مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که وزارت نیرو برای جبران قطع درختان در مراحل گوناگون احداث سد نرماب مینودشت تاکنون در ۷۷۹ هکتار از اراضی شهرستان‌های مینودشت و گالیکش درختکاری کرد.

وزارت نیرو به ازای ساخت سد نرماب مینودشت ۷۷۹ هکتار درختکاری کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: ایجاد این سطح پوشش درخت با حجم تخریب صورت گرفته برای ایجاد بدنه، راه‌های دسترسی و ایجاد تونل این سد برابری می‌کند.

وی در خصوص وضعیت درختان داخل مخزن سد نرماب خاطرنشان کرد: مخزن این سد ۵۸۰ هکتار وسعت دارد که ۱۷۰ هکتار آن اراضی ملی بوده و مابقی در تملک اشخاص است و درختان ۵۰ هکتار از این اراضی ملی شامل ۲ هزار و ۸۷۷ اصله درخت باید قطع شود.

وی بیان کرد: از مجموع درختانی که در این محدوده باید قطع شود هزار و ۶۹۰ اصله دارای قطر بالای ۲۰ سانتیمتر و بقیه قطر کمتر از ۲۰ سانتیمتر دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: برآورد خسارت قطع درختان جنگلی واقع در سد نرماب مینودشت افزون بر ۹۰ میلیارد ریال است که وزارت نیرو پیش از قطع باید این مبلغ را به حساب خزانه واریز کند اما تاکنون پولی واریز نشده است.

به گفته وی برای جبران قطع درختان به ازای هر هکتار باید ۱۰ برابر آن درختکاری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار اخیر با سید امیر مسعود جلالی مدیرکل حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بر پیگیری صدور مجوز قطع درختان مخزن سد نرماب تاکید کرده بود.

سیدمحسن حسینی قطع نشدن درخت هایی که زیر آب می رود را یکی از موانع اصلی آبگیری سد نرماب دانست و گفته بود: قبل از آبگیری سد این درختان باید قطع و ریشه های آن به طور کامل جمع آوری شود.

عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای مینودشت و خرمالو آزادشهر آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به علت تخصیص نیافتن کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح زیربنایی گلستان بوده و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

شهرستان مینودشت با بهره‌مندی از مواهب الهی و خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا و مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی با ۷۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار