاد تغییر نگرش در مقوله تلاش و کسب و کاراز جمله والویت های فرهنگی کشور محسوب می شوند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح مواسات در ماه مبارک رمضان و محرم در کشور خاطرنشان کرد:‌ این طرح از جمله  اقدامات فرهنگی و ثمر بخش در جامعه بود که توانست بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و  اجتماعی کشور را برطرف سازد.

به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی ۱۴ آبان‌ ماه را در تقویم سال ۱۳۸۷ به نام روز شورای فرهنگ عمومی نامگذاری کرد.

فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.

  درسال ۱۳۶۴ به منظور تعیین اهداف ، سیاستگذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور شورای فرهنگ عمومی  با وظایف مشخص تشکیل شد و از سال ۱۳۶۵ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار