سفر برخی مقامات به استان، در کنار تخریب بخشی از یک مدرسه در علی‌آباد و برگزاری جشنواره ملی اسب ترکمن در کلاله مهمترین رویداد خبری هفته قبل گلستان بود که در این میان نوید حل مشکل خلیج گرگان از سوی حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور، ساکنان استان را به احیای این پهنه آبی امیدوار کرد.

نوید حل مشکل خلیج گرگان؛ مهمترین رخداد خبری هفته قبل گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، همخوانی نداشتن مجازات پرونده‌های قاچاق چوب در سه حوزه حمل، نگهداری و قطع درختان برای متخلفان این بخش، نخستین خبر مهم هفته گذشته گلستان بود که رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان آن را مطرح کرد.

سرهنگ عباسعلی پهلوانی‌نسب اظهار داشت: در حوزه قطع درختان ورود موثر صورت نمی‌گیرد و قانون می‌گوید، فرد متخلف باید حین قطع دستگیر شود تا برای او مجازات در نظر بگیریم که اثبات قطع درخت بسیار سخت است.

وی یادآور شد ۸۵ تا ۹۰ درصد پرونده‌های حوزه قاچاق چوب مربوط به حمل است که ۹۵ درصد آنها به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود اما آرای صادره مجازات به ما ابلاغ نمی‌شود.

قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو بدون توجه به اهمیت و کارکرد این عرصه‌های خدادادی و حفظ و نگهداری آن برای نسل آینده، همچون خوره و آفت به جان جنگل‌های گلستان افتاده است که خروج از این شرایط نیازمند فرهنگ سازی و همت جمعی دستگاه‌های متولی و نظارتی است.

به گفته کارشناسان، بیکاری و فقر، نبود منابع کافی، قوانین سخت واردات و قیمت بالای چوب و نیز وجود جاده‌های فرعی در دل جنگل‌ها زمینه را برای قاچاق چوب فراهم کرده و بسیاری از ساکنان روستاهای محصور در دل جنگل‌های گلستان به بهانه دسترسی نداشتن به زمین‌های زراعی و تأمین معاش خود اقدام به تخریب منابع طبیعی و قطع درختان جنگلی می‌کنند.

***

تزریق ۱۱ هزار و ۱۴۲ دُز واکسن کرونا به اتباع خارجی ساکن استان گلستان خبری دیگر هفته قبل بود که رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان اعلام کرد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: این تعداد واکسن به صورت تجمیعی تزریق شده که شامل ۹ هزار و ۹۳۲ دُز نوبت اول و هزار و ۲۱۰ دُز در مرحله دوم است.

افزون بر ۳۰ هزار تبعه خارجی اعم از دارای پروانه اقامت یا فاقد مجوز در استان گلستان سکونت دارند.

***

در همین هفته خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گلستان میزبان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی گلستان  بود که در نشست با خبرنگاران این رسانه ملی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان ماه مهر هشت هزار و ۶۲۳ کیلوگرم انواع موادمخدر در استان کشف شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد رشد داشته است.

سرهنگ مجید زائری افزود: در این ارتباط ۱۷۵ قاچاقچی دستگیر شدند که شمار دستگیرشدگان  نسبت به سال گذشته هشت درصد بیشتر بوده است.

با تلاش نیروی های مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی گلستان در این مدت هزار و ۴۸۲ نفر خرده فروش موادمخدر در استان دستگیر شدند که در مقایسه با سال قبل رشد ۳۵ درصد را نشان می دهد.

***

برترینهای پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن که با حضور ۱۵۴ سر اسب در قالب ۱۰ گروه به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله در استان گلستان  برگزار شد ،مشخص شدند.

"کاترینا جاکوب" از آلمان اسب‌های برتر  را از میان اسب‌های شرکت کننده از ۱۲ استان‌ خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، فارس، قزوین، اصفهان، تهران و گلستان معرفی کرد.
اسب ترکمن گونه‌ای از اسب با نژاد ترکمن خالص است که در منطقه ترکمن صحرا و ترکمنستان زیست کرده و پرورش می‌یابد.

از گورهای سکایی یافت شده در پازیریک واقع در کوه‌های آلتای، آثاری از اسب ترکمن مربوط به ۴۰۰ سال قبل از میلاد به دست آمده است.

همچنین سکاها، هخامنشیان و بیش از همه اشکانیان از اسب‌های ترکمن در سواره نظام خود سود بردند.

***

شنبه گذشته و حین گودبرداری غیراصولی در مجاورت یک مدرسه غیردولتی در شهرستان علی‌آباد بخشی از این مرکز آموزشی تخریب و ۱۸نفر از دانش آموزان و مربیان مصدوم شدند.

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان علی‌آباد ساعاتی پس از این اتفاق از دستگیری ۲ متهم دخیل در حادثه گودبرداری غیراصولی و تخریب بخشی از یک مرکز آموزشی در این شهرستان خبر داد و گفت که مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسوول پلیس ساختمان شهرداری علی آبادکتول بازداشت شدند.

حادثه تخریب بخشی از مدرسه غیردولتی در شهرستان علی‌آباد استان گلستان و زخمی شدن هیجده دانش‌آموز و مربی تلنگری برای توجه و نظارت بیشتر بر امر استحکام و مقاومت و ایمنی مدارس در گلستان است که اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس نامقاوم دارد.

به گفته مسوولان دستگاه های مرتبط، در زمان حاضر ۲۰ درصد از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس گلستان به دلیل فرسوده بودن نیازمند بازسازی است که بیشتر آنها در شهرستان‌ های گرگان، علی‌آباد، آزادشهر و گنبدکاووس قرار دارد.

***

از دیگر رویداد مهم هفته گذشته سفر حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به گلستان بود که در جلسه معارفه دادستان جدید گرگان شرکت کرد.

حجت الاسلام منتظری پس از معرفی اسپانلو به معاون دادستان مرکز گلستان به  دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان  رفت و با عزیمت به آق قلا با تعدادی از فعالان حوزه  صنعت در شهرک صنعتی آق قلا  دیدار و گفتگو کرد.

دادستان کل کشور در سفر یکروزه به گلستان و دیدار با مدیران اجرایی وعده داد تا دادستان‌های مرکز و سایر شهرستان های این استان برای حل مشکلات ریشه ای مانند خشکی خلیج گرگان و ابتر ماندن پروژه پتروشیمی گلستان آستین همت بالا زده و دغدغه های حقوقی پروژه ها را برطرف کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان در مراسم معارفه دادستان گرگان با اشاره به صدور کیفرخواست پرونده ۳۰ هزار صفحه‌ای متهمان پرونده اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور در دادسرای این شهر گفت که ۶۰ هزار میلیارد ریال از اموال این اخلال‌گران اقتصادی در استان توقیف گردید.

حیدر آسیابی اظهار داشت: کیفرخواست ۸۰ صفحه ای این پرونده برای ۳۰  نفر به اتهام اخلال عمده در نظام پولی و بانکی کشور از طریق برداشت ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۲ هزار و ۳۵۰ حساب بانکی از منابع بانک مرکزی صادر شد که سه متهم اصلی از ابتدای تشکیل پرونده تاکنون در بازداشت هستند.

**

محقق نشدن بخش زیادی از بودجه گرگان در هشت ماه گذشته، یکی از موضوعات مورد اشاره شهردار گرگان در اولین نشست خبری بود.

محمدرضا سبطی در این جلسه که روز چهارشنبه برگزار شده بود با اشاره به بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی این نهاد در سال جاری گفت که با وجود گذشت هشت ماه از سال فقط ۲۱ درصد این بودجه محقق شده است.

وی اظهار داشت: در چهار ماه باقیمانده تا پایان سال باید هشت هزار میلیارد بودجه باقیمانده و پیش بینی شده شهرداری گرگان محقق شود که تحقق کامل آن نیازمند تلاش همگانی مدیران بخش های مختلف این نهاد است.

وی حذف تشریفات و ریخت و پاش اضافی را یکی از راه های در نظر گرفته شده شهرداری گرگان برای تحقق بودجه این نهاد در سال جاری اعلام کرد و گفت: اولویت هزینه‌کرد شهرداری تا پایان سال و سه ماهه اول سال آینده تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

***

رییس پارک علم و فناوری گلستان از افتتاح چهار پروژه فناوری و نوآوری با صرف بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار همزمان با سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به این استان در هفته آینده خبر داد.

مهدی غفاری افزود: پارک علم و فناوری گلستان به منظور حمایت از استارتاپ‌ها و فعالان این حوزه آماده همراهی این مجموعه‌ها از آموزش تجاری سازی، مربیگری و ورود به بازار در کارخانه پارک علم و فناوری است.

وی اظهارداشت افزود: براساس هماهنگی‌های انجام شده این پروژه ها روز سه شنبه هفته آینده با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مدیران عامل شتاب دهنده‌های کشوری به این استان به بهره برداری می رسد.

***

مدیرکل دامپزشکی گلستان با تایید بروز بیماری آنگارا و تلف شدن هزاران قطعه جوجه در چند مرغداری استان گفت: شیوع این بیماری گسترده نبوده و روند تولید و جوجه ریزی مرغ در شرایط مطلوبی ادامه دارد.

غلامرضا محرابی  اظهارداشت: بروز بیماری آنگارا در مرغداری‌های گلستان به سبب وجود بیماری در مرغ های مادر، که جوجه های استان را تامین می کردند اتفاق افتاده است.

 وی بدون اشاره به استان هایی که جوجه ها از آن مناطق وارد این استان شد، خاطرنشان کرد :‌ با توافقی که با اتحادیه مرغداران استان انجام و قرار شد تا اطلاع ثانویه جوجه ریزی با استفاده از جوجه های تولیدی در مرغداری ها مادر گلستان انجام شود.

***

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان آماده کشت گندم است که تاکنون در ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آن کشت این محصول راهبردی انجام شده است.

مختار مهاجر اظهار داشت: سهمیه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت گندم در گلستان طی سال زراعی پیش رو ۳۶۸ هزار هکتار است که زمان کشت این محصول راهبردی به صورت رسمی از نیمه آبان آغاز خواهد شد.

وی افزود: تاکنون ۲۲ هزار تن بذر گواهی و بوجاری شده گندم از ارقام متناسب با شرایط اقلیمی گلستان تامین شده که تا الان چهار هزار تن آن بین کشاورزان توزیع و بقیه از سوی مراکز خدمات کشاورزی به تدریج توزیع می‌شود.

***

 اولین جشنواره دانشگاهیان تاریخ‌ساز گلستان با موضوع دفاع مقدس پس از معرفی نفرات برتر بخش‌های هفت‌گانه به کار خود در گرگان پایان داد.

سیدحمید ابطحی مسوول فرهنگی بسیج دانشجویی گلستان گفت که دانشجویان مراکز آموزش عالی این استان در بخش هنرهای تجسمی، تئاتر و نمایش، موسیقی، فیلم کوتاه، ادبیات داستانی، شعر و عکس بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال کردند.

***

 دانش آموزان و آحاد مختلف مردم شهر و روستاهای گلستان  به مناسبت یوم الله سیزدهم آبان ماه با برگزاری تجمعاتی در سطح استان ضمن گرامیداشت یاد شهدای این روز بر استمرار مقابله با امپریالیسم جهانی تاکید کردند

 این برنامه در گرگان در مصلی وحد و با سخنرانی امام جمعه بندرانزلی و با حضور استاندار و دادستان کل کشور برگزار شد.

***

 طی حکمی از سوی استاندار گلستان، سیدحسین علوی به سمت سرپرست اداره کل دفتر استاندار و هماهنگی امور روابط عمومی استانداری استان منصوب شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار